Skriv ut  

IATA kritisk till svensk flygskatt

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 april 2016
En flygskatt är ett slag i luften och ett ineffektivt sätt att minska flygets miljöpåverkan. Det menar IATA som är kritiska till de svenska planerna. En skatt kommer dessutom att hota de mindre flygplatserna, visar en uträkning.

Det är tio år sedan planerna på en svensk miljöskatt på flyg skrotades förra gången. Det skedde efter en massiv kritik där nio av tio remissinstanser underkände förslaget. Liknande utveckling har skett ibland annat på Irland och i Holland som båda infört flygskatt men sedan dragit tillbaka den när de ekonomiska konsekvenserna blivit synliga.  I Norge har de redan färdiga planerna på en flygskatt som skulle införts den 1 april, skjutits på framtiden.

Just nu utreds trots det hur en eventuell svensk flygskatt ska se ut och när den i så fall kan införas. Men redan innan utredningen har presenterats kommer kritiska kommentarer.  Den internationella flygorganisationen IATA menar att den är ett tydligt hot mot det svenska flyget.

– Sverige har en avundsvärd historisk styrka när det kommer till flyg men det är viktigt att den inte förstörs av politiska misstag. Sveriges tillgänglighet kommer att påverkas om passagerarna drabbas av en ineffektiv skatt, säger Rafael Schvartzman, , europeisk vide president i IATA.

IATA menar att det är betydligt mer effektivt att fortsätta driva på arbetet att minska flygets miljöpåverkan genom teknisk utveckling av motorer och bränslen och som redan nu minskat CO2-utsläppen från flyget. Ytterligare miljövinster går att göra genom att se över och räta ut de flygvägar som används idag.

– Vi uppmanar den svenska regeringen att stoppa planerna på en resultatlös flygskatt.

Det är samma uppfattning som bland andra Svenskt Flyg har och som kompletterats med siffror om vad en eventuell flygskatt kostar på lokal nivå i Sverige. Det skedde vid ett seminarium i Skellefteå nyligen. Enligt beräkningar skulle skatten, med dagens trafik på Skellefteå Airport, innebära 300 miljoner i extra skatt. Liknande siffror går att räkna fram för samtliga flygplatser i landet och i första hand är det de mindre flygplatserna i landet som drabbas.

– Det finns då stor risk att flygbolagen drar ner på frekvensen till dessa flygplatser eller helt enkelt plockar bort dem, säger Peter Larsson, vd för Sveriges Regionala Flygplatser till norran.se



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Ideologifundmentalism
Skrivet av Stor FL, 2016-04-21 11:25:09
Om järnvägen stod för alla sina kostnader på samma sätt som flyget gör skulle det inte vara någon trängsel på spåren biljettpriserna skulle styra oss till andra transportformer. Plakatpolitikerna i miljöpartiet och vänsterpartiet saknar uppenbarligen verklighetsförankring. Synd om sossarna som måste släpa på MP och V.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev