Skriv ut  

Ska flyget styras från Stockholm?

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 20 juni 2016
Just nu pågår en utredning om ett antal av Swedavias flygplatser ska införas i systemet med Remote Tower. Det har fått politiker ibland annat Umeå och Östersund att reagera.

Det är drygt ett år sedan som flygplatsen i Örnsköldsvik blev först i världen med remote tower. Nu är även flygplatserna i Sundsvall och Linköping på väg att fjärrstyras från den nya kontrollcentralen i Sundsvall. Dessutom genomför LFV och Swedavia nu en analys av möjligheterna att låta också flygplatserna i Umeå, Östersund, Kiruna, Visby och Malmö fjärrstyras.

Men det är något som dragit på sig kritik från lokala och regionala politiker i bland annat Umeå och Östersund. I första hand är det planerna på att de fem Swedavia-flygplatserna ska fjärrstyras från en ny kontrollcentral på Arlanda som kritiken riktar in sig på.

– Det harmoniserar inte med vår tids digitala utveckling utan går snarare i motsatt riktning. Fjärrstyrd flygledning kunde lika gärna utföras från Västerbotten som Mälardalsregionen. Vi är inte teknikfientliga och har inget emot remote tower som sådant men tankarna på att lägga verksamheten i Stockholm är något som sker av gammal vana, säger regionrådet Erik Bergkvist till Flygtorget.

Politikerna i norra Sverige har ”pratat ihop sig med varandra”, skickat en skrivelse till LFV och haft och även haft ett möte med LFV. Från deras sida påpekas att ingenting ännu är bestämt. Den pågående utredningen ska svara på frågor om hur en anslutning av fem ytterligare flygplatser ska ske, om det ska ske och i så fall när. Ella Lindgren är kommunikationschef på LFV:

– I mötet med de regionala politikerna fick vi en möjlighet att förklara de betingelser som LFV verkar under. Vi är affärsverksamheter utan statliga anslag, våra intäkter kommer från flygplatser och flygbolag, säger hon.

Det betyder också att placeringen av en kommande kontrollcentral för de fem statliga flygplatserna troligen blir Arlanda. Där finns redan betydande resurser och en stor ATCC vilket ger synergier och samarbetsmöjligheter om en kontrollcentral för remote tower installeras. Om och i så fall när, ett arbete på att förse de fem flygplatserna med fjärrstyrd flygledning, är inte klart men en första del i utredningen ska vara klar under sommaren.

– Jag vill inte föregripa analysarbetet men flygbranschen är i stark utveckling och det finns ett mycket stort intresse för den nya tekniken, bland annat i Tyskland och Norge. Vi ser ju att det sänker kostnaderna för flygplatserna vilket på sikt garanterar att de finns kvar. Samtidigt är det en viktig fråga för de människor det gäller, det har jag stor respekt för, säger Ella Lindgren.



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Strejkbenägna?
Skrivet av riktig Johan, 2016-06-24 09:48:28
@Johan. FL, Sveriges mest strejkbenägna yrkesgrupp? Hur tänkte du där, vi har inte strejkat sedan 1981, blev inte ens strejk fast pensionsåldern höjdes från 60 till 67 år. Ta reda på fakta innan du slänger ur dig något nästa gång.
Anmäl inlägget
Miljöfarlig flygledning
Skrivet av MP, 2016-06-24 09:03:21
Med försämrade möjligheter att övervaka luften och att kunna få syn på flygplan kommer fjärrstyrning leda till förseningar. Så fort en ambulanshelikopter befinner sig i närheten av en flygplats kommer linjetrafiken att få lägga sig i holding. Allmänflyget kan Swedavia kasta ut som på Bromma men inte samhällsviktiga VFR-flyg som ambulans, polis, sjöräddning etc. Vad är mest intressant för flygbolagen, ligga i holding eller göra gröna inflygningar?
Anmäl inlägget
360 grader
Skrivet av Undrande, 2016-06-23 14:21:59
360 graders synfält på 270 graders skärm...? Fungerar detta verkligen?
Har man bara ett flygplan är det ju givetvis inga problem men 4-5 i varvet och landande reguljärtrafik samtidigt... Nej det tror jag inte på.
Anmäl inlägget
Vilket analysarbete?
Skrivet av Dante, 2016-06-23 13:27:39
Detta beslut kommer att fattas av ledning och säljare som helt saknar verklighetsförankring. De kommer helt säkert att fatta beslut med multipel operationer i åtanke. Denna vision av framtidens flygledning som kanske fungerar rent tekniskt och teoretiskt på små flygplatser. De flesta misstag görs inte av maskiner utan av människor. Stackars sate som gör bort sig i position och bidrar till första flygtrafikhändelsen.
Tänk om - tänk rätt!!
Anmäl inlägget
Re: Johan
Skrivet av Sossen, 2016-06-22 20:37:27
Boooijjng! Årets janteinlägg!
Anmäl inlägget
Re: Johan
Skrivet av Flygledare, 2016-06-22 10:50:24
Du vet att det är flygledare som gör samma sak fast på ett annat ställe...? :D Effektiviseringspotentialen är extremt begränsad!
Man kommer att tjäna pengar den dagen man slipper bygga ett nytt torn men på personalen lär det inte bli några större besparingar. Jag är ledsen att göra dig besviken.
Enda gångerna flygledare i Sverige har strejkat är när dom strejkade för andras skull, tex lärare...
Kan också vara bra att veta för Johan.
Anmäl inlägget
Flygledare
Skrivet av Johan, 2016-06-22 08:28:12
Bra tänkt, ju mer man kan eliminera och effektivisera bort några av Sveriges mest strejkbenägna yrkesgrupp, som förstört livet för så många under en så lång tid, med strejker och maskningsaktioner..... toppen!!!

en riktigt bra effektiviseringslösning!
Anmäl inlägget
Experiment
Skrivet av Sten, 2016-06-22 05:36:59
Ett experiment med personalen och flygsäkerheten som insats. Personalen är den stora förloraren som vanligt när ledningen får kollektivt hjärnsläpp. Detta projekt saknar all sans och förnuft. Politikerna måste stoppa detta vansinne. Eller det kanske krävs Janne Josefsson granskning?
Anmäl inlägget
@Stor FL
Skrivet av Större FL, 2016-06-21 21:15:54
Mmm just det, 3500 rörelser på 4000h säger en hel del. Har man aldrig fler än två flygplan samtidigt är det en perfekt lösning. Billigare?! Tillåt mig att hånskratta, har du sett siffrorna för Ö-vik? Det är en experimentstation där SESAR-pengar kastas till höger och vänster utan minsta lilla ekonomiska analys på om utvecklingskostnaderna någonsin kan täckas av eventuella inkomster. Eller om det ens är teknik/funktioner som verkligen behövs.
Anmäl inlägget
Rädsla för det okända
Skrivet av Stor FL, 2016-06-21 13:02:03
Hur skulle det vara om ni som oroar er tar reda på hur Remote Tower fungerar i verkligheten. Kolla med Ö-vik. Det finns inga begränsningar för småflygare snarare tvärtom. Flygledaren har betydligt bättre möjligheter att hålla koll än traditionell flygledning och det är billigare.
Anmäl inlägget
Riktig fjärrstyrning
Skrivet av AE, 2016-06-21 09:45:33
Varför inte utreda om man kan fjärrstyra från Estland eller Lettland. Där är flygledarlönerna och andra kostnader lägre.
Anmäl inlägget
Ogenomtänkt!
Skrivet av Ogenomtänkt, 2016-06-20 11:04:30
Ett system framtaget för små flygplatser där IFR flyg går att hantera och VFR flyg får vänta i holding eller utanför CTR.
Nu tror sig LFV/Swedavia se besparingar med detta system framför allt eftersom man tänkt att en FL ska sköta flera flygplatser samtidigt(!). Det är farligt, inte genomtänkt och om detta driftsätts så är det DÖDEN för övrigt flyg på dessa flygplatser. De kommer inte längre att vara välkomna eftersom de inte går att hantera samtidigt som reguljärtrafiken utan förseningar....
Anmäl inlägget
SWAT?
Skrivet av Oskar, 2016-06-20 10:28:46
Menar du inte SWOT? SWAT är USA:s insatsstyrka.
Anmäl inlägget
SWAT-analys RTS
Skrivet av Ekonom, 2016-06-20 09:49:58
Finns det någon SWAT-analys att ta del av. Annars riskerar denna satsning att bli spekulativ och kostsam i förlängningen. Vem tar ansvar?
Anmäl inlägget
Absurt
Skrivet av Läkaren, 2016-06-20 09:47:10
Asfalt och tornet är hjärtat på en flygplats. Nu vill man operera bort hälften av hjärtat och testa det på ny plats. I den medicinska världen så testar man och genomför hjärtoperationer. Resultatet blir oftast bra men aldrig perfekt. Ibland går det tyvärr inte som man önskar!
Anmäl inlägget
Hur kan ett helt nytt system sänka kostnaderna?
Skrivet av Ekonom, 2016-06-20 09:25:51
Vid alla operativa flygplatser finns det idag en fungerande flygledning och ett torn där flygledarna opererar ifrån. Hur ska ett helt nytt system kunna bli billigare och säkrare? Investeringen initialt för kunderna är enorm (siffrorna inte ens redovisade) och sen ska tjänsten drivas från annan plats. Det finns många som vill tjäna pengar på detta system, inte minst LFV m fl och kunderna blir fastlåsta. Tänk att äga/driva en flygplats som inte har egen flygledning på flygplatsen.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev