Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Ny terminal moderniserar Halmstad City Airport
Notiser,
Anders Carlsson,
den 12 februari 2016
Terminalbyggnaden är från 60-talet och behöver moderniseras. Nu startar Halmstad flyglats ett ombyggnadsarbete som sträcker sig 18 månader fram i tiden.
Halmstad tillhör de mindre flygplatserna i landet, närmare 120 000 passagerare förra året var en minskning med cirka 5 procent sedan året innan. Till största delen berodde det på att Nextjet la ner trafiken på Arlanda. Den luckan fylldes av Sparrow Aviation och med BRA på sträckan till Bromma är återväxten igång.
– Vi är en typisk cityflygplats och inrikesflyget står för cirka 90 procent av verksamheten men vi växer också på charter och den nya reguljära linjen till Berlin som flygs i samarbete med Kalmar är något nytt, säger flygplatschefen Magnus Edman till Flygtorget.
Flygplatsen invigdes redan 1944 men var då en renodlad flygvapenflottilj, F14. Ännu idag har Flygvapnet verksamhet i Halmstad vilket innebär att den militära trafiken delar bana med trafikflyget. Det var i slutet av 1950-talet som Linjeflyg startade trafik på Bromma och sedan dess har Halmstad ingått i inrikesnätet.
I dagarna sätts spaden i jorden för ett stort moderniserings- och tillbyggnadsprojekt. Terminalbyggnaden har i princip haft samma utseende sedan mitten av 1960-talet då Halmstad fortfarande var en mindre flygstation.
– Vi ska fräscha upp passagerarutrymmena och få till bättre flöden i incheckningen och avgångshallen. Idag är lokalerna otidsenliga och framför allt så ställs betydligt högre krav på säkerhetskontrollerna än vad terminalen är byggd för.
Ombyggnaden ska ske i tre etapper för att störa flygtrafiken så lite som möjligt, Halmstad har 12 000 rörelser per år. Det innebär att hela investeringen på 51 miljoner ska vara klar sommaren 2017. Den berömda puckeln på rullbanan ingår dock inte i renoveringsarbetet utan gäller uteslutande passagerarutrymmena.
– Förhoppningen är att moderniseringen av flygplatsen också ske ge oss nya möjligheter att locka till oss mer trafik, säger Mats Edman.
Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
51 miljoner - mycket pengar
Skrivet av Ubbe, 2016-02-14 18:11:12
Är detta rimligt när flygplatsen inte ens i närheten går ihop ekonomiskt? Vem tar dessa beslut? Definitivt inte någon som själv behöver betala för kalaset!
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Flyglärare inom obemannade flygsystem (UAS, drönare)
Lunds universitet, LTH, Trafikflyghögskolan
BRA CAMO Tech services is looking for a new employee
Braathens Regional Airlines AB
Systemsäkerhetsingenjör till enhet Flygsäkerhet
LFV
Besiktningsingenjör inom Lyft till Stockholm-Uppsala
Kiwa Sweden AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Regeringen överväger sänkt skatt på flyg
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Fler artiklar
Nyheter från andra media
15:19 Mycket helikopterflygande under stor Nato-övning i Östergötland - SVT Nyheter
10:30 Debatt: Avskaffa flygskatten
11:16 Elva miljoner i värdeföremål beslagtagna på Arlanda – med nya lagens hjälp - SVT Nyheter
09:59 Isstorm på Helsingfors flygplats – försenar planen | Varlden - Expressen
09:13 Bröt sig in på militär flygplats – skyllde på kriget i Gaza - P4 Väst - Sveriges Radio
08:17 SAS fördubblar trafiken mellan Vasa och Stockholm – ”Positivt för regionen”
Fler artiklar
Flygforum
Per:
SV: Regeringen vill halvera flygskatten
SAS:
Vilka flygbolag flyger för SAS?
Columbia:
SV: Anko Van Der Werff på routes
Erik:
SV: Flygledare lämnar Sverige
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap