Skriv ut  

Airbus: Vi tror fortfarande på A380

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 19 juli 2016
Ett flygplan i månaden. Det är Airbus nya produktionshastighet för A380. Men det ska inte ses som början till slutet för flygplanet. Tvärtom, menar Airbus att de nu ger modellen respit i sökandet efter nya kunder. På den stor flygmässan Farnborough var flygplanet en given deltagare.

Kanske är det början på slutet för de riktigt stora flygplanen. Under den pågående flygplansmässan i Farnborough, som Airbus för övrigt ”vunnit” när det gäller nya order, 269 mot 182, meddelade flygplanstillverkaren att de mer än halverar produktionshastigheten för bjässen A380.

Boeing brottas med samma problem för klassikern B747 och även om de fick en beställning på 10 fraktmodeller, så har hastigheten reducerats och nu rullar bara en maskin i månaden ut i Seattle.

Airbus beslut vilar på det faktum att det inte sålts någon A380 på flera år och att orderböckerna står och stampar på 319 flygplan. Det gör den till ett gränsfall vad gäller lönsamhet eller åtminstone möjligheten att få tillbaka satsade pengar.

Men Airbus ser inte den sänkta produktionshastigheten, som ska vara genomförd 2018, som att flygplanet snart tas ur produktion. Tvärtom förlänger det livet och framför allt möjligheten att på sikt hitta nya kunder. Den stora beställaren Emirates, 142 maskiner, ska förr eller senare börja pensionera de äldre A380 som finns i flottan och de vill flygbolaget ersätta med – A380. Därför räknar Airbus med att om ett antal år kunna skruva upp tillverkningstakten igen.  Emirates är även de övertygade om att det stora flygplanet bara är i början av sin historia. Det är ett resonemang som bland annat bygger på det faktum att flygtrafiken fortsätter att öka samtidigt som trängseln på världens flygplatser blir värre. Bättre då med en stor maskin istället för två mindre.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Längst är bäst!
Skrivet av Max, 2016-07-23 10:51:07
Men 747 är längre än kortare A380.
Historiskt vet vi att längden spelar roll.
Fast nu handlade det om 777 och bättre med två såna än lilla korta A380.
Anmäl inlägget
för att det är stort
Skrivet av sv Mr Big, 2016-07-20 18:33:59
Men A380 är ju STÖRRE än B777! Det finns en djurisk instinkt och längtan efter det STÖRSTA flygplanet.

A380 säljer bättre än 747-8 för att den är STÖRST. Då spelar det ingen roll hur utmärkt 747-8 är i jämförelse.
Anmäl inlägget
För stort
Skrivet av Mr Big, 2016-07-19 16:22:27
A380 Är för stort att flyga på Sverige. Om man kommer upp i det underlaget sätt in två B777 istället. Bättre för oss resenärer att kunna exempelvis ha en avgång på fm och en senare på em. Dessutom behövs inga konstiga ombyggnader eller annat trams.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev