Skriv ut  

Nextjet får nya ägare

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 12 juli 2016
Det blir en helt ny, finsk ägarkonstellation som tar över Nextjet. Målet är att garantera flygförbindelserna med Österbotten och samtidigt öka kraften i flygbolaget.

Det är ett upplägg som påminner om när Höga Kusten Flyg och ägarkonstellationen bakom gick in som ägare i Nextjet för åtta år sedan: Viljan att säkra den regionala flygtrafiken till Arlanda. Nu övertas Nextjetkoncernen, där också Sweports AB ingår och Höga Kusten Flyg av en ägargrupp bestående av Katternö AB och Air Åland AB. En av Nextjets grundare och VD Magnus Ivarsson kvarstår som ägare.

– Vi kliver av helt och hållet nu. Vår målsättning var att garantera flyget på Örnsköldsvik och ser inget egenvärde i att äga ett flygbolag. I sig är det inte dramatiskt utan vi ser en långsiktig ägare som vill utveckla trafiken ur ett nordiskt perspektiv och är jättenöjda med affären, säger Jan-Olof Backman, styrelseordförande i den tidigare huvudägaren HKF Resor, till Flygtorget.

         De nya ägarna finns i Jakobstad i Österbotten i Finland, ett område med ett exportberoende näringsliv med behov av goda flygförbindelser. Affären beskrivs som det första steget i en ambition där ägarbasen ska breddas ytterligare i syfte att fortsätta utveckla den regionala flygtrafiken mellan Sverige och Finland med Arlanda som ett nav.

– Tyvärr är varken Finnair eller SAS särskilt intresserade av trafik från vårt område så därför har vi tagit det här egna initiativet, säger Peter Boström, ordförande i nya ägarna Katternö AB.

         Nextjet är idag det tredje största flygbolaget på Arlanda och det är fortsatt den flygplats som ska vara hubben i verksamheten. Samtidigt finns ett behov av fler tvärgående flyglinjer mellan Sverige och Finland, liknande den som redan flygs på sträckan Stockholm – Mariehamn – Åbo.

– Det saknas linjer och det är något vi redan börjat diskutera, fortsätter Peter Boström.

         I dagsläget finns tre varumärken att hantera, Nextjet, Höga Kusten Flyg och Air Åland. De kommer av allt att döma leva kvar alla tre eftersom de är inarbetade på respektive marknad. Det innebär bland annat att de tunga linjer som idag finns på trafikprogrammet från Arlanda, bland annat Jönköping, Örnsköldsvik och Karlstad fortsätter som vanligt.

– Den nya ägarkonstellationen gör att vi får in ny kraft och möjlighet till satsningar för att sakta men säkert kunna växa ytterligare, säger Magnus Ivarsson, VD på Nextjet.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

.
Skrivet av Mmm, 2016-07-14 11:12:51
Ett vinstdrivande flygbolag som säljs för under fem mille. Det är verkligen högt värderat. Nä, ägarna ser ingen framtid i affären och vill göra en exit.
Anmäl inlägget
Varför detta förtal?
Skrivet av Standardpilot, 2016-07-14 00:31:02
Jag förstår inte varför de som uppenbarligen inte har någon koll ska snacka mest strunt.
1. Nextjet köptes billigt av Backman och co och är idag vinstdrivande.
2. 100milj i tillskott (som inte ens är en korrekt siffra) är väldigt lite för att vända flygbolaget och dessutom starta Sweport (för uppenbarligen är det dessa pengarna du pratar om)
3. Bolagets namn har inget med vad du säger att göra.
Anmäl inlägget
Strategiskt
Skrivet av Mmm, 2016-07-13 19:40:37
Kan det vara så att Bsckman har hört djungeltrummorna om att SAS är på väg tillbaka till Ö-vik? Enda vinstgivande linjen.
Anmäl inlägget
Propellerflygplan
Skrivet av Klurifaxen, 2016-07-13 18:24:49
Det roliga med namnet Next Jet är att flygbolaget använder sig av propellerflygplan och inte ett enda jet flygplan. Kanske dags att byta namn till Never Jet.
Anmäl inlägget
Slut på avskrivningar?
Skrivet av X, 2016-07-13 11:58:18
Det tog alltså knappt 4 år och över 100 miljoner i tillskott från ägarna innan Backman tröttnade på bolaget. Antingen är jag för dåligt insatt att förstå vad det handlar om eller så är det så att flygbranschen av någon outgrundlig anledning kan fortsätta att locka investerare som har massor med pengar de kan bränna utan några större utsikter till att få tillbaka satsat kapital...
Anmäl inlägget
Sweport vara eller icke vara?
Skrivet av SAS 4 ever., 2016-07-13 11:15:10
Frågan är om dem nya ägarna kommer att behålla sin egen groundhandling (sweport) eller om det är mer kostnadseffektivt att köpa tjänsten externt. Både Menzies och Aviator hjälper sweport dagligen med utrusning och tjänster för att hålla nextjet trafiken igång.
Anmäl inlägget
Jet
Skrivet av Groupie, 2016-07-13 10:18:29
Nu blir det jet!
Anmäl inlägget
Oj
Skrivet av Ohoj, 2016-07-13 09:05:21
Köper de Nextjet för 530 000 Euro. Det var billigt.
Anmäl inlägget
Ägarandelar?
Skrivet av Jan-Erik Andelin, 2016-07-13 07:42:51
Är den nån som har koll på de nya ägarandelarna i bolaget? Vad gör Sweports i koncernen? Det här kan också ha att göra med omstruktureringar i finska Finavias flygplatsnät.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev