Skriv ut  

Fler fjärrstyrda torn på väg i Sverige

Flygnyheter, Redaktionen, den 27 maj 2016
Sverige är fortfarande först i världen med remote tower. Erfarenheterna av ett års verksamhet i Sundsvall öppnar nu för att fler flygplatser i Sverige ska styras från en helt ny anläggning i Stockholm.

I slutet av april var det ett år sedan det första fjärrstyrda flygledartornet i Sverige invigdes. Då var det tornet i Höga Kusten Airport i Örnsköldsvik som stängde och den fem flygledarna där flyttade till Sundsvall. Det innebär att Sverige var och fortfarande är först ut med fjärrstyrd flygledning. Senare i år ska tornet i Sundsvall stänga och flygledarna flytta drygt hundra meter till den Remote Tower Central som finns där. Under 2017 flyttar även flygledningen i Linköping in i Sundsvall och alla tre kommer att styras därifrån.
   
Samtidigt genomför LFV tillsammans med Swedavia just nu en studie som ska ge underlag för att eventuellt inkludera ytterligare flygplatser i Sverige ska ingå i systemet med Remote Tower.

– Det gångna året pekar på att vårt grundkoncept håller. I ett nästa steg har vi pratat om större flygplatser med mer trafik och annorlunda trafikmönster. Jag ska inte föregripa den analysen men inget pekar på att flygplatsens storlek skulle vara ett hinder, säger Niclas Gustavsson på LFV till Flygtorget.
   
De fem flygplatser som ingår i studien är Kiruna, Östersund, Visby, Umeå och Malmö. I två av fallen, Umeå och Malmö skulle det innebära ett stort steg uppåt i trafiktäthet. Umeå hade förra 11 178 rörelser, bland annat inrikesflyg, charter och taxiflyg. Malmö å sin sida är dubbelt så stor med 21 881 rörelser och en omfattande linjetrafik både inrikes och utrikes.

– Varje flygplats är unik i sig så nästa steg är att testa och validera varje flygplats för sig. Samtidigt har större flygplatser ofta ett strukturerat trafikmönster, det gör det inte lätt men i alla fall inte svårare än att hantera trafiken på en mindre flygplats. Vi ser ju att det inte är tekniken som sätter gränserna för vilka flygplatser vi kan ansluta.
   
Skulle det bli aktuellt med så många som fem nya flygplatser med remote tower kommer de inte att styras från Sundsvall. I så fall inrättas en ny central på Arlanda. Samtliga de fem flygplatser som utreds ägs, till skillnad från de tre nuvarande, av Swedavia och det logiska är att lägga centralen i anslutning till en av deras flygplatser.
   
Intresset bland flygplatserna i Sverige är stort och det finns flera som gärna skulle bli nummer fyra på listan. Sammantaget har Niclas Gustavsson ett tiotal orter på listan.

- Men vi vill inte stressa fram fler brukare. Det här måste få ta sin tid och vi vill säkerställa att produkten ger det mervärde som kunden förtjänar. Vi ser också att det militära intresset växer och kommer att involvera Flygvapnet ännu mer i arbetet.

När kan det bli aktuellt med fler fjärrstyrda torn i Sverige?
- När det gäller de fem som vi utvärderar just nu är det ju ytterst Swedavia som styr och som avgör om och på vilka flygplatser de i så fall vill ha det. De är de som köper tjänsten.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Där kom det
Skrivet av Biggles, 2016-05-31 11:39:33
Naturligtvis ska dom kvalificerade jobben finnas i Stockholm. Resten av landet utarmas och får betala för den bländande tekniken. Och det hela blir i slutändan dyrare och mycket mer sårbart.
Anmäl inlägget
Kräv svar
Skrivet av Sten, 2016-05-31 11:07:41
Swedavia har redan börjat förberedelserna genom att höja hyror och avgifter, säga upp avtal mm för mindre aktörer. VFR-trafik och mindre företag kommer att påverkas i olika omfattning på de berörda flygplatserna men detta förnekas av både Swedavia och LFV. Hög tid att vakna upp och kräva svar av dessa innan det är för sent. De som inte tillhör den reguljära trafiken är inte intressant för Swedavia. Se vad som hände på Bromma. Tekniken löser inte allt och speciellt inte fjärrstyrning.
Anmäl inlägget
utlokalisera
Skrivet av erik, 2016-05-31 10:10:52
När staten satsar kan de ju i detta fall etablera verksamheten UTANFÖR STOCKHOLM. Ingen som helst anledning att satsa i Stockholm. Ett utsökt tillfälle att lägga ut den verksamheten på annan ort i landet.
Anmäl inlägget
Sista veckans händelser hos LFV
Skrivet av Oskar, 2016-05-29 10:30:50
Verkligheten kommer ikapp! Sista veckans händelser har ordnat stora problem för både flygbolag och passagerare. LFV tillåts investera i för komplicerade och känsliga system. LFV har heller inget ekonomiskt ansvar när de inte levererar sina åtaganden. Hur länge ska detta få fortsätta. Låt andra aktörer komma in och leverera säkra och effektiva tjänster. Monopol är inte bra för samhället. Ompröva monopol är bra!
Anmäl inlägget
Bra för reguljärtrafiken
Skrivet av Sture, 2016-05-28 22:28:03
Skönt för de 27.000 linjefartsrörelserna på Malmö airport att slippa trängas med de övriga 16.600 i framtiden..
Äntligen sätter någon ner foten och hittar ett sätt att utestänga allmänflyget.
Anmäl inlägget
Vad hade ni förväntat er?
Skrivet av projektledaren, 2016-05-28 21:28:19
Jag har jobbat mycket med GD i LFV tidigare och kan säga att detta inte förvånar mig ett dugg. Rationalitet och fakta kanske inte alltid är det som får styra när inriktningen väl är satt. Då blir det av någon anledning väldigt svårt att vika av trots att allt pekar på att du nog borde ha gjort det nu. Prestige eller principer, jag vet inte.
Anmäl inlägget
IFR only
Skrivet av Henrik, 2016-05-28 20:00:10
Systemet är utvecklad för IFR only enligt SESAR rapporterna. Man ser sämre på skärmarna och djupseendet är kasst men det är "okej" för IFR-only. Nu försöker man med våld trycka in detta system in i verkligheten. Men verklighet ser annorlunda ut. Detta kommer bara bli sämre och orsaka förseningar...
Anmäl inlägget
antal rörelser
Skrivet av Mattias, 2016-05-28 16:55:04
Malmö airport hade år 2015 21894 landningar, alltså förmodligen ca 44.000 rörelser.
Ö-vik hade samma år 3.400 rörelser.

Det är lite skillnad på verksamheterna, om man uttrycker sig milt.
Anmäl inlägget
Flygets död
Skrivet av john, 2016-05-28 08:38:07
De här galenskaperna måste stoppas omgående! LFV o SAAB försöker helt utan verklighetsförankring forcera igenom en teknisk lösning som är enormt mycket dyrare o leder till en ineffektiv flygledning. ALLA utom SAAB förlorar på detta. Det är dags att vakna nu o genomskåda lögnerna!
Anmäl inlägget
Höga kusten airport
Skrivet av Rätt ska vara rätt, 2016-05-28 07:19:41
Höga kusten airport ligger i Kramfors. De har inte remonterande än såvitt jag vet.
Anmäl inlägget
Typiskt
Skrivet av C, 2016-05-27 23:24:30
Detta är ett typiskt teknikdrivet projekt - där man först skapar teknologin för att sen se om den passar i någon affärsmodell.

Självklart kommer det bli dyrare att driva flygledning remote. Men den notan skickas dels till skattebetalarna och dels till flygpassagerare.

Varför kan inte SAAB utveckla produkten själva, och sen försöka sälja den? Så fungerar det normalt i den privata sektorn.
Anmäl inlägget
Bye bye VFR
Skrivet av Henrik, 2016-05-27 19:22:02
Enligt SESAR studien för Remote Towers så funkar VFR inte särskilt bra i kombination med IFR på dessa skärmar. Upplösningen är för dålig för att man lika smidigt ska kunna hantera flygplatsnära trafik. Konsekvensen kommer bli att man misshandlar VFR-flyget som får vänta eller sluta flyga. Blir kanske som på Bromma nu när privatflygare och allmänheten stängs ute... När ska LFV och Swedavia berätta detta??
Anmäl inlägget
När kommer överraskningen?
Skrivet av Jens, 2016-05-27 14:10:22
Priset för denna flygplatsinvestering talas det aldrig om. Vem ska investera i dyr utrustning, underhåll och sen sitta fast med en blivande monopolist bakom spakarna? Vilka flygplatser vill tillbaka till tiden då en aktör dikterade villkoren på marknaden? Är man beredd att betala 50% högre pris för flygledning pga ny teknik, känsligt teknik, flygledare på distans mm. Swedavia?
Anmäl inlägget
Monopolet växer
Skrivet av Bertil, 2016-05-27 10:31:05
Det gäller väl för LFV att övertyga Swedavia att det är lönsamt. Man är väl tvingad att försöka få tillbaka en del av de stora utvecklingskostnader som man lagt ut och betalat till SAAB. Snacka om monopolställning. Nu verkar man även förmå Försvarsmakten att satsa sina pengar hos SAAB. Jag skulle bli ganska förvånad om inte Försvarsmakten lämnar in sitt veto mot att Visby flygplats fjärrstyrs.
Anmäl inlägget
Opartiskhet
Skrivet av FL TMC, 2016-05-27 09:12:04
Det skulle vara intressant om någon opartisk granskade detta! LFV kommer ALDRIG att erkänna att detta kanske inte är så listigt. De flygledare som idag sitter i Sundsvall... Tja, vad ska dom annars tycka? Är det inte bra får dom flytta igen!!! TS... dom tycker inte till om det är bra eller dåligt bara om det följer gällande regelverk. Det kan alltså vara hur dåligt/oekonomiskt som helst men ändå få ett godkännande.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev