Skriv ut  

SAS säljer sista delen - nu står Widerøe på egna ben

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 juli 2016
Nu genomförs den sista delen i en av de räddningsaktioner som SAS genomgick för tre år sedan. SAS överför de resterande 20 procent av aktierna som funnits i Widerøe.

Försäljningen av Widerøe – det norska flygbolaget som ibland kallats för juvelen i SAS krona – var en del den stora räddningsaktionen för två år sedan. I ambitionen på att uteslutande ägna sig åt egen kärnverksamhet, släpptes ägandet i det norska inrikesflygbolaget. De två flygbolagen har sedan andra världskrigets slut haft ett nära samarbete och SAS köpte under åren in sig allt mer och 2002 blev Widerøe ett helägt dotterbolag.

Nu är den eran över i och med att SAS säljer de resterande 20 procent av aktierna som var kvar efter den stora försäljningen i september 2013. Allt enligt den överenskommelse som gjordes då. Ägarna som för tre år sedan köpte det som idag är Nordens äldsta flygbolag, var en grupp investerare från näringsliv och offentlig förvaltning under namnet Torghatten ASA. Då betalade de 2 miljarder för, pengar som SAS använde till att betala av på de garantikrediter som de skandinaviska skattebetalarna tidigare ställt upp med. Det var också ett av många steg i arbetet på att rekonstruera ekonomin i SAS. Den nu genomförda överlåtelsen av resterande 20 procent ”kommer inte att resultera i några resultatmässiga eller kassamässiga effekter på SAS under räkenskapsåret 2015/2016”, skriver SAS i ett pressmeddelande.

Widerøe fortsätter att vara en regional partner till SAS och har fortsatt codeshare med den tidigare ägaren.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det är flygbolag med många plan som slutar i öknar
Skrivet av thomas, 2016-07-03 16:30:55
många flygbolag har dragits ner därför att de försökt skapa en monopolliknande sits.
Spanair Estonian etc i KK Air Baltic? finns fler exempel från ex USA.
Swissair köpte in sig i en massa dåliga bolag som drog ner huvudbolaget..
Ex när SAS köpte Braathen för en 500 miljoner, skulle bara ha väntat till konkursen, sluppit alla dyra integrationer
Anmäl inlägget
SAS concernen
Skrivet av KA, 2016-07-01 23:34:10
Synd att SAS koncernen har krympt så mycket från hur den såg ut tidigare.

Idag står SAS själva kvar, i jämförelse mot för några år sedan då Estonian Air, AirBaltic, BMI, Spanair, SAS commuter och Widerøe ingick.
Skulle ha varit starkare idag om de behållit den storleken och kontrollen över det nordiska trafiknätet.

Titta bara på Lufthansa och Air France-KLM med alla deras dotter bolag i koncernerna.
Anmäl inlägget
BRAATHENS KÖPER UPP
Skrivet av Bra, 2016-07-01 23:23:43
Snart köper BRA upp det här också !
Anmäl inlägget
Plus
Skrivet av Fredrik, 2016-07-01 13:28:30
Då kanske det blir plus genom konstgjort andning igen till nästa kvartalsrapport.
Anmäl inlägget
Skal jeg forstå det
Skrivet av pf, 2016-07-01 11:47:35
slik, som et dansk reisenettsted skriver i dag, at SAS ikke får en krone i kassen når Torghatten overtar de siste 20 %?

Fantastisk SAS !

Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Carlzon, 2016-07-01 11:07:42
Sälj och konkurrera ut WF
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev