Det finns 18 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Kiruger och piloter
Skrivet av Svensk pilot, 2016-02-19 19:33:37
& Trött och Jacob. Ja, givetvis kan jag jämföra piloter och kirurger, i bemärkelsen att båda är människor med jämförbara fysiska behov av mat och återhämtning för att utföra sitt arbete på ett säkert sätt. Precis som kirurger är piloter schemalagda flera dagar i sträck. Men jag håller ju med om att kirurger är mycket sämre på att flyga flygplan. Där kan man inte jämföra ;)
|
|
Menar du svensk pilot
Skrivet av Trött, 2016-02-19 11:10:57
att du jämför pilotyrket med kirurgyrket? Ödmjukhet är klädsamt.
|
|
Kirurger
Skrivet av Jakob, 2016-02-18 22:35:03
Kirurger kan vara schemalagda flera dygn i sträck och jobba mer än 24 timmar i sträck. Så ser verkligheten ut i Sverige 2016.
|
|
jepjep
Skrivet av Finne, 2016-02-18 21:28:32
How come Finnish flight crews do not need lunch break?
|
|
Mat?
Skrivet av Nisse, 2016-02-18 18:30:33
Varför inte gå från Norsk standard lunch bröd med 2 gurkskivor till intravenöst. Viktigast i livet är nyttig och god mat samt gott sällskap allt annat är .......
|
|
Man undrar
Skrivet av Erik, 2016-02-18 16:50:36
Vem betalar de sociala avgifter för de flygande på flybe?
|
|
Korta flygningar.
Skrivet av Yngve, 2016-02-18 16:14:13
Inte lätt att hinna äta ombord när det är korta flygningar. Lägg därtill en dag på F150 i moln och turbulens.
Ibland kan man behöva gå på muggen oxå.
Det enda som är konstigt är att SAS facket inte satte sig på tvären redan innan FlyBe började flyga på deras linjer, är ju ett krav att deras underleverantörer ska ha kollektivavtal.
|
|
Hvordan
Skrivet av pf, 2016-02-18 15:53:05
kommer EU261 inn i en slik situasjon ?
De som i flere år har "kritisert" Norwegian er vel rette til å svare.
|
|
autopiloten
Skrivet av Ubbe, 2016-02-18 15:27:34
Man kan ju äta mm när autopiloten är på! Dvs under en stor del av flygningen. Tjafset handlar om något annat...
|
|
mat
Skrivet av Uno, 2016-02-18 14:41:18
Matrasten är en av delarna. Piloterna på GEC/Flybe vet inte hur många dagar de har ledigt per månad. De fråntas även rätten till sammanhängande sommarsemester och andra rättigheter vi har enligt lag i Sverige. Tråkigt att SAS ska stå för denna utvecklingen i Skandinavien.
|
|
Trams
Skrivet av Ruben, 2016-02-18 14:10:40
FlyBe vill fortsätta förhandla... De har haft över 5 månader på sig och har tidigare INTE velat förhandla. Bra av facket att sätta stopp för slaveriet!
|
|
Nu är
Skrivet av Hungrig, 2016-02-18 13:50:17
det så att med två piloter + autopilot, då finns det möjlighet att äta ombord. Kirurger har väl ingen autopilot, eller.....
|
|
Ej lön
Skrivet av Alex, 2016-02-18 13:39:50
Tänker piloterna då ha en timmes obetalt lunch som kontorsfolk har?
|
|
Sjukt långa arbetstider.
Skrivet av Svensk pilot, 2016-02-18 11:53:44
Enligt svensk arbetstidslagstiftning har man rätt till 30 rast/matrast var 6:e timme. Svenska piloters arbetsdag är idag ofta 10-13 timmar. Och det utan rast. Och detta i ett mycket Säkerhetskritiskt arbete, som pilotyrket är. Skulle ni vilja att en kirurg som som arbetat i 10 timmar äter medans hon/han genomför en operation på er?
|
|
Lunchlåda
Skrivet av Ubbe, 2016-02-18 11:51:16
Varför inte anamma den norska modellen med en lunchlåda. Vill man ha varm mat så ska man inte arbeta för GEC. Finns väl andra som kan tänkas sig en lunchmacka som många av oss redan nöjer sig med idag.
Vi har större världsproblem en frågan om varm mat eller inte!
|
|
Förklaring
Skrivet av Frank, 2016-02-18 10:54:59
Problemet är oviljan att lägga ett break någonstans under dagen där besättningen ges möjlighet att äta. Som nu är flygprogrammet mycket tight där ATR skall flyga sträckor på samma tid som S2000 tidigare gjorde. De få extraminuter som finns på schemat "äts upp" av förseningar och hela dagen blir ett enda jagande i tid. Att hinna äta en normal måltid som vanligt folk är inte att tänka på. Denna ovilja stör naturligtvis flygprogrammet, kostar mer pengar och drar mer crew. Money talks!
|
|
Lunchrast
Skrivet av Hedvig, 2016-02-18 10:44:40
Det är kortare flygningar med Flybe så det handlar mer om att passagerarna ska vänta en timme vid gaten när piloterna ska äta.
|
|
Lunchrast på marken istf i cockpit
Skrivet av Fredrik, 2016-02-18 10:40:27
Ska man mellanlanda någonstans när piloterna ska ta ut sin lunchrast under längre flygningar? Undrar vad passagerarna tycker om mellanlandningar pga matrast, hur tänker ni här egentligen?
|
|