Det finns 17 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Utredning o utredning...
Skrivet av @Opartiskhet, 2016-04-24 16:07:59
Utredningen görs av de som utvecklar och vill tillsätta systemet. Flygledarna har bestämt nekats att få vara med... Undrar så vad de kommer fram till, verkligen spännande att invänta resultatet...
|
|
RTS är inte räddningen
Skrivet av Stefan, 2016-04-22 15:35:06
Väldigt många fördelar med vanligt torn. På väldigt små flygplatser kan det finnas vinning att ha det men så fort det är skolflyg och VFR-trafik blir det körigt.
Landvetter och Arlanda skulle kunna ha med men dom tornen håller ju ganska länge till.
(Bosse skrev väldigt bra)
Tack
|
|
Ingen synergieffekt
Skrivet av bosse, 2016-04-22 06:55:18
De små flygplatserna är idag helt beroende av ett nära samarbete mellan torn, ramp och fältpersonal. Detta kommer att mattas ut när flygledarna åker till Stockholm. Jag tror inte Swedavia riktigt fattat betydelsen av det här och LFV vill bara sälja. Flygplatsen mår mycket bättre om flygledarna träffar flygplatspersonalen på daglig basis än om de sitter på en central o pratar skit med en flygledare från en annan flygplats.
|
|
Har vi glömt?
Skrivet av Urban, 2016-04-22 00:15:06
Kommer ni ihåg satsningen på VDL Mod 4? Var en super idé, världsunikt, som gick i graven. Ett av alla.....
|
|
RTS på Visby
Skrivet av Bertil, 2016-04-21 23:21:26
Får nog instämma med @generalen. Nog är det hål i huvudet om man sätter RTS på Visby som även används som krigsbas för Försvarsmakten. Hur har man tänkt att RTS skall fungera i krigsorganisationen.
|
|
Snålheten
Skrivet av L, 2016-04-21 20:57:27
Ett tydligare exempel på talesättet "Snålheten bedrar visheten" får man leta efter. Efter många år i ett av de omtalade tornen står jag helt frågande och undrar hur det ska gå till. Att skol- och allmänflyg kommer att förbjudas är helt klart men sedan då? Räkna med sämre service när lokalkännedom och möjlighet till improvisation minskar.
|
|
Gammal skåpmat
Skrivet av Hål, 2016-04-21 18:00:01
Detta var en gammal nyhet. Har skrivits om detta i forumet.
|
|
Visby?
Skrivet av Generalen, 2016-04-21 17:42:48
Inte lite hål i huvudet och sätta upp en mast på Visby. Det måste Försvarsmakten sätta stopp för annars kan vi lika gärna skriva över ön till Putin redan idag.
|
|
Sämre flygledning
Skrivet av cc, 2016-04-21 17:39:16
RTS innebär sämre sikt för flygledarna. Istället för dagens oslagbara utsikt i många torn ska de stirra på små skärmar komprimerat i 270 grader. Det är mycket svårare o se flygplanen vilket leder till mindre effektiv flygledning o sämre flygsäkerhet. Men det är det ingen som talar om o dessa artiklar.
|
|
Inte billigare och mycket sämre
Skrivet av fl, 2016-04-21 17:35:49
Tro inte på LFVs lögner. Remotetornen kommer bli väldigt dyra i drift. Jämför du kostnaden med att sätta upp en mast mot att bygga ett helt nytt torn vinner RTS. Men slå ut det över några decennier och du behöver extra personal som sköter underhåll, systemet måste utvecklas för att hållas driftsäkert o teknik måste bytas ut. De gamla tornen står där de står o kostar ingenting o ingen teknik behöver bytas som inte också ska bytas med RTS. Men då sitter Olle Sundin o skrattar med era skattepengar.
|
|
Även Swedavia
Skrivet av Bertil, 2016-04-21 13:43:31
Nu är det väl inte så att Swedavia kan strunta i upphandlingsförordningen när det gäller det tekniska systemet som skall användas för RTS. Det är bara flygledningstjänsterna som är undantagna. Det finns andra leverantörer som säljer RTS system än SAAB. Skulle Swedavia kunna göra en monopolupphandling av RTS systemet som SAAB levererar är hela systemet korrupt.
|
|
Dyrt!!!
Skrivet av Bo, 2016-04-21 12:56:59
RTS/RTC är en dyr lösning som ska ersätta en effektiv operation som finns på flertalet flygplatser idag. Frågan för LFV och SAAB blir mer och mer relevant då de ska kunna leverera en produkt som är mer kostnadseffektiv en konventionell drift. Den senaste (ACR) har visat sig bli betydligt billigare för kunderna när konkurrens råder. Att Swedavia börjar fundera på RTS är att de idag inte har en valmöjlighet då de förbjuds upphandla i konkurrens. Har vår nya regering som bestämt.
|
|
RTS
Skrivet av Patrik Pilot, 2016-04-21 12:40:22
Kvalitetsmässigt oslagbart med detta system. Kanske inte genomförbart på små flygplatser där personalen i tornet även har andra uppgifter. I övrigt kommer det säkert att vara infört på alla lite större flygplatser. Vi får väl återkomma och se om det känns annorlunda att landa och starta då man vet att tornet är obemannat.
|
|
Swedavia i ett nötskal..
Skrivet av ?, 2016-04-21 10:46:28
Varför Malmö?! Landvetter i nästa steg då eller? Allt ska till Arlanda...?
|
|
RTS är räddningen
Skrivet av Stor FL, 2016-04-21 10:15:25
Nu är det dags att även de kommunala flygplatscheferna börjar förstå att de sitter kvar i ett gammalt och dyrt tänkande. ACR är en stark förespråkare för den traditionella formen med lokala torn. Den innebär betydligt större kostnader för underhåll och personal. Vad säger kommunrevisorn?
|
|
Trettiotvåtummaren
Skrivet av TjockTV, 2016-04-21 10:07:21
Säger väl en del om hur trafik intensiteten är i Sverige. Sätt ett på Arlanda med när ni ändå håller på.
|
|
Opartiskhet
Skrivet av Deep Throat, 2016-04-21 09:42:00
Man får hoppas att någon opartisk granskar detta. Inte LFV, inte SAAB och inte de flygledare som gärna vill att det ska fungera (av egenintresse som i Sundsvallfallet).
|
|