Skriv ut  

Ryanair behöver ettusen nya piloter

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 6 oktober 2016
Tusentals piloter och kabinpersonal. Ryanair fortsätter att växa och behöver rekrytera stort på alla baser, även I Sverige.

Ryanair är nu fast förankrad på en passagerarvolym på över etthundra miljoner resenärer årligen. Under september månad ökade antalet passagerare med 13 procent, kabinfaktorn till 95 procent och de senaste tolv månaderna har 113 miljoner människor flugit med det irländska flygbolaget.

Med de goda siffrorna i botten har Ryanair lagt fast planerna för 2017 och det handlar om fortsatt tillväxt. Det innebär att flygplansflottan ska ökas med 52 nya Boeing 737 vilket utökar flottan till sammanlagt 380 flygplan. Men det är bara en del av tillväxtambitionerna som siktar på 180 miljoner passagerare och en flygplansflotta på cirka 550 flygplan, ett mål som ska vara uppfyllt 2023. Då har de äldre B737-800 också börjat fasas ut mot de nya B737MAX.

Men redan nu, med ett 50-tal nya flygplan på väg in, måste Ryanair också öka den flygande personalen. I ett första skede behövs 2 000 nya medarbetare i kabinen tillsammans med 1 000 piloter. Dessutom ska cirka 300 styrmän flyttas upp till vänsterstolen inom ramen för flygbolagets karriärsprogram. Nyanställningarna och uppgraderingen till kaptener sker inom hela Ryanair och kommer alltså att omfatta även de svenska baserna på Skavsta och i Göteborg.

De expansiva planerna för kommande året kombineras också med en egen analys som säger att biljettpriserna i Europa kommer att falla med 10 – 12 procent under vintersäsongen, fram till mars nästa år.



Kommentera artikeln
Det finns 9 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Filip du kan inte räkna!
Skrivet av Johan, 2016-10-10 12:20:08
Hej Filip. Jag är kapten på FR och inte ens jag tjänar 50k i månaden EFTER alla lagliga skatter är betalda. Därtill måste jag stå för alla kringutgifter ur egen ficka såsom mat och dryck, medical och cert, hotell och marktransport på träningsdagar etc. Kul för dig att du är nöjd med både arbetsgivare och lön, men håll dig till fakta när du kommenterar på ett yrkesforum så att dina kollegor kan får korrekt information för sina beslut.
Anmäl inlägget
Lön
Skrivet av EM, 2016-10-08 00:10:11
50000 före och efter skatt.
Anmäl inlägget
Lön
Skrivet av Carl, 2016-10-07 09:05:02
Filip, hur mycket tjänar du f ö r e skatt?
Anmäl inlägget
Ryanair och Irländska arbetslagar
Skrivet av Mr €, 2016-10-07 07:52:25
EU kan tyckas för svaga som låtit Ryanair's flygande personal komma från "överallt" med pappershemvist på Irland men stationering över hela EU och ha dessa bolagsupplägg där de lätt kan betala valfri skatt. Norwegian har styrt upp det med bolag i stationeringslandet. EU börjar klämma åt "stackars " Irlands bolags och skatteupplägg och de tvingas följa EU standard såsmåningom, med bla kollektivavtal och full skatt i det landet man är stationerad i.
Anmäl inlägget
RE: PajasAir
Skrivet av Filip, 2016-10-06 19:28:09
Men det är okej då att jobba för ett sånt bolag?? Antar att du ville jobba där för att få erfarenhet.. Och folk åker med dem för att de är billiga, det är så det är. Det är minst lika vidrigt att du valde att jobba där isf.
Jag flyger som FO på RYR och har det väldigt bra, superschema och tjänar 50k efter skatt i månaden :D
Anmäl inlägget
2016
Skrivet av @PajasAir, 2016-10-06 17:03:29
Tyvärr tittar 80-90 % av resenärerna på pris. De skiter fullständigt i personalens villkor.

Qatar Airways är väl ett ypperligt exempel på detta.
Anmäl inlägget
PajasAir
Skrivet av Nick, 2016-10-06 10:46:43
Det är vidrigt hur människor kan åka med ett bolag som pissar på sina anställda. Kom nu inte här och argumentera emot; jag har varit där, jag har upplevt det och jag hatar det!
Anmäl inlägget
Ryanair och "churn"
Skrivet av Mr €, 2016-10-06 09:55:30
Många slutar på Ryanair (eller avslutar sitt delägande i ett Irländskt advokat administrerat pilotbolag) efter uppnått antal timmar i cockpit och hamnar på andra flygbolag, bla Emirates. Så deras anställningsbehov/pilotförsörjning kan vara betydligt större än vad som framgår.
Anmäl inlägget
Lycka till...
Skrivet av DYSK, 2016-10-06 09:53:19
Stort lycka till till både FR och DY att hitta folk som faktiskt KAN flyga... Haha! Blir nog bra...
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev