Skriv ut  

Regeringen och oppositionen överens om SAS

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 september 2016
Alliansen vill sälja SAS – om de vinner valet 2018. Regeringen säger inte emot. Men tiden och priset ska vara rätt för att försäljningen ska bli av.

SAS fenor
SAS

Offentligt ägda bolag är i flera fall en huvudvärk för staten och när förlusterna hopar sig växer viljan att sälja. Dessutom finns ideologiska skäl, staten ska inte äga företag alternativt, det är bra att staten äger företag som ger bidrag till statskassan.

I dagarna har en diskussion om statens ägande tagit fart sedan Alliansen presenterat planer på att sälja bland andra Telia, SBAB och SAS – om de vinner valet 2018.

Regeringen är dock inte riktigt lika övertygade om att det är en bra affär att sälja några av de riktiga tungviktarna, bland annat Telia omsätter över 60 miljarder årligen.

Men på en punkt är både regeringen och oppositionen överens: SAS.

Det kan innebära att det inte behövs något eventuellt regeringsskifte för att en försäljning av det svenska innehavet i SAS – staten äger 22 procent, en andel värderad till cirka 1,2 miljarder. Det är inga stora pengar alltså och regeringspartnern miljöpartiet har knappast något att invända. Problemet är det komplicerade ägandeförhållandet med tre stater och privata intressenter som alla ska samsas om beslutet. Norge har redan flaggat för en försäljning och Danmark har tidigare sagt ja till en försäljning – om priset är det rätta.

Det är också där frågan hittills strandat. Det står inte köpare i kö och sedan Lufthansa bestämde sig för att avstå har frågan i princip varit iskall när det kommer till möjliga kandidater. På senare tid har analytiker förespråkat asiatiska eller kinesiska ägare men det finns fortfarande inga som helst konkreta bud. I väntan på ett sådant finns dock SAS kvar på de svenska politikernas försäljningslista.



Kommentera artikeln
Det finns 36 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Skatt
Skrivet av Peter, 2016-09-06 00:26:12
Synergieffekter i form av underleverantörer finns där oavsett om det är SAS eller inte. Vad det gäller skatt så är det den flygande personalens skatteintäkter som eventuellt missas. Det är en piss i sjön. Väljer utländska bolag att ha personal baserad i Sverige så skall de oavsett betala svenska arbetsavgifter.
Men när löven är klar med sitt ledande finns ändå ingen anledning att bidra något till samhället.
Anmäl inlägget
Juvelen i samlingen
Skrivet av Maverick, 2016-09-05 19:58:12
Inte ska vi väl sälja ut Skandinaviens Flaggskepp, Nordeuropas stolthet, Kronjuvelen i samlingen, SAS.
Ett Statligt majoritetsägt SAS borgar för att både inkomst och företagsskatt stannar inom Norden. Inräknas dessutom synnergieffekterna bland underleverantörer mm har vi helt enkelt inte råd att sälja SAS. De ynka miljarder som "skattebetalarna" fått stoppa in i SAS har redan återgenererats flera gånger om och fortsätter så så länge SAS flyger och ägs av de Nordiska staterna.
Anmäl inlägget
Alternativ idé
Skrivet av Corkscrew, 2016-09-05 17:36:29
Vore bättre om SAS, Finnair och Icelandair gick ihop och bildade ett nordiskt storbolag.
Anmäl inlägget
Det vi
Skrivet av DC-10, 2016-09-05 16:41:59
talar om i denna tråd ph, är sas ev. försäljning eller ej och inget annat.
Anmäl inlägget
CPH större
Skrivet av pierre holmgren, 2016-09-04 16:29:39
CPH har ca dobbelt så mange udenrigs afgange som ARN , det er uomtvisteligt og af disse afgange sidder SAS på mere end 40%.
Jeg ved ikke rigtig hvorfor ARN har dette behov for at puste sig op , der er laaangt til CPH og endnu längere når man renser for idenrigs pax.
Anmäl inlägget
Ca 35% från Norge.
Skrivet av @pf, 2016-09-04 09:11:41
Försvagning av den norska kronan och oljekris har minskat andelen norska intäkter från 40% till under detta, av de totala. Andelen från Sverige har ökat pga stark svensk ekonomi.

Det går inte att bortse från intäkterna som kommer från de ickeskandinaviska marknaderna, tex Tyskland, USA, Kina. Den andelen ökar också.

Anmäl inlägget
Sverige,
Skrivet av pf, 2016-09-03 16:30:28
for noen år siden skrev SAS i sin årsredovisning fra hvilke markeder de hadde sine innkomster.

Så langt jeg kommer i håg(har ikke sjekket) kom ca 53 prosent fra Norge, ca 25 prosent fra Sverige og resten fra Danmark....dette når vi holder andre markeder utenom.

Ja, du har rett i at Sverige, i kraft av sin store befolkning har større utenrikstrafikk.
Anmäl inlägget
SV: 50 cent.
Skrivet av Fritz Klyka, 2016-09-03 07:18:47
Inget fel på idén, men bolagen har nog för olika affärsmodeller för att det ska funka, känner jag.
Anmäl inlägget
Sälj.
Skrivet av Teodor Brasa, 2016-09-03 07:16:12
Bra. Sälj SAS och skapa ett eget svenskt bolag. Inte bra att vi är så beroende av utländska aktörer och dit räknar jag nästan SAS också.
Anmäl inlägget
SAS inrikes
Skrivet av Pilot, 2016-09-03 04:15:03
SAS inrikestrafik i Sverige flygs knappt av SAS längre, så att kalla den svenska delen för stor marknad är väl ändå att ta i?
Anmäl inlägget
@Sverige
Skrivet av baggen, 2016-09-03 02:21:57
Du er litt i villrede forstår jeg? Sett deg inn i historikk og fakta, ikke la deg rive med for mye av svensk arroganse og ønsketenkning?
Anmäl inlägget
1 krona
Skrivet av Jan, 2016-09-03 02:07:30
Sv 50 cent, ha ha, Norwegian will not even touch SAS!
Anmäl inlägget
Hej Svennen
Skrivet av pierre holmgren, 2016-09-03 01:50:31
http://www.b.dk/annonce/samarbejde-om-luftfart-skal-skabe-tusinder-af-nye-job

Skal man tro dette link så havde CPH i 2014 dobbelt så mange udenrigs ruter som ARN og fölgelig derfor også flere udenrigs passagerer. Siden har CPH endda öget betydeligt bl.a med Emirates introduktion af A380 samt andres ekspansion og såklart også SAS har öget.
Anmäl inlägget
Om Svenska och Norska staten
Skrivet av DC-10, 2016-09-02 23:12:42
säljer sin andelar i SAS, då finns inget grundlag för ett skandinaviskt AOC. Undrar hur ev. danska staten skulle hantera det!?
Anmäl inlägget
Staten Danmark som ny eier ?
Skrivet av pf, 2016-09-02 16:22:28
klart, dersom danskene vil eie SAS så bør lite være til hinder for de. Dette såfremt Norge og Sverige selger ut sin statlige andel, og danskene som stat vil drive.

Naturlig da at HQ flyttes fra Frøsundavik.

Hvorfor skal dette gå utover trafikkrettigheter, SAS er ikke lenger alene på markedet?

Dansker er jo normalt gode kremmere, de vet hvor penger kan tjenes og hvor man evnt må legge ned ruter.
Anmäl inlägget
Svennen
Skrivet av Sverige, 2016-09-02 15:19:02
Jodu Baggen! Den svenska internationella flygmarknaden är störst i Norden. Anledningen till att Gardermoen är en stor flygplats handlar mycket om inrikesflyg. Historiskt har den svenska delen av SAS alltid varit större än den i Norge. Men sammanslagningen med Braathens ändrade detta. Men kom ihåg att när det gäller utrikestrafik och dess underlag är Sverige störst. Stockholmsområdet har störst trafikunderlag i Norden. Du får räkna samman alla flygbolags utrikestrafik för jämförelsen.
Anmäl inlägget
Visst är SAS ett skandinaviskt
Skrivet av sv Baggen, 2016-09-02 13:40:19
bolag, fast med svenskt majoritetsägande.
Fakta, som kanske svider i en norrman.
Anmäl inlägget
@Johan
Skrivet av baggen, 2016-09-02 11:49:55
Det blir litt patetisk når du kaller SAS for et "svensk flaggskäpp" osv. Det er et skandinavisk selskap og det er ikke den svenske marknaden som er størst, ei heller den marknaden som har generert inntekter i disse 70 årene... Om det er et "flaggskäpp" kan vel også diskuteres? Mye "wishful thinking" her? Hele skandinavia er tjent med at SAS består som et fellesskandinavisk selskap, med de rettighetene det gir, og også at vi har flere aktører og reell konkurranse på markedene.
Anmäl inlägget
Flygtorget
Skrivet av Timing, 2016-09-02 10:47:57
Varför väljer Flygtorget att ta upp det här just nu? Vill man sänka SAS? SAS har börjat gå bra och kan kanske klara sig på egna ben just nu. Att i det läget som Flygtorget dra igång den här debatten igen är ju ingenting som gynnar svenskt flyg...
Anmäl inlägget
Typiskt Alliansen!
Skrivet av Ragge, 2016-09-02 07:42:08
Jag älskar SAS, har alltid flugit med dem framför andra när det gäller regionalt, kommer nog göra det nästa gång vi ska flyga Int. Tycker det är typiskt Alliansen att agera som en dam som står vid vägen och säljer sig till högst bjudande. Än att ta tag i problemet och anställda kompetent folk på de olika posterna inom bolaget. Denna försäljnings snurran har de inte stöd av alla, den måste stoppas. Tågen har blivit dyrare och sämre, samma gäller el marknaden. STOPP!
Anmäl inlägget
SAS är på rätt väg!
Skrivet av Johan, 2016-09-01 22:16:32
Behöver bara litet mer tid att justera och minska kostnader samt dra ner på admin, det blir bra till slut, inte ska vi svenskar sänka vårt 70-åriga flaggskepp det vore ju otroligt skamligt. Vi kan dra ner på så mycket annat onödigt och istället värna om vårt eget flygbolag, som nu äntligen börjar gå bra.
Anmäl inlägget
Sälja
Skrivet av Pelle, 2016-09-01 16:54:03
Att det inte finns några intressenter visar vad SAS står idag. I princip är bolaget värdelöst med en för stor kostnadsmidell. RG gör allt vad han kan för att klä upp bruden för försäljning genom att minska kostnader. Man kan väl säga att det går lite knackigt.
Om Sverige vill sälja behöver man inte vara överens med de andra ägarna.

Detta besked är dystra nyheter på SAS och dess aktieägare.
Anmäl inlägget
sälj
Skrivet av Frequent traveller, 2016-09-01 15:10:55
SAS skulle privatiserats för länge sedan, produkten på Europa under all kritik och som tur är går inte mina skattepengar till att rädda SAS hela tiden. Utlandsskriven som jag är.
Anmäl inlägget
Inte rätt tid
Skrivet av Gullan Purser@Börshaj, 2016-09-01 12:38:51
Det är inte rätt tid att sälja än på många år, vi behöver en stabil ägare som pumpar in pengar. Vi tjejer i kabinen motsätter oss detta förslag och lovar att bjussa på lite extra god service bara Stefan&Magdalena inte säljer oss....
Anmäl inlägget
Blocket.se
Skrivet av Lantis, 2016-09-01 12:10:26
Allt snack om att SAS är till salu sänker bokaget lite varje gång. Snart ligger det på blocket för att understryka desperationen att bli av med bolaget.
Anmäl inlägget
@pf
Skrivet av Privata vinstintressen, 2016-09-01 12:07:33
Det hade varit bra för SAS att säljas till privata ägare som verkligen tror på företaget, som vill att det ska gå bra och som har privata vinstintressen. Då hade man direkt börjat skala på den markbundna delen (bla admin), vilken fortfarande är på tok för stor, ineffektiv och alltför kostsam.
Anmäl inlägget
?
Skrivet av Karsten, 2016-09-01 11:56:26
Att SAS säljs ut från sina ägande stater och länder är ju bara en tidsfråga. Skulle gissa att varje land skapar sitt nationella bolag, att intercont blir ett eget bolag sedan.
Norwegian! Med nuvarande snabba tillväxt måste det bara vara en tidsfråga innan deras kostym blir för stor. 787 långlinjerna ligger väl mest i farozonen. Summa:Tror vi är på ngn form av peak just nu med stora bolag. När dessa tvingas dra ner på produktionen kommer åter dom mindre bolagen få chans igen. Min analys...
Anmäl inlägget
"Koncentrera er på Sveriges välfärd i stället"
Skrivet av Janski, 2016-09-01 11:15:22
Precis vad som händer, staten slutar driva flygbolag och koncentrerar sig på Sveriges välfärd i stället.
Anmäl inlägget
Ge bort det
Skrivet av Realist, 2016-09-01 10:37:37
Ingen vill köpa.........
Anmäl inlägget
SAS bilaterala avtal för trafik till Asien
Skrivet av Mr €, 2016-09-01 09:48:23
Det måste kanske vara en svensk/skandinavisk ägare för att trafikrättigheterna från Sverige till Asien skall behållas. Danska staten är säkert sugen på att bli majoritetsägare och flytta huvudkontoret till Köpenhamn och avskeda alla i Frösundavik...
Anmäl inlägget
Överens?
Skrivet av Erik, 2016-09-01 09:34:46
Men de måste väl komma överens med Norge, Danmark och de privata ägarna först?!
Anmäl inlägget
Självklart skall SAS vara kvar i Skandinavien!
Skrivet av Johan, 2016-09-01 09:16:34
Det parti/er som vill sälja SAS får inte min röst. Snart vill väl politikerna sälja Slottet också! Sälj Riksdagen istället så vi slipper politiker utan huvud. Koncentrera er på Sveriges välfärd istället men det är väl för svårt! Skall SAS får kinesiska ägare? Ja, då vet vi vad som händer, efter ett år finns ingenting kvar här och hur många arbetstillfällen försvinner då på SAS, Arlanda, hela Sverige, Varför skriva om detta överhuvudtaget, nyhetstorka?
Anmäl inlägget
??
Skrivet av pf, 2016-09-01 09:13:17
SAS må i så fall, uten statene som eier, virkelig lære seg å konkurrere.

Klarer de det ?
Anmäl inlägget
@50 cent
Skrivet av Nej, 2016-09-01 08:44:35
Personligen uppskattar jag konkurrens och valfrihet och en fusion skulle innebära ett monopol på stora delar av den skandinaviska flygmarknaden.
Anmäl inlägget
DUB
Skrivet av Ricardo Shilly Shally, 2016-09-01 08:12:43
Kan vi inte sälja regeringen istället? Fast det blir väl en säck pantflaskor bara.
Anmäl inlägget
1 krona
Skrivet av 50 cent, 2016-09-01 07:50:37
Är det inte bättre med en fusion mellan SAS och Norwegian?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev