Skriv ut  

Gardinkonflikten spräcker SAS danska kabinfack

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 maj 2016
Den olösta konflikten om personalens viloutrymme ombord på långlinjerna har spräckt det danska kabinfacket CAU. En grupp har brutit sig ut och bildat skandinavisk Kabineförening i direkt opposition mot hur CAU skött affären med SAS. Samtidigt riskerar CAU att få betala miljonböter till SAS.

Den har kallats för ”Gardinkonflikten” och handlar om avskärmningen runt kabinbesättningens viloutrymme på långlinjemaskinerna. Det danska kabinfacket inom SAS, Cabin Attendants Union, CAU, har krävt att det ska vara hårda väggar men inte fått igenom mer än gardiner på sammanlagt fem av långlinjemaskinerna, fyra A330 och en A340. Under en övergångstid accepterade CAU den lösningen men sedan 1 januari i år är det konflikt igen. Det har i sin tur lett till att den danska kabinpersonalen, eftersom ingen överenskommelse finns mellan CAU och SAS, inte kan flyga alla långlinjer. Det är istället svensk och norsk personal som flygs ner till Kastrup och de flygningarna. Den danska personalen är nu hänvisad till övriga flygningar och det gör att det i dagsläget finna ett överskott av dansk kabinpersonal på basen i Köpenhamn.

Den olösta konflikten har nu spräckt det annars så mäktiga CAU som organiserar drygt ettusen av de cirka 1 300 kabinanställda i Danmark. Det är framför allt missnöjet med hur CAU hanterat gardinfrågan och det faktum att det kan göra dansk kabinpersonal övertalig, som gjort att en grupp brutit sig ut och bildat en egen fackklubb: Skandinavisk Kabineförening, SK. Målsättningen i ett första skede är att få en lösning på gardinkonflikten och på så sätt rädda kvar alla anställda på basen i Danmark.

– Vi vill ta ansvar för vår arbetsplats och säkra att vi alla kan behålla våra jobb i Köpenhamn. Att medarbetare riskerar kollegors jobb på det här sättet är oacceptabelt. Flygbranschen är pressad och konkurrensen är hård. Ett tvinga på arbetsgivare onödiga omkostnader och göra produktionen dyrare än nödvändigt sätter oss anställa i en osäker situation för framtiden, skriver Sören Johansen, ordförande i det nystartade kabinfacket.

Hur många som lämnat CAU till förmån för SK är inte känt men det nya facket har en styrelse och en egen hemsida och tänker nu ta upp förhandlingar med SAS. SK är dock enbart öppen för anställda på basen i Danmark. Hur sprickan i CAU kommer att påverka övriga fack som organiserar SAS kabinpersonal är inte klart. Svenska Unionen har avböjt att kommentera det som nu händer i Danmark.

Avhoppen kommer dessutom i en stund när CAU dessutom riskerar att behöva betala 35 miljoner i skadestånd till SAS. Det är efterdyningarna av den vilda strejk som genomfördes i januari förra året när en del SAS-personal skulle flyttas över till Cimber som då blivit underleverantör till SAS. Det var en konflikt som under några dagar ställde ett hundratal flygningar på marken. SAS menar att CAU inte gjorde något för att stoppa strejken och därför ska betala skadestånd.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Arbetsförhållanden
Skrivet av DW, 2016-05-25 21:18:28
Alltid komiskt att läsa då crew hela tiden åberopar obekväma arbetstider, fullbokade flygplan, behöva arbeta högtider och så vidare. Det är knappast något som torde vara en överraskning. Som Vertigo skriver, om man inte klarar utav detta så befinner man sig helt och hållet i fel bransch. Det finns faktiskt en värld utanför flygbranschen (en underbar värld, by the way), men många crew har dessvärre blivit väldigt bekväma i sina roller, kontrakt och löner...
Anmäl inlägget
A330-300
Skrivet av CA, 2016-05-25 19:10:13
De flygplan det här handlar om går bara max 10 timmar, sedan är bränslet slut. Det finns inga myndighetskrav på vila för så kort flygtid.
T
Märkligt att kabinbesättningen kan flyga A320 till Kanarieöarna och tillbaks utan vare sig vilosäten eller moduler.

Nu handlar det här inte om detta utan om att CAU kräver att SAS skall droppa skadeståndskravet på 38 miljoner för den olagliga strejken, innan man godkänner någon gardin.
Anmäl inlägget
till Vila
Skrivet av Vertigo, 2016-05-25 16:32:26
Visst har jag mindre passagerare, men det är ingen garanti för kvalitets sömn. Flygbranchen blir sämre och sämre för varje år och om man (som turbulens) ej kan anpassa sig vid oregelbundna arbetstider, jul/nyår på layover, sämre crew rest etc, så tror jag att man har valt fel branch eller fel flygbolag. Önskar att det vore som när jag var i SAS med ingångslön för styrman på 55000 sek per mån och 500 flygtimmar per år, men dessa tider är tyvärr förbi......
Anmäl inlägget
Till Vertigo
Skrivet av Vila, 2016-05-25 15:19:33
Är kungafamiljens flygplan också fullbokat varje gång du jobbar? Har du pax framför gardinen som snackar, skrattar och är högljudda när du försöker vila/sova bakom gardinen?
Anmäl inlägget
till turbulens
Skrivet av Vertigo, 2016-05-25 12:33:05
SAS kabin och flygpersonal borde ta en titt pa hur det ser ut i varlden. Jag flyger pa Airbus for en av kungafamiljerna i Dubai och dar ar crew rest ocksa med gardiner. Ser inte problemet med det. Kanske CAU kan reservera 3-4 business class stolar for sin kabin personal lol.....
Anmäl inlägget
Skyddad verkstad?
Skrivet av turbulens, 2016-05-25 11:56:51
Skyddad verkstad Bertil? Har du en aning vad du snackar om? Hur många timmar/vecka är du schemalagd? Hur många lediga helger har du på 1år? Var firar du jul, nyår och påsk? Och vad har du i lön???
Anmäl inlägget
Inse verkligheten
Skrivet av Bertil, 2016-05-25 10:44:25
Den anställda kabinpersonalen vid SAS kan inte fortsätta jobba en skyddad verkstad. Gamla avtal måste förändras. Detta är ju ett exempel på att inte följa med utvecklingen. Man skall väl inte behöva bygga egna baracker i flygplanet för att tillgodose personalens vila. Så långa flygningar har inte SAS.
Anmäl inlägget
Get your facts right
Skrivet av turbulens, 2016-05-25 00:36:24
Den olovliga strejken utlöstes då ett hundratal kabinanställda från en dag till en annan flyttades över till ett nytt bolag med nytt/inget avtal. Kom igen nu, många här inne är flygande, är detta något ni skulle acceptera utan protester?
Vilomodulen fanns med i ett avtal som SAS helt sonika bröt när de nya flygen beställdes utan att kalla till förhandling.
Personalen och CAU har helt enkelt fått nog!
Utbrytarna har blivit skrämda av hot om övertalighet, "Rule by fear" management kallas det.
Anmäl inlägget
CAU
Skrivet av DW, 2016-05-24 21:45:54
CAU påminner väldigt mycket om BASSA (åtminstone hur fackföreningen tidigare var) på British Airways. Hot om strejker hela tiden, totalt oresonabla. Det ger mig rysningar.
Anmäl inlägget
CAU styrelsen
Skrivet av Darth Vader, 2016-05-24 20:37:22
måste bort och in med en ny som faktiskt vill jobba för att bevara jobben på CPH basen. Inte som nuvarande Konflikt sökande styrelse som gör allt dom kan för att ställa till det,för båda SAS och dom som faktiskt gärna fortsätter jobba för SAS.
Anmäl inlägget
Danska SAS
Skrivet av Flyg., 2016-05-24 20:34:40
Danska SAS är utan konkurrens bäst i värden på en sak........det är inte service som alla vet.....Men guldet går till att alltid strejka i vått och torrt!
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Gullan Purser&skyddsombud, 2016-05-24 19:18:11
... Har några av systrarna i kabinen i Köpenhamn förstått vad det rör sig om, vi tjejer i kabinen måste ta vårt ansvar. Vi har haft det bra under goda år. Nu tar vi ansvar i nya tider.
Anmäl inlägget
Trevligt
Skrivet av Trött, 2016-05-24 15:39:54
att det finns danska CA's, som tar sitt ansvar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev