Skriv ut  

Kastrup fortfarande steget före Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 15 augusti 2016
Högsta antalet passagerare någonsin. Det kan både Arlanda och Kastrup visa under juli månad. Men fortfarande är skillnaderna mellan de två flygplatserna tydlig: över en halv miljon fler flög från Köpenhamn.

Copenhagen Kastrup

Juli månad satte flera passagerarrekord när det gäller flygandet. De två största flygplatser i Sverige, Arlanda och Landvetter nådde all-time-high för en enskild månad med en trafikökning på 7 respektive 5 procent. För Arlanda innebär det att 2 354 000 passagerare passerade flygplatsen medan Landvetter kunde räkna in 620 000 resenärer.

Totalt reste 3 593 000 passagerare till eller från Swedavias flygplatser under juli, en ökning med 6 procent jämfört med juli i fjol och den högsta noteringen någonsin för en enskild månad.

Siffrorna från Arlanda hamnar dock fortfarande ett bra stycke bakom de passagerarflöden som Kastrup hade under samma månad. Där var trafiktillväxten drygt 9 procent och stannade på 2 988 000 passagerare. Även det är ett rekord och alltså väl över an halv miljon fler passagerare än på Arlanda.

På båda flygplatserna är det långlinjerna som drar upp statistiken, både Kastrup och Arlanda har fler interkontinentala rutter än tidigare. En skillnad är dock inrikestrafiken. På den danska sidan är inrikesflyget blygsamt i jämförelse med Sverige. De nästan tre miljonerna som flög via Kastrup i juli är mer än vad den nästa största danska flygplatsen Billund har på ett helt år.

I framtidsplanerna för Kastrup finns målsättningen att nå 40 miljoner passagerare senast 2040. Allt pekar nu på att den siffran kommer att överträffas betydligt tidigare. Redan i år kan siffrorna komma att peka mot 30 miljoner. Det gör att Arlanda får finna sig i att även fortsatt vara ett steg bakom flygplatsen i Köpenhamn, trots ambitionen att redan inom tre år vara den största flygplatsen i Skandinavien. Inte heller långtidsprognosen 35 miljoner passagerare år 2040 räcker långt.

Som jämförelse till de två Skandinaviska flygplatserna kan siffrorna från Gatwick nämnas: Flygplatsen fortsätter att vara den mest trafikerade med bara en bana och kunde under juli månad räkna in 4 600 000 passagerare.

Arlanda och Kastrup har en liknande tio i topp-lista när det gäller de största destinationerna. Eftersom de båda flygplatserna redovisar sin statistik på olika sätt och vid olika intervall, stämmer tabellen nedan inte exakt. Den ger dock en fingervisning om vilka destinationer som toppar från respektive flygplats. Av konkurrensskäl lämnas inte alla passagerarsiffrorna ut i Sverige, utan enbart på de destinationer där tre eller fler flygbolag konkurrerar.

Arlanda-Kastrup



Kommentera artikeln
Det finns 14 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

År 2116
Skrivet av Oja, 2016-08-17 22:23:54
Då är nog den fasta förbindelsen mellan Sth och Helsinki klar. Alla i östra Sverige tar snabbtåget till Vanda för att bekvämt flyga österut. Västsvenskar väljer Gardemoen och sydsvenskar Kastrup. Arlanda i sin fula och korkade uppbyggnad blir en regional flygplats.

Anmäl inlägget
CPH mitt i prick
Skrivet av Per Nilsson, 2016-08-17 18:13:39
När tunneln under Fehrmar Belt är klar så ökar CPHs upptagningsområde med folk från Nordtyskland. Tåget från Halmstad till rulltrappan på CPH är fantastiskt bekvämt.
Anmäl inlägget
Lugna er lite.
Skrivet av Teodor Brasved., 2016-08-16 18:29:30
Att Sverige, Norge, Finland och Danmark har sin egen storflygplats är bara bra för Nordeuropa. Det stärker området. Dock kan Berlin-Brandenburg (när den nu öppnas ) ändra på saker och ting. Inte minst för CPH när dagens nordtyska och polska resenärer får än mer närmare och naturligare utgångspunkt. Även många syddanskar kanske tar den vägen också. Redan idag flyger de charter via Hamburg. Långt mycket billigare än Billund och CPH.
Anmäl inlägget
Sturup
Skrivet av B, 2016-08-16 10:36:37
Sturup ligger dock i en annan stad, i ett annat land.
Bromma ligger i Stockholm.
Anmäl inlägget
Logisk..
Skrivet av Esben Kristensen, 2016-08-15 21:52:25
CPH har et opland på 3,5 mio. indenfor 100 km. ARN: 2.7. OSL: 1.8. Opland indenfor 200 km: CPH: 6.6. ARN: 3.8. OSL: 2.7. Kilde er Landsat. Eg. virker som en ret logisk udvikling.

Btw. - Ca. 20% af PAX i CPH er svenske (ikke transfer, men fra regionen). Det gør vel næsten CPH til nummer 2 i Sverige? Er det inte konstigt at sydsvenske borgere absolut skal omkring ARN?
Anmäl inlägget
@Nej
Skrivet av CPH, 2016-08-15 21:14:11
..så om vi lägger Bromma till ARN, lägger vi väl också Sturup till CPH!? Skillnaden består..
Anmäl inlägget
@ Ricardo
Skrivet av Micke Johansson, 2016-08-15 13:44:57
På vad bygger du din tes om att Arlanda skulle bli större än CPH, varm luft?
Arlanda behöver också i fortsättningen kämpa för att ha kvar 3. a plarsen i Norden
Anmäl inlägget
Inte så illa.
Skrivet av Fritz Klyka, 2016-08-15 12:32:49
Eftersom ARN har ett glesare upptagningsområde samt enligt många är en "kass" flygplats ( har själv ingen uppfattning, flyger transfer via AMS. debuterar dock till BKK från ARN till jul:-)) är ARN:s siffror faktiskt inte så illa.
Anmäl inlägget
Trams
Skrivet av NewSAS, 2016-08-15 12:23:11
Det vanliga "krigandet" pågår ser vi. CPH må ha både fler linjer och pax, men ARN är knappast en utpost-flygplats. Visst dåligt planerad kanske....
Anmäl inlägget
Who cares
Skrivet av Anders K, 2016-08-15 11:29:16
Vem fan bryr sig! Det är väl bra att det finns 2 stora flygplatser i 2 stora regioner.
Min pappa har större bil än din pappa!
Anmäl inlägget
Felaktig jämförelse
Skrivet av Radarn, 2016-08-15 11:13:20
Jämförelsen med toppdestinationerna är inte korrekt. I Arlanda-listan har man separerat Londonflygplatserna. I Kastrupslistan har man bakat ihop dem. Det sistnämnda gör att London seglar upp på första platsen från Kastrup, men så är det förmodligen även för Arlanda. Kan vi få se en korrekt jämförelse istället?
Anmäl inlägget
Nej
Skrivet av Köpenhamn, 2016-08-15 10:54:56
Påståendet: "Men fortfarande är skillnaderna mellan de två flygplatserna tydlig: över en halv miljon fler flög från Köpenhamn." är totalt fel. Flygtorget måste absolut lägga till Brommas siffror för jämförelsens skull. (Köpenhamn har ingen Cityflygplats...)
Anmäl inlägget
Transfer
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2016-08-15 10:31:53
CPH kommer i det långa loppet bli omseglad av både ARN och OSL. CPHs vikt som transferflygplats minskar. Och du kommer att finna att beskriva ARN som en utpost är en utopi i sig.
Anmäl inlägget
Utopi
Skrivet av Micke Johansson, 2016-08-15 09:19:54
Inte många andra än " ledningen" på Swedavia tror att Arlanda kommer bli Skandinaviens största flygplats. Misskötta och otroligt illa designade Arlanda kommer också i fortsättningen vara en mindre, regional flygplats i Europas utkant.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev