Skriv ut  

Tveksamt om flygskatt införs i Norge

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 februari 2016
I april ska det enligt planerna införa en norsk flygskatt på 80 kronor per enkelresa. Men nu visar det sig att den troligen strider mot de lagar som redan finns i Norge. Norwegian vill hellre se en avgift direkt på flygbolagen.

I höst lanserade den norska regeringen en flygskatt på resor i Norge. En avgift på 80 norska kronor ska från den första april läggas på alla resor inom Norge och på resor ut från Norge. Det var ett förslag som omedelbart drog på sig kritik från många olika håll, bland annat flygbolagen. Norwegian menade att det var ”riktigt dålig regionalpolitik” och från SAS sida var man ”förvånad över förslaget från norska regeringen”. Ännu längre gick Widerøe som flyger en stor mängd av de tunna linjerna från små, regionala flygplatser. De publicerade en lista på linjer som – om skatten införs – måste läggas ner eller få kraftigt reducerade rotationer. Även de regionala flygplatserna oroade sig och bland annat Rygge slog larm om att flygplatsen troligen måste läggas ner eftersom Ryanair meddelade att det var tveksamt om de tänkte ligga kvar med sin bas där om skatten infördes.
   
Även IATA har tagit sig an frågan och pekar på att i de länder där liknande flyg/miljö-skatter införts har de snabbt tagits bort. Effekterna på flygplatserna blev så stora att skatten skrotades.
   
Frågan behandlas fortsatt i regeringskansliet i Oslo och det visar sig då att en flygskatt strider mot de lagar som redan finns i Norge. De två stora aktörerna SAS och Norwegian har inget interlineavtal som gör det möjligt att köpa genomgående biljetter, till exempel Trondheim – Oslo – Bergen där SAS och Norwegian flyger en sträcka var. Däremot gynnar det SAS och Widerøe som har codeshare på inrikestrafiken i Norge.
   
Avinor som driver de norska flygplatserna är inte heller nådiga i sin kritik av den föreslagna skatten.

– Det här är makroekonomisk politik, dålig regionalpolitik, eländig näringspolitik och innehållslös klimatpolitik, skriver Avinors vd Torbjörn Lothe i en kommentar. Han kan också peka på att Avinor nyligen, med Gardermoen som första stora flygplats i världen, erbjuder flygbolagen grönt flygbränsle på kontinuerlig basis. Det är en åtgärd som på sikt ska öka efterfrågan, få fart på produktionen och därmed pressa priserna. Redan har bland andra SAS och Lufthansa börjat tanka biobränsle på Gardermoen.
   
Även Björn Kjos är inne på linjen att låta flygbolagen ta ansvar istället för att införa en generell skatt. Genom att lägga en riktad avgift direkt mot flygbolagen, baserad på de utsläpp som flygplansflottan gör, skapas rättvisa och framför allt ett incitament för att skaffa nya klimateffektivare flygplan.



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Paranoida beslut
Skrivet av andersemanuel, 2016-02-12 11:09:05
Jag håller med Leif. Anledningen till skatten är väl att minska flygandet? Så fungerar ju skatter. Om man ville styra mot användandet av modernare flygplan skulle man agera annorlunda. Lika kul logik som gynnandet av elbilar i en oljestat :)
Anmäl inlägget
Avinors VD
Skrivet av Torolf, 2016-02-11 11:29:32
Jeg vil gratulere Torbjørn Lothe med ny jobb som Avinor-sjef. Sist jeg sjekket var han leder for NHO Luftfart.
Anmäl inlägget
Är väl meningen.
Skrivet av Leif, 2016-02-10 22:43:24
Fast att wideröe och Ryanair skulle lägga ner linjer och minska rotationer är väl meningen?
Flygskatten går väl ut på att vi ska flyga mindre, om då flygbolag lämnar har den uppenbarligen uppfyllt sitt syfte...
Anmäl inlägget
Vissa bolag är för snåla för att tänka på miljön.
Skrivet av Björn K, 2016-02-10 14:12:41
De tankar inte biobränsle för att de tycker det är för dyrt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev