Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Flygnyheter
Miljö
Krönika
Reportage
Debatt
Pressmeddelanden
Notiser
Flygvärlden i korthet
RSS
Nyheter om Flygtorget
Flygtidningar
Platsannonser
Lokaler
Flygutbildning
Flygforum
Flygfakta
Medlem
Om Flygtorget
Sitemap
Skriv ut
Boeing vill bygga helt nytt flygplan
Flygnyheter,
Anders Carlsson,
den 5 juli 2016
Behovet finns men Boeing har varit ovilliga att ta sig an uppgiften. Men nu verkar den amerikanska flygplanstillverkaren ha bestämt sig för att utveckla ett helt nytt flygplan som många ser som en uppföljare till B757.
Boeing har duckat och inte velat ta diskussionen med de allt fler flygbolag som vill ha ett nytt flygplan i segmentet ”middle of the market”. I princip handlar det om en ersättare till Boeing 757 som togs ur produktion 2005 men som fortfarande flyger hos ett flertal flygbolag världen över.
Det var ett stort misstag. Det är det mest effektiva single-aisle som finns på marknaden, en arbetshäst, säger Frantz Yvelin, vd för franska flygbolaget La Compagnie som flyger businessinredda B757:or med 74 stolar ombord.
Framför allt är det just mellanstorleken och räckvidden som är populär och gjort det möjligt att flyga cirka 200 stolar på korta långlinjer till mindre destinationer. På Arlanda har bland andra Icelandair och United Airlines trafik med 757:or. Andra typiska sträckor skulle kunna vara från östkusten i USA till Centraleuropa, från USA till Sydamerika, från Europa till västra Afrika eller från de södra delarna av Asien till Australien. Ett flertal amerikanska flygbolag flyger fortfarande med B757 på tunnare linjer mellan USA och Europa.
Boeing har dock hänvisat till de större versionerna av den kommande B737MAX eller den mindre Dreamlinern B787-8 och framför allt dragit sig för de enorma kostnader som ett nytt flygplansprojekt kostar.
Men nu verkar det som att den amerikanska flygplanstillverkaren tänkt om.
Enligt amerikanska media har Boeing långt gångna förhandlingar med flera flygbolag om ett helt nytt flygplan. Det ska kunna ta upp till 270 passagerare och ha kapacitet att flyga mellan 3 000 och 5 000 nautiska mil. En sådan ny medium-haul skulle fylla tomrummet just mellan B737 och B787 i Boeingfamiljen, en lucka som Boeing tidigare inte ansett existerar. Det är en maskin som i så fall till stora delar skulle byggas i komposit och ha den nya generationens bränsleeffektiva motorer.
Det kan komma snabbare än vad man kan tro. Vi har i princip allt som behövs för att starta produktionen, säger Mike Delaney på Boeing.
Varför Boeing nu ändrat sig och kan tänka sig att satsa de närmare 15 miljarder dollar som utvecklingen av ett nytt flygplan kommer att kräva, har flera orsaker. En är det faktum att Airbus tagit ett steg fram när Boeing avvaktat. A320neo och A321neo har blivit enorma försäljningsframgångar och ligger långt före Boeings kommande MAX-familj. I dagsläget har Airbus sålt 1 117 stycken A321neo medan Boeing har 224 flygplan av B737MAX9 i orderboken. Framför allt A321 har mycket av den kapacitet som flygbolagen letar efter och med en kommande LR-version ökar trycket än mer på Boeing.
Boeing har helt klart problem med A321neo, har Airbus vd Fabrice Bregier konstaterat och spätt på det gnabb som alltid finns mellan de två flygplanstillverkarna.
Boeing var inte sena att svar och för mindre än en vecka sedan slog Boeings CEO Dennis Muilenburg fast att det minsann inte brådskade med att utmana A321neo.
Bara ett par dagar senare låter det alltså tvärtom.
Ytterligare ett skäl till att Boeing nu tydligt överväger ett helt nytt flygplan som i så fall kan finnas ute på marknaden runt 2025, är att planerna på att förlänga flygplanskroppen och utrusta B737MAX med samma motor som A320neo har, inte visat sig vara en alldeles enkel process. Det är planer som Airbus döpt till Mad Max.
Det verkar alltså vara planer från Boeings sida med allt mer verklighetsförankring. Det finns redan en tidplan som säger att det nya flygplanet ska finnas ute hos kunderna 2024-2025 och ha en prislapp på max 75 miljoner dollar.
Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
Bara lägga ner?
Skrivet av NisseFisk, 2016-07-07 11:15:15
MH, aj då, lika bra Boeing packar ihop hela fabriken och lägger ner då?
Airbus lär kontra
Skrivet av MH, 2016-07-05 20:12:24
Då lär Airbus presentera en förlängd A321neo(A322?)med en ny och större vinge och en räckvidd på minst 5000nm
Skriv ut
Tipsa en vän
Sök nyheter
Platsannonser
Redovisningsekonom Jetpak
Jetpak
Senior HR Manager & Executive Assistant
DynamicSource AB
Plåtslagare till underhållsverksamhet / modifieringsverksamhet
Saab
Nordic MRO/Hovby Aero söker certifierade part 66 tekniker
Hovby Aero AB
Skolor och utbildningar
Flygvärlden i korthet
Notiser
Norse Atlantic startar trafik till Kapstaden
Piloter på BRA tar strid
Nu ska vi flyga på mänskligt avföring
Fler artiklar
Nyheter från andra media
09:33 Dansk flygplats evakueras efter bombhot | Varlden - Expressen
11:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
09:20 Man stoppades på Arlanda med stor mängd kontanter i väskan - SVT Nyheter
05:06 Flygen går igen vid Teherans flygplats – flygbolag ställer in flyg till Iran | Svenska Yle
12:02 Försvarsmakten övar på Norrköping Airport
08:48 Easyjet spår minskad förlust under H1, sommarbokningar fortsätter utvecklas väl
Fler artiklar
Flygforum
@Gunnar:
SV: Sunclass
frasse:
SV: Svensk Pilotförening stämmer BRA
@Crew:
SV: Vad håller Ving och Sunclass på med?
Andreas:
SV: JetTime
Debatt
Debatt: Flygplatserna behöver ökat stöd nu
Flygrevyn Nr. 7
Heart Aerospace med 30 flygstolar
Aldrig mera Boeing och Airbus
Virgin Orbit intar Spaceport Cornwall
Qantas – Sista skuttet på Kangaroo Route
Fortsatt trögt för Gripen
Flygtest: Evektor SportStar RTC
Passagerarflygplanet med nio liv
Månbilarna växlar upp
F16 – Landets största flyguppvisning
Möt stridsflygaren – verklighetens ”Ghost of Kiev”
Flyghistoria: P-51 Mustang
Flygtorget i RSS-format
Redaktionen
Tel: 08-500 379 00
E-post
info@flygtorget.se
Copyright © 1997 - 2024, Flygtorget AB, Alla rättigheter reserverade
Cookie information
,
Sitemap