Skriv ut  

Sparrow lägger ner flyglinjer

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 juni 2016
Sparrow är tillbaka i kärnverksamheten när de krymper linjenätet och lägger ner två av tre destinationer. Fokus ligger nu på att utveckla flygningarna till Kristianstad.

Sparrow Aviation
Sparrow Aviation

Hösten 2015 gjorde Sparrow Aviation en kraftfull satsning på att utveckla linjenätet. Det var i svallvågorna efter att Göteborg City stängts för tung passagerartrafik. Där hade Sparrow börjat bygga upp en närvaro med trafik från den regionala flygplatsen till Bromma. Men när all trafik flyttades över till Landvetter fanns inte längre den nisch som Sparrow hade siktat in sig på och linjen lades ner.

Istället kom satsningen på att komplettera den befintliga linjen från Kristianstad till Arlanda med Halmstad – Arlanda, en sträcka som Nextjet tidigare trafikerat men avslutat. Dessutom drogs utrikesslingan Halmstad – Kalmar – Berlin igång samtidigt som det blev trafik mellan Kristianstad och Arlanda också under förra sommaren.

Men nu försvinner både linjen mellan Halmstad och Arlanda och trafiken till Berlin.

– Ja, vi har beslutat att inte återuppta den trafiken efter sommaruppehållet i år. Det var ett upplägg som gav oss bra möjligheter att ha hög utnyttjandegrad på flygplanen och en test av intresset för de olika linjerna. Vi har blivit bra bemötta av många på marknaden som framförallt efterfrågat en linje till Arlanda. Tyvärr har passagerarantalen ändå inte varit tillräckliga, vilket i kombination med ett avslutat samarbete med vår flygoperatör betyder att satsningen inte kommer fortsätta under hösten, säger Richard Franck, VD för Sparrow Aviation.

Det är avtalet med DAT och den ATR42-500 som flugit trafiken som går ut nu i sommar och sen inte förlängs.

Halmstad Airport tappar därmed möjligheten att flyga via Arlanda för att komma ut på de internationella flyglinjerna. I dagsläget är BRA kvar med trafiken på Bromma.

Är det Landvetter och utbudet där, som ju ligger cirka femton mil bort, som varit en svår konkurrent?

– Nej, snarare Ängelholm där SAS flyger. Vi har inte haft några interlineavtal med SAS från Halmstad och det är ett minus för dem som ska flyga vidare utrikes.

Sparrow återgår nu till det som från start varit ryggraden i verksamheten, linjen mellan Kristianstad och Arlanda. Den flygs med en Fokker 50 från Amapola.

– Vi är ju starkt förankrade i regionen och vill växa den trafiken. Det stärker oss också mot de flygplatser som finns i regionen, bland andra Ronneby och Sturup.



Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

BRA
Skrivet av Anonym , 2016-06-23 11:33:35
BRA borde köpa upp Sparrow Aviation! Då Kristianstad saknas i BRA linjenät.
Anmäl inlägget
Snart
Skrivet av Up, 2016-06-22 23:36:25
Lägger dom ner KID också tror jag...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev