Skriv ut  

SAS anpassar sig till Europa

Flygnyheter, Lars Brynielsson, den 17 juni 2016
Ökat antal passagerare, miljoner medlemmar i Eurobonus och ett stabilt bokningsläge. Ändå har SAS svårt att skapa lönsamhet. Lars Brynielsson gör en analys av flygbolaget strategi i svallvågorna av strejk och blek kvartalsrapport.

SAS Winglet
SAS

SAS fortsätter sin kommersiella strategi med fokus på den frekvente resenären som förväntas betala lite mer för SAS tjänster. Hur klokt är det när enhetsintäkten per passagerare föll 11,5 procent samtidigt som enhetskostnaden bara sjönk med 1,3 procent exklusive bränsle under SAS andra kvartal. Kvartalets svaga resultat skylls på ökad prispress, kostnader för tekniskt underhåll och negativa valutaeffekter

Antal passagerare ökade med 113 000 jämfört med kvartal 2 förgående år. Under kvartalet tillkom 130 000 nya Eurobonus medlemmar, som nu uppgår till 4,4 miljoner och svarar för över 50 procent av intäkterna, och 5 000 nya kunder i företagsprogrammet SAS Credits. Det framtida bokningsläget beskrivs som stabilt. Antalet SAS anhängare, någon har myntat SAS Community, ökar. Marknaden erbjuds de fyra servicekoncepten SAS Go, SAS Plus, SAS Business och nya SAS Go Light. Samtidigt noterar Rickard Gustafson att landskapet inom europeisk luftfart förändras i snabb takt med tillväxt i fritidssegmentet och en allmän sjunkande betalningsvilja hos kunderna.

Om SAS har svårigheter att skapa lönsamhet med sin valda strategi kan bolaget fundera på att samarbeta med sina konkurrenter. Vissa delar av näringslivet genomgår nu en förändring benämnt från egosystem till ekosystem, d v s att man gemensamt tar fram nya produkter där man kompletterar varandra. I stället för att SAS, Norwegian, Finnair, BRA m fl försvagar varandra kan man tillsammans skapa nya lönsamma produkter och lösningar som stärker flygindustrin och därmed jobben i Norden och håller stången mot de effektiva lågkostnadsbolagen och de kapitalstarka nätverksbolagen som lurar i omgivningen.

Under andra kvartalet producerade SAS knappt 10 miljoner stolar med kabinfaktorn strax över 68 procent. Intäkten per stol under årets första två kvartal var 9 procent lägre jämfört med förgående år främst beroende på lägre passagerarintäkter. Under kvartal 3 och 4 ökar vanligtvis passagerarintäkten genom en högre kabinfaktor på omkring 80 procent.

Förutom intäkterna från passagerare, charter, frakt/post och trafik redovisar SAS övriga operationella intäkter som historiskt svarat för cirka 10 procent av de totala intäkterna. Här finns en viss frihet när och hur dessa ska bokföras. För andra kvartalet redovisas som intäkt återbetalningen av böter från 2010 på 655 MSEK för deltagandet i en kartell kring flygfrakt där EU domstolen friat SAS. Om man eliminerar denna engångsintäkt sjunker intäkten till 91 Euro/stol och driftsresultatet från +240 till – 415 MSEK.

Det är oklart om SAS kan fortsätta med att redovisa 10 Euro/stol som övriga operationella intäkter då en stor del av de gamla tillgångarna har sålts ut. Med nya idéer och konstruktiv bokföring förutsätter jag att det går. Om trenden med lägre passagerarintäkter fortsätter, sjunker stolsintäkten för tredje kvartalet till 111 Euro/stol och för fjärde kvartalet till 103 Euro/stol. Satsning på interkont, med högre biljettpriser per stol, och på fritidsdestinationer i Europa, med lägre biljettpriser, påverkar prognosen. SAS stolsintäkt är högre än hos Norwegian som hade 83 Euro/stol under 2015. SAS gör klokt i att anpassa sina kostnader till de lägre intäktsnivåerna.

Vinst per flygstol
SAS intäkt per flygstol

Effekterna från SAS kostnadsåtgärder syns i att kostnaderna för personal och övrigt under andra kvartalet har minskat med 7 Euro/stol jämfört med förgående år. För att upprätthålla stabilitet och kvalitet senarelägger SAS framtida besparingsåtgärder, främst inom underhåll och data, så att årets effekter blir 0,7 miljarder SEK mot planerat 1 miljard SEK. SAS har beslutat att behålla sin markorganisation på de tre huvudbaserna och slutförhandlar med Aviator om outsourcing av marktjänsten i Göteborg och Malmö.

SAS anger att 8 procent av kapaciteten är inhyrd inklusive det helägda dotterbolaget Cimber. Den inhyrda produktionen är kostnadseffektivare jämfört med egen produktion där man har tidigare erfarenheter från SAS Commuter och Blue1. SAS ökar sin flexibilitet och minskar sina fasta kostnader men lägger samtidigt över affärsrisken på de andra bolagen.

Det danska bolaget Jet Time, som flyger ATR åt SAS, gjorde en förlust på 8 procent av omsättningen 2014/15 och lever vidare genom borgenärernas goda vilja. City Jet, tidigare ägt av Air France/KLM och tyska Intro Aviation men återköpt av grundaren Pat Byrne m fl, är baserat på Irland med Europas lägsta bolagsskatt. De ska flyga fabriksnya CRJ900 åt SAS. Här gäller det för SAS att anpassa sig till villkoren inom Europa och samtidigt leva upp till sina egna krav på hög kvalitet och att vara en bra Skandinaviskt arbetsplats. En svår balansgång.

SAS personalkostnad för andra kvartalet blev 25 Euro/stol vilket svarar för 27 procent av SAS driftskostnader. Som jämförelse redovisade Norwegian en personalkostnad på 13 Euro/stol från 2015. Bränslekostnaden, som nu svarar för 17 procent av driftskostnaderna, har stabiliserat sig kring 16 Euro/stol men förväntas långsamt öka då bränslepriset smyger sig över 50 dollar/fat. Den högre underhållskostnaden var av engångskaraktär. Other costs, vad det nu kan vara, har minskat till 3 Euro/stol. De övriga kostnaderna håller sig relativt stabila.

Med ökad produktion och resursutnyttjning under kvartal 3 och 4 verkar det troligt att SAS driftskostnad hamnar i underkant av 95 Euro/stol om inget oförutsett inträffar såsom ökat bränslepris.

Kostnad per flygstol
Kostnad per flygstol

I min artikel om SAS efter kvartal 1 prognoserade jag ett driftsresultat från kvartal 2 på – 144 MSEK som ska jämföras med de + 240 MSEK som SAS rapporterat. Differensen berodde på att jag hade antagit en högre produktionskostnad på 100 Euro per stol mot redovisat 95.

Med antagandet av 5 procents ökning av antalet producerade stolar, 10 procent lägre passagerarintäkter jämfört med förgående år och en produktionskostnad på 95 Euro per stol resten av året, blir EBIT prognosen för 2015/2016 enligt nedan.

SAS EBIT
SAS EBIT

Sammantaget förväntar SAS kunna leverera ett positivt resultat före skatt och engångsposter för räkenskapsåret vilket är ett blygsamt konstaterande. De ständiga diskussionerna med och strejkvarslen hos den flygande personalen har nog gjort ledningen överdrivet pessimistisk inför framtiden.

SAS aktien föll från 22 till 20 SEK efter kvartalsrapporten. En bidragande orsak till fallet var också den pilotstrejk som startade i Sverige dagen efter att kvartalsrapporten släpptes. SAS fortsätter att stärka sin balansräkning genom starka kassaflöden och redovisar hela 9 miljarder SEK som likvida medel och 1.2 miljarder SEK som finansiellt överskott. SAS finansiella beredskap, med målet 20 procent av de fasta kostnaderna, är nu hela 40 procent. Vad är det för problem SAS ser framför sig?



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Tunn analys
Skrivet av Einar, 2016-06-20 10:57:35
SAS klarar inte den "dubbla" konkurrensen med Norwegian, RyanAir och de stora nätverksbolagen på egen hand. Det är bara en tidsfråga innan Eurowings (LH) blir ombedda att ta över. Dyra Eurobonus läggs in i Miles and More och Europatrafiken passar in i Eurowings nätverk. Detta kan sänka SAS kostnader/seat med 10-20 EUR.
Anmäl inlägget
Matartrafik
Skrivet av Förundrad, 2016-06-19 21:21:45
Neddragningar fortsätter. Linköping, nu ner på 1 morgontur Köpenhamn, 1 returflyg sent på kvällen. Samtidigt, KLM ökar, 3 turer ut och 3 turer hem per dag, Jetkärra, i stort fullsatta plan.

Varför väljer man inte SAS, varken i affärsroll eller privat med familj? Lika illa i Övriga Sverige?
Anmäl inlägget
Mer långlinjer trycker RASK.
Skrivet av X, 2016-06-18 09:27:46
Men också kostnaderna. Drygt en halv miljard har investerats i nytt bokningssystem enligt andra källor. Det slår på kostnaderna men både sparar pengar och höjer intäkter på sikt.

Dumt att gå ut och säga att det ser bra ut framöver i samband med förhandligar. Det kunde ge problem om SAS gjorde det. Faktum är att SAS står starkt, men måste självklart fortsätta på effektiviserings och communityvägen.
Anmäl inlägget
Egendomligt
Skrivet av Konstig analys, 2016-06-17 14:52:45
Ja så här konstigt blir det när någon utanför SAS gör analyser och fantiserar. Skulle SAS samarbeta med Finnair och Norwegian?? Konstig idé. Flygtrafik drivs numera för passagerarna och kunderna och inte för att skapa nordiska arbetstillfällen...
Anmäl inlägget
skär i helt onödiga kostnader.
Skrivet av thomas, 2016-06-17 09:48:09
Mycket bra analys
det SAS och alla 260 IATA bolagen behöver framförallt, är att komma ifrån det ålderdomliga IATAs BSP och GDS systemen.
50 årig relik, helt onödiga mellanhandsdatabaser som kostar dessa flygbolag 30 miljarder USD varje år, bara där tjänar SAS minst en miljard per år.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev