Skriv ut  

Fortsatt hård konkurrens om flygjobben

Flygnyheter, Andreas Jemn, den 4 augusti 2016
Flygplanstillverkaren Boeing varnar för en akut pilotbrist om 20 år. Flygbranschen rustar för att möta det nya behovet. Men Pilotfacket manar till besinning och misstänker att det kan röra sig om ett fult knep.

– Jag har vänt på siffrorna och håller inte alls med Boeing, det känns som ett sätt att hålla nere lönerna och utgifterna, säger Martin Lindgren, ordförande i pilotfacket SPF.

Boeing släppte nyligen en framtidsprognos där de spår att år 2036 fattas det 617 000 piloter världen över. Rapporten har redan börjat att skapa rabalder inom branschen.

- Om det stämmer så har vi en brist på väldigt många piloter i framtiden. Det är något som vi måste möta på olika sätt, säger Hans Peter Hovtun på rekryteringsbolaget ARPI.

I dag flyger det omkring 26 000 trafikflygplan världen över. Samtidigt ligger det väldigt många beställningar hos flygplanstillverkarna för att möta det framtida behovet av fler passagerarplatser. Inte minst i Kina och Asien där marknaden växer lavinartat.

- Om man ser till hur många flygplan som är beställda så handlar det om en brist på omkring 600 000 piloter, då har inte vi räknat med kabinpersonalen, som är betydligt fler. Det skulle i så fall handla om väldigt mycket personal, säger Hans Peter Hovtun.

Boeing hävdar att de har gjort en noggrann analys av framtidens flygbransch. Deras analytiker har gjort en prognos byggd utifrån antalet beställda plan och hur många som kommer att pensioneras. Om denna prognos besannas så kommer det att finnas 43 000 trafikflygplan som opererar runtom i världen om 20 år.

- När jag först tittade på dessa siffror så verkade det väldigt mycket. Men när man tittade på hur många piloter det finns i dag och hur många som Boeing anser fattas om 20 år, så handlar det om 13 piloter per plan, jag tycker att det låter väldigt mycket, säger Martin Lindgren.

Han är kritisk mot hela rapporten och är rädd att det kan få svåra konsekvenser för piloterna.

- Vi har redan i dag för många piloter som utbildas, då ökar konkurrensen och det blir enklare för arbetsgivarna att hålla nere lönerna och andra utgifter, säger Martin Lindgren.

I dag finns det 100 000 piloter i Europa och ungefär 5000 flygplan. Konkurrensen om jobben är stenhård.

- Vi har inga problem med att rekrytera alls som det ser ut i dag. Det finns gott om piloter som söker nya kontrakt eller arbetsgivare, säger Hans Peter Hovtun.

Yrket är attraktivt, många söker sig dit och därmed blir konkurrensen om jobben stenhårda.

- Vi är redan för många, om man ser till hur många piloter som det finns i dag och hur många som pensionerar fram till 2036 så kommer det inte att bli någon brist, säger Martin Lindgren.

Detsamma gäller kabinpersonal. ARPI har precis inlett en rekryteringsprocess i Sverige med ytterligare 20 tjänster. Här finns det många sökanden på jobben.

– Vi har inga problem med att hitta arbetskraft när det kommer till kabinpersonal, säger Hans Peter Hovtun.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bränsle
Skrivet av Nisse, 2016-08-07 22:57:18
Finns det bränsle kvar om 20 år?
Har tekniken inte kommit längre så vi måste ha pilot bemanade flyg?
Den som lever får se.
Anmäl inlägget
Tack
Skrivet av Standardpilot, 2016-08-07 18:59:36
..för en bra artikel!
Anmäl inlägget
Erfaret folk i Sverige duger inte i Asien
Skrivet av Åke, 2016-08-06 18:06:03
Känner många som testat i asiatiska bolag.
Talar om kaptener som varit och testat men som åkt ur testerna.
Tyvärr är det inte som folk vill få det till att låta här att bara åka till Asien spaka A380 eller B747 några tusen timmar och komma hem och välja och vraka! Det är tvärtom!
Anmäl inlägget
Asien?
Skrivet av Sigge, 2016-08-05 13:01:00
För jobb i Asien skall man ha erfarenhet som utlänning
Anmäl inlägget
Åk till Asien
Skrivet av Sven, 2016-08-04 18:02:46
En smart grej är ju att ta en sväng till Asien och arbeta där, sedan komma tillbaka med erfarenhet och timmar...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev