Skriv ut  

Ny terminal moderniserar Halmstad City Airport

Notiser, Anders Carlsson, den 12 februari 2016
Terminalbyggnaden är från 60-talet och behöver moderniseras. Nu startar Halmstad flyglats ett ombyggnadsarbete som sträcker sig 18 månader fram i tiden.

Halmstad tillhör de mindre flygplatserna i landet, närmare 120 000 passagerare förra året var en minskning med cirka 5 procent sedan året innan. Till största delen berodde det på att Nextjet la ner trafiken på Arlanda. Den luckan fylldes av Sparrow Aviation och med BRA på sträckan till Bromma är återväxten igång.

– Vi är en typisk cityflygplats och inrikesflyget står för cirka 90 procent av verksamheten men vi växer också på charter och den nya reguljära linjen till Berlin som flygs i samarbete med Kalmar är något nytt, säger flygplatschefen Magnus Edman till Flygtorget.

Flygplatsen invigdes redan 1944 men var då en renodlad flygvapenflottilj, F14. Ännu idag har Flygvapnet verksamhet i Halmstad vilket innebär att den militära trafiken delar bana med trafikflyget. Det var i slutet av 1950-talet som Linjeflyg startade trafik på Bromma och sedan dess har Halmstad ingått i inrikesnätet.

I dagarna sätts spaden i jorden för ett stort moderniserings- och tillbyggnadsprojekt. Terminalbyggnaden har i princip haft samma utseende sedan mitten av 1960-talet då Halmstad fortfarande var en mindre flygstation.

– Vi ska fräscha upp passagerarutrymmena och få till bättre flöden i incheckningen och avgångshallen. Idag är lokalerna otidsenliga och framför allt så ställs betydligt högre krav på säkerhetskontrollerna än vad terminalen är byggd för.
   
Ombyggnaden ska ske i tre etapper för att störa flygtrafiken så lite som möjligt, Halmstad har 12 000 rörelser per år. Det innebär att hela investeringen på 51 miljoner ska vara klar sommaren 2017. Den berömda puckeln på rullbanan ingår dock inte i renoveringsarbetet utan gäller uteslutande passagerarutrymmena.

– Förhoppningen är att moderniseringen av flygplatsen också ske ge oss nya möjligheter att locka till oss mer trafik, säger Mats Edman.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

51 miljoner - mycket pengar
Skrivet av Ubbe, 2016-02-14 18:11:12
Är detta rimligt när flygplatsen inte ens i närheten går ihop ekonomiskt? Vem tar dessa beslut? Definitivt inte någon som själv behöver betala för kalaset!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev