Skriv ut  

Flygbolaget Ryanair utanför EU?

Flygnyheter, Lars Brynielsson, den 23 juni 2016
EU eller inte EU. Det är frågan för de brittiska väljarna idag. Ett eventuellt utträde kan få långtgående konsekvenser för inte bara de brittiska flygbolagen utan också irländska Ryanair. Lars Brynielsson har tittar närmare på det finansiellt urstarka Ryanair. Det enda hotet kan vara en Brexit.

Ryanair
Ryaniar

Ryanair fortsätter att lönsamt expandera och utveckla lågkostnadsflyget inom Europa. För FY2016, som omfattar april 2015 till mars 2016, rapporterades ett mycket starkt resultat. Jämfört med FY2015 ökade intäkterna med 16 procent, driftsresultatet med 40 procent och resultatet före skatt med 43 procent. Om man inkluderar engångsintäkten från försäljningen av Ryanairs del i Aer Lingus till IAG ökade resultatet före skatt med 80 procent till omkring 15 miljarder SEK
   
Antal passagerare ökade med 18 procent till 106 miljoner. Samtidigt ökade kabinfaktorn med hela 5 procentenheter till rekordhöga 93 procent trots att enhetsintäkten per passagerare bara minskade med 1 procent. Sammantaget ökade intäkterna med 2 Euro samtidigt som kostnaderna reducerades med 1 Euro per producerad stol. Driftsresultatet blev därmed hela 22 procent vilket är Ryanairs högsta sedan FY2005. Ryanairs lönsamhet skuggas av två andra lågkostnadsbolag, Wizz Air med 17 procent och easyJet med 15 procent.
    
Ryanairs balansräkning är stark. Kassan har minskat med 10 procent jämfört med FY2015 till 4 335 miljoner Euro då Ryanair under FY2016 delat ut vinsten från försäljningen av Aer Lingus på 398 miljoner Euro till aktieägarna samt återköpt aktier för 800 miljoner Euro. Under de senaste 8 åren har Ryanair på detta sätt betalat ut 4 miljarder Euro till aktieägarna. Kassan motsvarar nu omkring 8 månaders intäkter mot tidigare 10 månader. Kassan minus skulderna är + 312 miljoner Euro.
   
Resultaträkningen från FY2016 per stol och omräknat till SEK visas i nedanstående tabell. Ryanair har i särklass det lägsta biljettpriset jämfört med andra flygbolag i Europa. Wizz Air ligger 33 procent, Norwegian 74 procent och easyJet 98 procent högre. Ryanairs tilläggsintäkter är 24 procent av intäkterna. Wizz Air har 35 procent, Norwegian har 20 procent under det att easyJet bara har 1 procent tilläggsintäkter.
   
Ryanair har även den i särklass lägsta driftskostnaden per stol. Wizz Air redovisar samma personalkostnad som Ryanair men har högre stationskostnad och dubbelt så hög kapital och underhållskostnad för flygplanen. easyJet har dubbelt och Norwegian har tre gånger så hög personalkostnad jämfört med Ryanair samt naturligtvis högre stationskostnad.

Ryanair

Ryanair har positionerat sig som ett Pan-Europeiskt bolag som flyger från 84 baser till 33 länder, 200 flygplatser och över 1 800 linjer inom Europa inklusive Marocko. Ryanair redovisar att man är marknadsledande i Spanien, Italien, Polen, Irland och Belgien, nummer två i Grekland och Portugal samt nummer tre i Tyskland och Frankrike. 330 B737 flygplan är beställda, från 2020 av typen B737-MAX som beräknas ge 16 procent lägre bränslekostnad jämfört med dagens flygplansflotta.
   
Prognosen är att passagerartillväxten FY2017 saktar ner till 9 procent för att därefter hamna i intervallet 6 till 8 procent. Biljettpriserna förutses falla med 7 procent FY2017 på grund av ökad konkurrens på marknaden och fortsatt låga bränslepriser. Ryanairs förbättringsprogram AGB (Always Getting Better) ska försöka motverka fallet i intäkterna genom att satsa på ökade tilläggsintäkter och nya kundgrupper med högre betalningsvilja. Den interna kostnadsdisciplinen gör att kostnaderna exklusive bränsle förutses minska med 1 procent. Under FY2016 var avtalet för bränsle 90 USD/fat. Under FY2017 har 95 procent avtalats till 62 USD/fat vilket ger en avsevärd kostnadsbesparing.
    
Ryanair ser stora möjligheter att fortsätta sin expansion i Europa. Med flygindustrins bästa balansräkning, strikt kostnadsdisciplin, låga fasta kostnader, flexibel planering, bra regularitet och punktlighet och köp av nya flygplan kan bolaget fokusera på de intäktshöjande åtgärderna med marknadens lägsta priser.
   
I årsrapporten säger Ryanair att man slutit ett 5 årigt avtal om lön och villkor med piloter och kabin på de 84 baserna. Avtalet med piloterna innebär 10 procent löneökning under 5 år, arbetsschema med 5 dagar i tjänst och 3 dagar lediga samt garanterat arbete under de kommande 5 åren. Irlands pilotfack anser att informationen är vilseledande då avtalet bara berör hälften av Ryanairs 2800 piloter och inte de inhyrda. Relationen till facken är en riskfaktor för Ryanairs expansion. I Danmark beslutade arbetsdomstolen att facken hade rätt att sätta Ryanair i blockad om företaget vägrade teckna kollektivavtal med facken. Resultatet blev att basen på Kastrup flyttades till andra flygplatser.
   
En annan riskfaktor för Ryanair är strejker i det fria Europeiska luftrummet som medför inställda flyg. Ryanair har uppmanat EU kommissionen att agera för att stoppa oberättigade strejker av ATC personalens fack. Dessutom bör EU domstolen se över regelverket att flygbolagen ska kompensera passagerarna när flygbolagen inte har någon kontroll över ATC strejkerna och inte kan återfå sina kostnader. Ett tillkommande problem är terroristhandlingar som minskar och resandet.
    
Det största hotet mot Ryanairs fortsatta expansion är troligen Brexit, dvs att England lämnar EU. Ryanair är ett Irländskt flygbolag men är samtidigt Englands största flygbolag och utnyttjar Europas fria marknad. Villkoren efter en Brexit är idag okända men en återgång till en reglerad marknad mellan England och EU skulle försvåra Ryanairs möjligheter att flyga som man gör idag. De flesta tror att en Brexit dessutom försvagar Europas ekonomi samt att de långdragna förhandlingarna skapar osäkerhet som ytterligare minskar resandet.
   
Ryanair har blivit allt mer accepterat av den Europeiska flygindustrin. Bolaget ingår tillsammans med IAG, Lufthansa, AF/KLM och easyJet i Airlines for Europe (A4E) som verkar för att effektivisera flyget inom Europa. I ett krackelerande Europa kan A4E bli den grupp som försvarar det fria luftrummet i Europa som är förutsättningen för Ryanairs affärsmodell.

Lars Brynielsson
Aviation Management



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

"Englands största flygbolag"??
Skrivet av ABC, 2016-06-24 13:40:21
Hur kan Ryanair i början av texten inte vara marknadsledande i England men senare i texten klassas som Englands största flygbolag? Det går liksom inte ihop.
Anmäl inlägget
ryan størst bæest och vackrast
Skrivet av ante, 2016-06-23 20:36:41
som olle li skrev tidigare innan han blev suspenderad ifrån flygtorget
Anmäl inlägget
Ryan størst bæst och vackrast
Skrivet av ante, 2016-06-23 20:34:48
En olleli har tidigare skrivit att Ryan air æer størst bæst och vackrast.
efter detta så suspenderade flygtorget honnom detta handlings sætt visar ju klart att Fygtorget æer korrumperat och køpt av andra mørka krafter I Branchen, sas æer nog den størsta betalaren till flygtorget
Anmäl inlägget
Mycket Bra
Skrivet av Nöjd Ryanair kund, 2016-06-23 17:03:06
Kul att se en faktabaserad artikel om Ryanair. Jag reser ofta med dom och är mycket nöjd.
Anmäl inlägget
Storbrittanien
Skrivet av Baden, 2016-06-23 11:13:04
Good article but the whole of Great Britain is voting om Brexit.
Anmäl inlägget
FR
Skrivet av thomas, 2016-06-23 10:05:45
Bra skriven artikel, saklig med adekvata fakta, Ja hur ska flygbolag med annan affärsmodell kunna konkurrera med detta.
ingen nämnd ingen glömd.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev