Skriv ut  

Amapola flyger inhyrda ATR 72

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 april 2016
När Amapola vann den senaste upphandlingen av postflyg, upphörde också samarbetet med West Atlantic. Istället är det spanska Swiftair som nu flyger en del av postlinjerna i landet.

Swiftair
Swiftair ATR 72

Förra året vann Amapola Nordposts upphandling av postflygningarna inom Sverige. Det är ett uppdrag som flygbolaget haft sedan länge och de senaste åren har bland andra West Atlantic varit underleverantör och flugit ett antal linjer med sina ATP-maskiner, bland annat på Umeå och Luleå. I den senaste upphandlingen lämnade både Amapola och West Atlantic anbud och när uppdraget sedan gick till Amapola, upphörde samarbetet de två flygbolagen emellan.

Det har i sin tur inneburit att Amapola nu tagit in en annan underleverantör för att fylla de resurser som krävs för att flyga de tretton linjer som ingår i postnätet. Det är spanska Swiftair som sedan den första januari i år flyger tre ATR72 på ACMI för Amapola. De kompletterar den nuvarande flottan på sammanlagt tolv Fokker 50 som Amapola opererar.

– De har lite större kapacitet än våra Fokkermaskiner och kan ta cirka 8,6 ton frakt i jämförelse med 7,2 som vi normalt flyger, säger Frank Christensen, vd på Amapola till Flygtorget.

Fraktvikterna brukar sällan vara några problem när det gäller postflyget. Istället är det volymen i flygplanen som är det viktiga eftersom all hantering av brev och paket sker med standardiserade lastbärare. Även där har ATR:erna större kapacitet och kan ta ombord upp till 42 lastburar mot maximalt 36 på en Fokker.

De tre spanska maskinerna flyger i första hand på två postlinjer, Arlanda – Umeå – Luleå och Arlanda – Sundsvall. Maskinerna står på utestation när de inte är nere på omlastningshubben på Arlanda varje natt.

Samarbetet med Swiftair ger också Amapola möjlighet att utvärdera hur ATR72 fungerar som postfraktmaskin. Den egna flottan på tolv Fokker 50, varav två numera har den större fraktdörren, har alla drygt 20 år på nacken.

– Vi räknar med att hålla dem igång kanske åtta-tio år till. Hur vi ska ersätta dem är en fråga som jag ägnar mig åt nästan dagligen.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Jasså
Skrivet av Melvin, 2016-04-28 07:18:13
Är det någon med åsikter som jobbat för Swift? Ange isf det. Jag har jobbat för dem och tycker att flera av påståendena om dem här inte riktigt stämmer... Men att tycka och ha för sig är ju fritt för alla och envar.
Anmäl inlägget
Fraktbolag
Skrivet av Vale vale, 2016-04-27 21:51:56
Flög 737 hos dem 2008. De hade då en svensk VD och en svensk chefspilot på B737 .
De har flugit frakt med både B727 B737 och ATR. Bolaget var tidigare ägt till del av DHL. De flyger för TNT och DHL precis som det isländska Blue Bird Cargo.
Anmäl inlägget
Igen?
Skrivet av Åke, 2016-04-26 23:41:13
Har inte Swift varit och flugit post i Sverige tidigare? Har för mig detta och har även för mig att de gjorde det så dåligt så att det blev ett snabbt slut på detta...
Anmäl inlägget
Är Amapola med i SPF?
Skrivet av SPF?, 2016-04-26 21:13:27
Alltså är inte Amapola med och har kollektivavtal med SPF?

Swiftairs ATR Captains
"€5000 Gross and is Subject to tax and social costs"
Anmäl inlägget
@ En säkerhetsrisk av rang
Skrivet av Antonov, 2016-04-26 20:29:51
Ja, men tyvärr blir det så när billigast vinner... Precis som branschen i övrigt.
Anmäl inlägget
En säkerhetsrisk av rang
Skrivet av Papaver, 2016-04-26 17:40:32
Tyvärr är denna underleverantör direkt olämplig! Flygsäkerheten är kraftigt eftersatt inom organisationen och anställningsvillkoren horribla.
En negativ trend branschen tyvärr uppvisat en stund.
Underleverantörens regularitetssiffror är under all kritik, men mest uppseendeväckande är redan haft tillbud i svenskt luftrum.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev