Skriv ut  

EU tar strid mot DOT för Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 februari 2016
Norwegian har efter två år ännu inte fått klartecken från de amerikanska myndigheterna. Nu har även EU tröttnat och överväger formella åtgärder för att lösa frågan.

I april ska EU och och USA ha ett av de vanliga möten som sker åtkommande och rör relationerna mellan unionen och USA. Ett av de områden som ska diskuteras är samarbetet kring Open Skies och det innebär att Norwegian är med på agendan. Det har flygbolaget i och för sig gjort tidigare också men den den här gången tänker EU lägga betydligt med kraft bakom än tidigare.

Det är drygt två år sedan Norwegian Air International med säte på Irland ansökte om trafiktillstånd på USA, en ansökan som sedan dess hamnat i långbänk hos DOT, Depertment of Transportation. EU har tagit upp frågan vid ett par tidigare tillfällen men utan resultat. Frågan har nu kommit i ett nytt läge sedan även det brittiska bolaget, Norwegian UK med ett brittiskt AOC, i slutet av förra året lämnat in en liknande ansökan. Det har ökat trycket på DOT som i USA är pressat av bland andra amerikanska flygbolag och fackföreningar som menar att NAI är ett sätt att kringgå arbetsmarknadslagstiftning och "bekvämlighetsflagga" verksamheten. När det gäller NUK så har lobbygrupperna krävt att DOT ska ta in mer information om om den brittiska verksamheten.

Norwegian står dock inte ensamma i processen. Ett antal fraktflygbolag på båda sidor om Atlanten stöttar, tillsammans med flygplatser, resebranschen i USA och politiker i Storbritannien och på Irland.
- Norwegians flygningar och filosofi ligger i linje med de bästa traditionerna och relationerna mellan UK och USA. De baseras på fria och öppna handelsförbindelser från båda håll, säger Stewart Wingate, vd för Gatwick Airport i ett uttalande.

EU har tidigare påpekat att bristen på beslut från DOT strider mot de principer som reglerar Open Skies. Enligt källor i Bryssel tänker EU denna gång trycka till betydligt hårdare och, om inte frågan löses snarast, lämna in en formell protest till de amerikanska myndigheterna. Saken hamnar då i ett helt annat läge och kan komma att utveckla sig till ett "handelskrig" som involverar också andra flygbolag med transatlantisk trafik.
- Fler linjer skapar fler jobb på båda sidor Atlanten. Det är märkligt att amerikanska fackföreningar och konkurrenter försöker förhindra öppnandet av nya linjer och skapandet av nya arbetstillfällen. Det är hög tid att vår ansökan godkänns, allt annat strider mot Open Skies-avtalet, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson, Norwegians kommunikationschef i Sverige.



Kommentera artikeln
Det finns 24 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vad
Skrivet av DC-10, 2016-02-13 13:43:06
är rätt och vad är fel Linkan? Du verkar att tro/tycka, att det du påstår är det enda rätta.
Sanning och saklighet tycker jag är det rätta.
Anmäl inlägget
Inte konstigt med alla problem.....
Skrivet av Linkan, 2016-02-13 12:34:54
Det är inte konstigt att vi har så mycket elände här i världen.
När så många har svårt att skilja på rätt och fel.

Många anser att så länge de själva har något att vinna på att runda givna regler är det Rätt.

Men har det något att förlora då är det Fel.
Anmäl inlägget
Linkan,
Skrivet av pf, 2016-02-12 17:29:25
kan du tilfeldigvis forsøke å tenke det om et øyeblikk....Norwegian har fløyet siden 2002, tildels i Europa.

Tror du ikke at EU ville ha stoppet de Om de hadde foretatt seg noe ulovlig, hva ?

Bare å innse det-det er ikke SAS m.v., og langt mindre deres ansatte, som lager reglene-det gjør EU, og Norwegian følger de.

Forøvrig er jeg svært enig med det som DC-10 skriver i denne debatt.
Anmäl inlägget
Det
Skrivet av DC-10, 2016-02-12 15:18:01
är EU själva som valt att ta upp diskussionen med DOT. Det handlar inte bara om Norwegian Det handlar om OPEN SKIES.
Släpp ditt fokus på Norwegian. Fast du kanske vill att USA själva skall få styra flygtrafiken mellan Europa och US med hjälp av protektionistiska viljor.
Anmäl inlägget
Bankrånaren klagar hos polisen......
Skrivet av Linkan, 2016-02-12 12:01:52
En som kräver att EU skall hjälpa till med att regler följs när det passar och vägrar i andra sammanhang att själv följa EU´s regler.

Skrattretande! Bankrånaren som klagar hos polisen att han inte får parkera utanför banken i samband med rån.
Anmäl inlägget
Ersättning till pax,
Skrivet av DC-10, 2016-02-11 14:36:20
vilket naturligtvis skall skötas. Men det har inte ett dugg att göra med EU,s kommande diskussioner med DOT.
Det ligger på ett helt annat plan, nämligen Open Skies. Det handlar om storpolitik.
Skulle nu UK mot förmodan lämna EU, då ökar säkert möjligheterna för NUK. Med tanke på att UK och USA är allierade och har ett stort samarbete i många andra frågor.
Ersättning till pax finns nog inte ens på dagordningen.
Det gäller att lyfta blicken, och att försöka att se helheten
Anmäl inlägget
Det är EU domstolen som säger betala...
Skrivet av Linkan, 2016-02-11 12:42:05
Thursday 17 September 2015 12.07 EDT Last modified on ... a head after the court said airlines must pay out if flights are delayed or cancelled for “technical reasons”.

“The airline must ensure the maintenance and proper functioning of all aircrafts used for commercial activities. No component of an aircraft is indestructible; these situations are inherent in the normal operations of an airline.
Anmäl inlägget
Ja, du
Skrivet av DC-10, 2016-02-10 16:17:10
Linkan. Tror att du behöver sätta dig in i UK's ev. planer på att lämna EU.
När det gäller Norwegians "brott" mot EU's regler, så är det väl mer att de "bryter" mot dina åsikter.
Ersättning till pax har inget med att göra, när det gäller tillstånd från DOT.
Tråkigt med enögd kritik, fast det är man ju van vid från dig.
Anmäl inlägget
Arbetskraftsshopping är bra.
Skrivet av Björn L, 2016-02-10 14:16:38
Då blir det billigare flygbiljetter!

Vem bryr sig om arbetstillstånd?
Anmäl inlägget
NUK
Skrivet av @Linkan, 2016-02-10 13:13:47
Ja det blir å se vilka handelsavtal som gäller OM de lämnar. Har de EU bakom sig så återstår det att se om de bryter eller inte. Verkar ju aldrig bli klarlagt vad som ör extra ordinära orsaker. Vad ARN tycker är ointressant då de inte har någon makt. Oavsett vad, blir det flygtättigheter över Ryssland och bas på ARN är det godnatt för SAS.
Anmäl inlägget
Britterna är på väg att lämna EU
Skrivet av Linkan, 2016-02-10 12:09:24
Britterna är på väg att lämna EU då blir det andra regler som gäller.

@DC10 Norwegian följer ej EU´s regler om ersättning till passagerare. Det kan väl knappast ha undgått någon.
Anmäl inlägget
EES
Skrivet av Pelle, 2016-02-09 17:47:40
@ABC.. Norge går under EEA och är därför förknippade med EU. Vad detta har med NAU och NUK att göra i denna fråga får du gärna själv besvara eftersom du drar den parallellen.

Det är framförallt det Brittiska sällskapet som kommer att göra det intressant.
Anmäl inlägget
Linkan,
Skrivet av DC-10, 2016-02-09 12:53:51
varför tror du att EU tar upp frågan med DOT, om Norwegian bryter mot EU's regler?
Anmäl inlägget
EU bortde ta Norwegian i örat
Skrivet av Linkan, 2016-02-09 11:26:36
Vad EU främst borde göra är att ta Norwegian i örat och få bolaget att följa EU´s regler.
Därefter kan man stötta Norwegians ansökning. Men först när Kjos rättat in sig i ledet.
Anmäl inlägget
Inge F. Vidare,
Skrivet av Trött, 2016-02-09 09:47:11
hatar Norwegian och Boeing 787.
Undrar om alla hästar är hemma.
Anmäl inlägget
Jet Air
Skrivet av @Inte ratt, 2016-02-09 08:40:10
Hva med indiske Jet Air. India / Pakistan, er vel samme sak. De fly mellom Brussel og flere destinasjoner i USA. Så har du Singapore Airlines som flyr Frankfurt - New York.
Anmäl inlägget
Undrande
Skrivet av Hank, 2016-02-09 00:19:42
ABC vart kommer Norge in i bilden?
Ni som säger att den asiatiska besättningen är lågavlönad, jag vet inte, kan ni inte upplysa oss, vad tjänar de?
Anmäl inlägget
Asiatisk billigpersonal????
Skrivet av Björn L, 2016-02-08 21:37:04
Norwegians "asiatiska billigpersonal" tjänar betydligt bättre än SAS timanställda i kabin som har McDonalds löner.
Anmäl inlägget
Ja eller Nej!
Skrivet av Micke, 2016-02-08 19:30:05
Varför denna beslutsångest?
Ja, dom uppfyller kraven = Ja!
Nej, dom uppfyller inte kraven = Nej!

Hur svårt kan det vara? Två år!!!! Skäms USA!!!
Anmäl inlägget
hög tid
Skrivet av Inge F. Vidare, 2016-02-08 19:25:21
Det som är hög tid är att den arroganta Norbaggen,Kjos, inser att han inte kan fortsätta hålla på med en massa regelshopping.
Anmäl inlägget
Även finnair använder asiater
Skrivet av nonews, 2016-02-08 19:10:45
Finnair använder redan till 100% billig kinesisk personal på sina linjer mellan HKG-HEL. Att delar av personalen på andra linjer blir blandad ser inte jag som problem utan som det enda sättet att överleva som flygbolag.Man anställer även nya medarbetare på avreseorterna vilket antagligen totalt ger fler arbetstillfällen.
Anmäl inlägget
Inte rätt
Skrivet av ABC, 2016-02-08 19:09:44
Norge står utanför EU och därmed borde de ha samma status som Pakistan i EU:s ögon. Jag tror knappast ett pakistanägt flygbolag skulle få flyga mellan EU och USA.
Anmäl inlägget
EU
Skrivet av Pelle, 2016-02-08 16:55:03
Ändå har man EU bakom sig... Är det norwegian, EU eller open skies man skall klaga på? Hade det inte varit Norwegian som varit först ut så hade det varit någon annan.
Anmäl inlägget
Ja, arbetstillfällen för asiatisk billigpersonal.
Skrivet av Harry, 2016-02-08 14:14:22
Vid massor av Norwegianflygningar mellan Europa och USA används asiatisk billigpersonal ombord. Det kan man se på bilder som Norwegian själva publicerar. Om Norwegian tillåts göra detta måste alla andra bolag göra det också. Det kommer att kosta hundratusentals arbetstillfällen för europeisk och amerikansk flygpersonal. Det nämner inte Holmberg Jacobsson.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev