Skriv ut  

Norwegian får “hold” från DOT

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 juli 2016
Det blir inget tillfälligt tillstånd för Norwegian Air UK. Amerikanska DOT vill ha längre tid på sig för att behandla ansökan om trafikrättigheter på USA. Det kan försena Norwegians satsning på trafik till Sydamerika och Sydafrika.

Än en gång har en ansökan om trafiktillstånd för Norwegian dragit ut på tiden. Department of Transportation, DOT, vill nu ha mer tid för att behandla ansökan om ett permanent flygtillstånd för det brittiska Norwegian Air UK. Moderbolaget Norwegian Air Shuttle har ett sådant och det finns också ett preliminärt ok för den irländska ansökan.

I dagsläget flyger Norwegian den brittiska trafiken på det tillstånd som Norwegian Air Shuttle har men behöver också ett permanent tillstånd, särskilt som basen på Gatwick växer allt mer. I dagsläget är Norwegian tredje största flygbolag på flygplatsen i London och har ytterligare tillväxtplaner, trots brexit.

- Norwegian UK är ett erkänt brittiskt flygbolag med en stor bas i UK och stöd av den brittiska regeringen. Vi har en klar och tydlig rätt till ett Foreign Carrier Permit och är därför fortsatt övertygade om att vi kommer att få ett godkännande till slut, skriver flygbolaget i ett uttalande.

De segdragna förhandlingarna bromsar också Norwegians planer på att expandera trafiken till andra länder än USA. Den norska trafikrättigheten har inskränkningar som ett brittiskt tillstånd inte har eftersom Storbritannien, i alla tills vidare, är med i EU. Det ger automatiska möjligheter att starta trafik på länder som med enbart ett norskt tillstånd kräver enskilda förhandlingar land för land.

I Norwegians framtidsplaner finns destinationer i Sydamerika och Afrika med, det har bland andra Björn Kjos slagit fast. Men förutsättningen för den expansionen, som är möjligt i och med den kommande tillväxten i långlinjeflottan av Dreamliners, är att det brittiska trafiktillståndet får grönt ljus i USA.



Kommentera artikeln
Det finns 11 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Det var inte SAS som stoppade jet trafik.
Skrivet av Alla på Olle, 2016-07-08 21:27:43
Det var SPF (SAS sektionen) som stoppade JZ att flyga större flygplan med mer än 50 stolar......
SAS hade nog gärna hyrt in JZ på tunnare linjer eftersom det blivit betydligt billigare......
Anmäl inlägget
Korrekt
Skrivet av Finn, 2016-07-08 15:35:46
Helt korrekt! Sånn har SAS holdt på i alle år. Bruker våre skattepenger til å forstöra enhver konkurranse. Du glemte å ta med norske Color Air, da dumpet SAS prisene,og de gikk konkurs.Etterpå gikk SAS til staten, uhæææ, vi må ha mer av skattebetalernes penger! - Det eneste bolaget, med internasjonell virksomhet SAS ikke har klart og forstøre, er Norwegian. Men de forsøker, watch out!
Anmäl inlägget
SAS fina historik
Skrivet av Prlle, 2016-07-07 22:52:13
Ni som känner till historien kommer säkert ihåg. Flying Enterprice, Linjeflyg, Braathens, Commuter, skyways för att nämna några.
Skyways skulle en gång i tiden börja flyga 737, det satte SAS stop för. Vart är JZ idag? Nä SAS är inga duvungar och att de inte längre hänger med i konkurrensen är inget jag ligger sömnlös över. Många snorungar här på ft som inte känner SAS historia och affärer...
Anmäl inlägget
Affärer
Skrivet av Finn, 2016-07-07 19:36:17
@Tell us. Det skal jeg fortelle deg! Et bolag som har misbrukt skattepengene våre i årevis, et bolag, som er dømt til å betale flere hundre millioner kroner for industrispionasje mot Norwegian,et bolag med hopetall av avundsjka ansatte, som kaster skit mot Norwegian ialle fora. Et bolag, med tvilsomme medoder er involvert i Dot avjørelsen i USA. Vil du ha flere eksempler??
Anmäl inlägget
Tell us
Skrivet av @Finn, 2016-07-06 08:45:50
Berätta, hur sköter SAS sina affärer???
Anmäl inlägget
Patetisk
Skrivet av Finn, 2016-07-06 03:14:27
@ABC. Det blir totalt patetisk. Du som SAS-ansatt, har ikke noe som helst troverdighet. "Norwegian Sköter sina affärer" Jeg håper en dag, at sanningen kommer fram, om hvordan SAS sköter sina affärer!
Anmäl inlägget
Grotesk
Skrivet av Finn, 2016-07-06 03:10:55
Dette er enav de største luftfartsskandaler, ever! Korrupsjon og bestikkelser er eneste grunn Norwegian ikke får dot. Og hvem står bak?, konkurrentene! De tre store amerikanske, godt hjulpet av et par europeiske, og ett skandinavisk. Alle vet det!
Anmäl inlägget
Finanser
Skrivet av @Kjos, 2016-07-05 00:55:28
Vad det gäller det finansiella så betyder denna dom förmodligen ingenting. Just nu har facken vunnit samtliga rättsliga tvister mot bolaget. Tror det står 9-0 till fackets favör. Har detta lett till någon skillnad? NEJ. Tror vi att denna dom kommer att göra skillnad? NEJ. Först skall det drivas i alla instanser och när det är klart så ignoreras allt
ändå från bolagets sida. Två år hinner passera och brexit är löst och Norwegian har förmodligen hunnit testa flera andra dyra "kreativa" lösningar
Anmäl inlägget
NUK
Skrivet av @ABC, 2016-07-05 00:53:10
NUK har haft flera avgångar. En 737 är G reggad i NUK. Den 787 som leverans i sep får G regg.
Vad det gäller bas, så är det bara att kika hur många både på LH och SH som redan har bas i LGW..
Anmäl inlägget
Erkänt flygbolag med stor bas?
Skrivet av ABC, 2016-07-04 11:41:08
Vad jag ser har Nowegian UK inte haft en enda avgång. Trafiken i London flygs helt av det Norska och Irländska bolagen. Att Norwegians själva svamlar om "stor bas" och "erkänt bolag" lämnar endast fler frågetecken. Att DOT drar öronen åt sig är fullt naturligt med tanke på hur Norwegian väljer att sköta sina affärer.
Anmäl inlägget
Finansiering
Skrivet av Kojs, 2016-07-04 09:46:04
Enligt B Kjos är det nödvändigt att ha all flygande personal i bemanningsbolag för att Norwegian skall få finansiering för sina flygplan. Enligt domstolsutslag nyligen är detta nu olagligt och det är Norwegian som är den reella arbetsgivaren. Slutsatsen är att Norwegian står inför finansieringsproblem.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev