Det finns 16 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Strejkbenägna?
Skrivet av riktig Johan, 2016-06-24 09:48:28
@Johan. FL, Sveriges mest strejkbenägna yrkesgrupp? Hur tänkte du där, vi har inte strejkat sedan 1981, blev inte ens strejk fast pensionsåldern höjdes från 60 till 67 år. Ta reda på fakta innan du slänger ur dig något nästa gång.
|
|
Miljöfarlig flygledning
Skrivet av MP, 2016-06-24 09:03:21
Med försämrade möjligheter att övervaka luften och att kunna få syn på flygplan kommer fjärrstyrning leda till förseningar. Så fort en ambulanshelikopter befinner sig i närheten av en flygplats kommer linjetrafiken att få lägga sig i holding. Allmänflyget kan Swedavia kasta ut som på Bromma men inte samhällsviktiga VFR-flyg som ambulans, polis, sjöräddning etc. Vad är mest intressant för flygbolagen, ligga i holding eller göra gröna inflygningar?
|
|
360 grader
Skrivet av Undrande, 2016-06-23 14:21:59
360 graders synfält på 270 graders skärm...? Fungerar detta verkligen? Har man bara ett flygplan är det ju givetvis inga problem men 4-5 i varvet och landande reguljärtrafik samtidigt... Nej det tror jag inte på.
|
|
Vilket analysarbete?
Skrivet av Dante, 2016-06-23 13:27:39
Detta beslut kommer att fattas av ledning och säljare som helt saknar verklighetsförankring. De kommer helt säkert att fatta beslut med multipel operationer i åtanke. Denna vision av framtidens flygledning som kanske fungerar rent tekniskt och teoretiskt på små flygplatser. De flesta misstag görs inte av maskiner utan av människor. Stackars sate som gör bort sig i position och bidrar till första flygtrafikhändelsen. Tänk om - tänk rätt!!
|
|
Re: Johan
Skrivet av Sossen, 2016-06-22 20:37:27
Boooijjng! Årets janteinlägg!
|
|
Re: Johan
Skrivet av Flygledare, 2016-06-22 10:50:24
Du vet att det är flygledare som gör samma sak fast på ett annat ställe...? :D Effektiviseringspotentialen är extremt begränsad! Man kommer att tjäna pengar den dagen man slipper bygga ett nytt torn men på personalen lär det inte bli några större besparingar. Jag är ledsen att göra dig besviken. Enda gångerna flygledare i Sverige har strejkat är när dom strejkade för andras skull, tex lärare... Kan också vara bra att veta för Johan.
|
|
Flygledare
Skrivet av Johan, 2016-06-22 08:28:12
Bra tänkt, ju mer man kan eliminera och effektivisera bort några av Sveriges mest strejkbenägna yrkesgrupp, som förstört livet för så många under en så lång tid, med strejker och maskningsaktioner..... toppen!!!
en riktigt bra effektiviseringslösning!
|
|
Experiment
Skrivet av Sten, 2016-06-22 05:36:59
Ett experiment med personalen och flygsäkerheten som insats. Personalen är den stora förloraren som vanligt när ledningen får kollektivt hjärnsläpp. Detta projekt saknar all sans och förnuft. Politikerna måste stoppa detta vansinne. Eller det kanske krävs Janne Josefsson granskning?
|
|
@Stor FL
Skrivet av Större FL, 2016-06-21 21:15:54
Mmm just det, 3500 rörelser på 4000h säger en hel del. Har man aldrig fler än två flygplan samtidigt är det en perfekt lösning. Billigare?! Tillåt mig att hånskratta, har du sett siffrorna för Ö-vik? Det är en experimentstation där SESAR-pengar kastas till höger och vänster utan minsta lilla ekonomiska analys på om utvecklingskostnaderna någonsin kan täckas av eventuella inkomster. Eller om det ens är teknik/funktioner som verkligen behövs.
|
|
Rädsla för det okända
Skrivet av Stor FL, 2016-06-21 13:02:03
Hur skulle det vara om ni som oroar er tar reda på hur Remote Tower fungerar i verkligheten. Kolla med Ö-vik. Det finns inga begränsningar för småflygare snarare tvärtom. Flygledaren har betydligt bättre möjligheter att hålla koll än traditionell flygledning och det är billigare.
|
|
Riktig fjärrstyrning
Skrivet av AE, 2016-06-21 09:45:33
Varför inte utreda om man kan fjärrstyra från Estland eller Lettland. Där är flygledarlönerna och andra kostnader lägre.
|
|
Ogenomtänkt!
Skrivet av Ogenomtänkt, 2016-06-20 11:04:30
Ett system framtaget för små flygplatser där IFR flyg går att hantera och VFR flyg får vänta i holding eller utanför CTR. Nu tror sig LFV/Swedavia se besparingar med detta system framför allt eftersom man tänkt att en FL ska sköta flera flygplatser samtidigt(!). Det är farligt, inte genomtänkt och om detta driftsätts så är det DÖDEN för övrigt flyg på dessa flygplatser. De kommer inte längre att vara välkomna eftersom de inte går att hantera samtidigt som reguljärtrafiken utan förseningar....
|
|
SWAT?
Skrivet av Oskar, 2016-06-20 10:28:46
Menar du inte SWOT? SWAT är USA:s insatsstyrka.
|
|
SWAT-analys RTS
Skrivet av Ekonom, 2016-06-20 09:49:58
Finns det någon SWAT-analys att ta del av. Annars riskerar denna satsning att bli spekulativ och kostsam i förlängningen. Vem tar ansvar?
|
|
Absurt
Skrivet av Läkaren, 2016-06-20 09:47:10
Asfalt och tornet är hjärtat på en flygplats. Nu vill man operera bort hälften av hjärtat och testa det på ny plats. I den medicinska världen så testar man och genomför hjärtoperationer. Resultatet blir oftast bra men aldrig perfekt. Ibland går det tyvärr inte som man önskar!
|
|
Hur kan ett helt nytt system sänka kostnaderna?
Skrivet av Ekonom, 2016-06-20 09:25:51
Vid alla operativa flygplatser finns det idag en fungerande flygledning och ett torn där flygledarna opererar ifrån. Hur ska ett helt nytt system kunna bli billigare och säkrare? Investeringen initialt för kunderna är enorm (siffrorna inte ens redovisade) och sen ska tjänsten drivas från annan plats. Det finns många som vill tjäna pengar på detta system, inte minst LFV m fl och kunderna blir fastlåsta. Tänk att äga/driva en flygplats som inte har egen flygledning på flygplatsen.
|
|