Skriv ut  

Vem blir först med en turboprop med 100 stolar?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 april 2016
Bombardier verkar ha bestämt sig medan ATR tvekar. Efterfrågan på allt större turbopropmaskiner ökar men flygplanstillverkarna vacklar inför de investeringar som krävs för en regional maskin med upp mot 100 stolar.

Bombardier Q400
Bombardier Q400

De ökande resandeströmmarna syns inte bara på de stora internationella linjerna. Även den regionala flygtrafiken ser ett ökat passagerarunderlag. Det har i sin tur väckt tanken till liv om större versioner av de turboporopmaskiner som används på mindre linjer. I Skandinavien har antalet ATR-maskiner ökat markant de senaste åren, dels hos BRA på inrikestrafiken, dels hos SAS som använder dem på tunnare rutter i hela regionen. Hittills har de två huvudsakliga tillverkarna, Bombardier och ATR, inte visat något större intresse men nu börjar en förändring ske i och med att flygbolagens påstötningar ökat.

Nyligen meddelade Bombardier att, vad de själva kallar världens största turboprop, ska bli verklighet. Det är den befintliga Q400 som med hjälp av de nya stolar som utvecklats, kunna ta ombord 90 passagerare.

– Vi ser en tydlig tillväxt när det gäller antalet passagerare per flight inom turbopropmarknaden. En Q400 med 90 stolar är vårt svar på det behovet, säger Patrick Baudis, vice marknadschef på Bombardier.

Det innebär att Bombardier ytterligare utvecklar den populära maskinen som ursprungligen hade kapacitet att ta 70 passagerare i de första versionerna och successivt ökats till 78, 86 och nu alltså 90 stolar.

Det är en utveckling som fått främste konkurrenten ATR att reagera. I dagsläget finns 72-600 med kapacitet att ta 78 passagerare men den skulle på sikt kunna förlängas till att ta ända upp till 100 stolar. Tanken på att matcha Bombardier med en maskin med 90 stolar har ATR sagt nej till med motiveringen att den skulle kannibalisera just 72-600-modellen. Bättre då att ta i med besked och bygga för 100 passagerare. För ATR skulle det innebära en stor investering att förlänga det befintliga flaggskeppet med drygt 20 procents kapacitet. Å andra sidan skulle ATR då har en maskin i tre tydliga olika storlekar att erbjuda flygbolagen. Bombardier å sin sida tror sig kunna få in 90 stolar i befintliga Q400-modellerna genom mindre ombyggnad i kabinen och nya tunnare stolar.

Återstår alltså att se vilken av de två flygplanstillverkarna som blir först med en turboprop som når fram till drömgränsen 100 stolar.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Logiskt
Skrivet av Hovart, 2016-04-26 11:31:40
Egentligen så är väl inte alls en speciellt konstig analys.

Hur många EMB145 flyger det runt i Norden? Inte många är svaret. Alla bolag kör med typ ATR 72 på kortare sträckor för att det är billigare. Visst man kan ju köra jet, men vem är villig att betala för det?

Om någon kan påvisa en jet maskin som är lika ekonomisk på kortare sträckor så varsågod!
Anmäl inlägget
Ingen bra ide
Skrivet av Bertil, 2016-04-24 18:06:16
Vansinnigt att bygga ett så stort turbopropplan. Det finns inget som är så obekvämt som att åka propp. Skramligt och skakigt. Satsa istället på bättre komfort i form av jet.
Anmäl inlägget
Njutbart
Skrivet av Oja, 2016-04-23 22:11:23
Jag har häckat i en del av dessa större turbopropmaskinern i timmar en gång i tiden och det är den totala motsatsen till njutbarhet.
Anmäl inlägget
Turboprop
Skrivet av Kapten, 2016-04-22 22:58:59
Idag finns ingen MODERN turboprop i 100 sätes klassen, som klarar dagens krav. Det avgörande för turboprop eller jet på en flygmaskin är distansen som maskinen är tänkt att flyga. Det är runt 300-400nm som avgör, dvs är det mer så kan det finnas lönsamhet i en jet maskin, men är det kortare så är det lönsammare med en turboprop maskin pga bränsleförbrukningen. Därför kan det vara en idé att ta fram en modern 100 sätes turboprop för kortare, men populära sträckor.
Anmäl inlägget
100 seter,
Skrivet av pf, 2016-04-22 17:18:49
hva var galt med IL-18, AN-10, AN-12 og TU-114, en nevner Elektraen, jeg vil ta med Vanguard.

De var vel alle 100 seters turboprop.

Hvilken årtusen er du født i, trådstarter ?
Anmäl inlägget
g
Skrivet av Inte lönt, 2016-04-22 10:40:30
Den sista ATR:en är byggd. Airbus vill lägga ner för dyrt att utveckla ett helt nytt plan som måste till. Dessutom kommer Mitsubishi jet o E-jet:en bara ha 12% högre driftskostnad.
turbopropp kommer försvinna
Anmäl inlägget
Electra/Orion
Skrivet av Four Screw Air Crew, 2016-04-22 10:23:27
https://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_L-188_Electra

Electran tar 90 pax klarar även idag miljökraven. Samma motorer som SA2000 och lika snabb. Alla verktyg ligger magasinerade. Bara att sätta igång produktion.
Anmäl inlägget
Prop
Skrivet av EBG, 2016-04-22 10:00:29
Varför prop när CRJ-900 tar runt 90 pax. Mycket trevligare
Anmäl inlägget
100 stolar
Skrivet av Vadå tävling???, 2016-04-22 08:47:57
Det finns inget egenvärde i att gå för långt in i jetsegmentet med turboprop. Det finns en klar orsak till att det inte finns några moderna turboprop i den storleken. Komforten är begränsat och en flygmaskin i storlek Fokker 100 är mer konkurrenskraftig. Artikeln är lite märklig i sin bristande analys faktiskt. C serien kommer ju så varför en turboprop i den här storleken??
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev