Skriv ut  

Många svenska flygplatser på minus

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 februari 2016
Det är uppåt för flyget i Sverige. Räknas alla flygplatser i landet med var den samlade passagerarökningen 3,7 procent. Men det är en statistik som inte visar hela sanningen. Det visar en unik sammanställning som Flygtorget gjort.

Flygtrafiken fortsätter att öka, många flygplatser i landet visar rekord när passagerarsiffrorna för 2015 räknas samman: Arlanda har passerat 23 miljoner, Landvetter är med sex miljoner femte största flygplats i Norden och Skavsta kan räkna in en trafikökning på drygt nio procent.
   
Ser vi till de tio statliga flygplatserna i landet, de som Swedavia äger, ökade trafiken med 5 procent. Det är bara Kiruna som backar något. Läggs de 29 flygplatser i landet som står utanför Swedavia till i statistiken, är det fortfarande positiva siffror, upp 3,7 procent.
   
Men en närmare analys av siffrorna visar att det är bara hälften av landets flygplatser med kommersiell trafik som kan visa plus för förra året. Tvärtom har 20 av 39 flygplatser i landet sett en minskad passagerargenomströmning, i första hand de mindre, regionala flygplatserna ute i landet.

– De har ofta enbart inrikestrafik, främst till Stockholm och vi har sett under en följd av år att inrikesflyget planar ut i Sverige. Det är alltså inte särskilt märkligt att det syns i siffrorna, säger Peter Larsson, vd på Sveriges Regionala Flygplatser.

Det är alltså den internationella trafiken som växer. Totalt för alla landets flygplatser var det en ökning med 4,5 procent. Det förklarar bland annat framgångarna för Skavsta som enbart har utrikestrafik och Landvetter som i början av året tog över när Göteborg City Airport stängde, även de med ett undanta, enbart utrikestrafik på programmet. Att utrikes är viktigt syns även på de mindre flygplatser som har chartertrafik.

Researrangörerna lägger allt fler avgångar från regionala platser vilket gagnat bland andra Jönköping och Kalmar.

Det är de stora dragen som visar sig i statistiken. En noggrannare analys måste ta hänsyn till de enskilda flygplatsernas förutsättningar och framför allt de flygbolag som trafikerar dem. Halmstad tappade cirka 6 000 passagerare förra året bland annat beroende på att Nextjet, efter att första ha slingat den via Växjö, la ner linjen till Arlanda. Å andra sidan har Karlstad en ökning tack vara att Nextjet där ökade antalet frekvenser och därmed tillgängligheten.

Svenska flygplatser
Svesnka flygplatser

 Källa: Transportstyrelsen




Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Förvånade!!
Skrivet av ORB, 2016-02-08 18:01:04
Att inte ORB har fler års pax med tanke på dess centrala läge i landet är förvånande, men de kanske bara har frakten i fokus som är minne blott snart.
Anmäl inlägget
mest avgörande faktorn
Skrivet av thomas, 2016-02-08 12:13:11
Undra om inte det faktum att Sverige har ett av världens högsta inrikespriser är avgörande, det går att ta tåget buss etc.FR drar upp vilken obetydlig flygplats som helst, med sina låga priser.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev