Skriv ut  

WOW Air inviger linjen på Västerås

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 maj 2016
Det var inga vattenbågar men väl tre SAAB SK 50 som drog upp rök över himlen när Västerås Airport igår fick en ny linje till Reykjavik. Det är WOW är som nu knyter flygplatsen till sitt växande antal destinationer i Nordamerika.

WOW Air
WOW Air

WOW Air har utmanat Icelandair på deras egen hemmamarknad och bygger nu ett trafiksystem efter samma mönster: Hämta passagerare på europeiska destinationer, flyg dem till Reykjavik varifrån de, efter ett kort transitstopp, fortsätter till någon av destinationerna i Nordamerika.  Genom att samla ihop passagerare från ett flertal platser i Europa går det att fylla maskinerna från Keflavik till USA och Kanada. Det ger ”B-destinationer” i Europa, alltså städer som inte själva kan bära en interkont-linje en oftast snabbare flygresa till Nordamerika.

- Faktum är att av de 60 miljoner passagerare som flyger över Atlanten varje år gör hälften det med minst ett stopp på vägen. Det är dem vi vänder oss till i första hand, inte de som är vana att flyga direkt från storstad till storstad, säger Skúli Morgensen, vd och grundare av WOW till Flygtorget.

I går var det dags för Västerås att kopplas samman med det växande linje nätet hos WOW. Flygplatsen har, sedan det första mötet på en routekonferens, arbetat hårt på att WOW skulle lägga sin första destination i Sverige i just Västerås.

– Det logiska hade varit Arlanda men representanterna här fick oss att tänka om. En mindre flygplats innebär mindre avgifter, snabbare flöden och turnaround och en möjlighet att synas på ett annat sätt än bland många flygbolag på en stor flygplats, fortsätter Skúli Morgensen som också bott ett antal år i Västerås som barn.

– Därför känns det extra bra att komma tillbaka hit med ett eget flygbolag.

WOW räknar naturligtvis med att Stockholm ingår i upptagningsområdet som i grunden handlar om mellersta Sverige. Ambitionen är hög, trafik året runt med inledningsvis fyra rotationer i veckan. I dagsläget har flygbolaget fyra destinationer i Nordamerika, Boston, Washington, Montréal och Toronto I juni tillkommer dessutom San Francisco och Los Angeles. Antalet destinationer ska dock öka, både i Europa och Nordamerika. Enligt Skúli Morgensen finns det gott om ”B-destinatinationer”, alltså mindre städer som kan kopplas ihop med storstäderna i Nordamerika.

– Just nu är det som att plocka hängande frukter… Berlin, till exempel, har inga direktlinjer till våra destinationer i USA och Kanada.

Den fortsatta expansionen, WOW startade så sent som 2011, innebär också att den nuvarande flottan byggs på med ytterligare flygplan. I dagsläget är två nya A321-200 på väg in tillsammans med tre A330-300. De större maskinerna ska användas på de långa distanserna från Keflavik, alltså till San Fransisco och Los Angeles. De behövs dels för distansen men också för komforten, WOW sätter in 350 stolar ombord med en seatpitch på 33 tum.

– I det fallet tycker jag att Icelandair gör fel som satsar på mindre flygplan, Boeings MAX-serie. Vi ser ju att passagerarströmmarna ökar och flygplatserna blir allt mer överlastade. Då verkar det inte logiskt att komma med mindre flygplanstyper. Men å andra sidan, jag är inte Icelandairs bästa vän så de lyssnar nog inte på mig.

Som lågkostnadsbolag på Atlanttrafiken är WOW ännu inte utsatt för någon hårdare konkurrens. Norwegian ligger trots allt en bit högre i priserna och de amerikanska flygbolag som skulle kunna bli svåra att möta, bland andra Southwest och Spirit, har inte visat något större intresse. Den givna kandidaten Ryanair har många gånger talat om långlinjer, men så länge som Europamarknaden fortsätter att växa behöver de inte den satsningen.

– Det kommer att dröja ett tag till innan vi ser fler renodlade lågkostnadsflygbolag som flyger mellan Europa och USA. Men om tio år ser flygmarknaden på Atlanten helt annan ut än idag. Men det kan vi möta. Vi ska alltid vara billigast.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

konkurrens
Skrivet av thomas, 2016-05-22 16:07:27
Gör parkeringen gratis på VST flygplats, så kanske fungerar konceptet.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev