Skriv ut  

Vänsterpartierna vill ha kvar Bromma

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 13 september 2016
Lägg inte ner Bromma. Inte ens 2038. Det menar den styrande vänstermajoriteten på Gotland. Tvärt emot många partikamrater i Stockholm.

Bromma Tower
Bromma tornet

Just nu pågår remissrundan för den utredning om Brommas framtid som Anders Sundström presenterade i våras. I den konstaterades bland annat att det inte kan bli tal om någon snabbstängning av Bromma inom en fyra-fem år. Det är ett krav som den styrande vänstermajoriteten i Stockholms Stad framfört men som alltså regeringens egen utredare över huvud taget inte lyssnat på. Istället ska Bromma finnas kvar så länge som det behövs för att upprätthålla tillgängligheten till Stockholm. I Anders Sundströms argumentation innebär det flyg på Bromma minst till 2038 men i grund och botten inte förrän det finna kapacitet på Arlanda att ta över inrikestrafiken.

Rapporten, med det talande namnet ”Mer flyg och bostäder”, är nu alltså ute på remissrunda ute i landet. Svaren ska vara inne under september och ska sedan bearbetas till eventuella förslag om inte bara Brommas framtid utan för flygets framtid i Stockholmsregionen.

Region Gotland är en av dem som ska lämna remiss och redan nu har man slagit fast att Bromma måste finnas kvar – också efter 2038.

– Bromma flygplats har stor betydelse för flygtrafiken till och från Gotland. En avveckling av flygplatsen skulle leda till kraftigt försämrade förbindelser och skada tillgängligheten till Gotland. Det skulle vara till stor nackdel för näringslivet, besökare och invånare., skriver regionstyrelsens ordförande Björn Jansson (s) i ett pressmeddelande.

Och det är inte bara socialdemokraterna på Gotland som vill behålla Bromma. Även Miljöpartiet och Vänstern vill att flygplatsen lever kvar. I första hand är det den längre flygsträckan och därmed ökade utsläpp, från både flygplan och vägtrafik som gjort att även (mp) och (v) på Gotland motsätter sig en nedläggning. De tre västerpartierna vänder sig också mot att Brommas flygplats enbart är en stockholmsfråga och ställs mot möjligheten att bygga nya bostäder. Det slår i så fall mot möjligheterna för övriga delar av landet att ha bra kommunikationer med huvudstaden.

- Den här konflikten måste kunna hanteras på ett sätt där inte bara Stockholm ska bli en vinnare, säger Björn Jansson i en intervju med P4 Gotland. 



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Vad får inrikespilot 45 min från?
Skrivet av B, 2016-09-16 18:16:56
Visst flygtiden är marginellt kortare. Men sträckan landningsbana - gate och incheckning tar längre och längre tid då passagerare antalet ständigt växer. Enligt Swedavias prognoser skall antalet passagerare fördubblas på Bromma. 15-20 min till city? ja då inte i rusningstrafiken under morgon och eftermiddag då får du snarare slå på dubbla tiden och hoppas på att ingen olycka skett på vägarna för då sitter du fast. Inrikespilot=BRA?
Anmäl inlägget
Var får A 15 minuter från?
Skrivet av Inrikespilot, 2016-09-16 12:35:00
A skriver att 15 minuter mindre restid inte för det värt det. Vad grundas den siffran på? Flygtiden Gotland - Bromma är minst 10 minuter kortare på grund av en mer direkt inflygning. Sträckan landningsbana - gate tar 1-2 minuter på Bromma, jämfört med 10-15 på Arlanda. Avstånd från gate till taxi eller flygbuss är 2-3 minuter. Bromma - Stockholm city tar 15-20 minuter. Det innebär runt 45 minuter kortare resa via Bromma. Det är lång tid för frekventa affärsresenärer.
Anmäl inlägget
A
Skrivet av S, 2016-09-14 03:44:01
Fortfarande inga bra argument och bara lobbyism från Braathens. 15 min mindre restid - det är det inte värt
Anmäl inlägget
Sjävklart Bromma kvar!
Skrivet av Högern, 2016-09-13 21:40:40
Bara att behålla och satsa mer på Bromma, även Arlanda!
Anmäl inlägget
Klokt
Skrivet av L, 2016-09-13 20:27:51
Kombinationen Gotlänning & vänstermänniska måste vara oslagbar. Klart att Bromma ska vara kvar.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev