Skriv ut  

SAAB med i kampen om nästa generation skolflygplan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 14 september 2016
SAAB och Boeing ger sig nu in i kampen om nästa generations amerikanska skolflygplan. Konkurrensen om de upp till ettusen flygplanen är stenhård. En seger skulle bli en enorm framgång för SAAB och den svenska flygbranschen.

SAAB Boeing Aircraft
SAAB Boeing Aircraft

I ena ringhörnan SAAB och Boeing tillsammans, i den andra fyra utmanare, Northrop Grumman, Lockheed Martin, Rytheon/Alenia och Textron. Fram till slutet av nästa år kommer kampen de fem emellan att bli stenhård. Men så ligger det också en jättelik beställning i potten: Minst 350 nya skolflygplan för det amerikanska försvaret, ett antal som mycket väl kan växa till närmare ettusen om övriga länder i Nato beställer flygplanet.
                     
I går visade SAAB och Boeing upp sitt gemensamma förslag. Det har varit ett stort hemlighetsmakeri men så är också det svensk-amerikanska förslaget, Boeing T-X, en helt ny flygplansmodell. Det ger den redan nu ett visst försprång mot de andra. Rytheons T-100 är en vidareutveckling av ett redan befintligt flygplan, Textrons Scorpion finns i ett ex för provflygning medan de övriga två ligger på samma nivå som Boeing/SAAB – ett helt nytt flygplan som ännu inte flugit. 

Boeing T-X är enmotorigt samt har dubbla stjärtfenor, en upphöjd bakre instruktörsplats för bättre synfält och en avancerad cockpit med inbäddade utbildningsfunktioner. Systemet erbjuder även toppmoderna markbaserade utbildningssystem och har en konstruktion för kostnadseffektiva framtida underhållslösningar.
– Vårt T-X är det bästa valet och redo för att utbilda piloter under många generationer framöver, säger Leanne Caret, VD för Boeing Defense, Space & Security.
                     
Mycket av samarbetet SAAB och Boeing kring T-X är hemligt men den svenska flygplanstillverkaren har bland annat bidragit med avioniken och förarmiljön. Dessutom har SAAB en väl dokumenterad förmåga att bygga mycket avancerad flygplan betydligt billigare än de flesta konkurrenter. Lockheed Martin, som alltså är med och tävlar om det nya skolflygplanet, levererar just nu världens dyraste stridsflygplan F-35 till USA och en rad länder inom Nato. Flygplanstillverkaren har fått hård kritik för de enorma kostnadsökningarna vilket knappast är ett plus i utvärderingen av det egna förslaget T-50.
                     
Det nära samarbetet med Boeing kan också bli värdefullt för SAAB i ett längre perspektiv. Skulle det amerikanska försvaret välja T-X är det en enorm framgång som också har betydelse i Boeings produktion av civila flygplan. SAAB är en etablerad leverantör av komponenter till trafikflygstillverkningen, bland annat hos Airbus.



Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev