Skriv ut  

Nytt flygbolag på väg bildas i Europa

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 oktober 2016
Air Berlin går dåligt. Tuifly går dåligt. Men varför inte slå ihop de två flygbolagen till ett nytt. Det menar Etihad som äger en stor del av Air Berlin. I det nya flygbolaget kommer dock inte den svenska delen Tuifly Nordic att ingå.

Marken gungar under flera europeiska flygbolag just nu. Framför allt är det på den tyska marknaden där Air Berlins långsamma fall har öppnat för nya samarbeten och konstellationer. Lufthansa har passat på att stärka sina positioner, dels genom att ta över resterande aktier i Brussels Airlines, dels genom att ta över en del av Air Berlins flygplansflotta och införliva de flygplanen i den egna lågkostnadsverksamheten Eurowings.
                      
Knappt hade de planerna blivit offentliga förrän Air Berlin och TUIfly började diskutera ett möjligt samarbete. Charterflygbolaget TUIfly, som redan flyger en del trafik för Air Berlin, måste se om sitt hus för framtiden, det har Flygtorget rapporterat om tidigare och ett flygbolag som anmält sitt intresse för samgående är Easyjet.
                      
Men nu verkar brittiska Easyjet vara på väg ut sedan Etihad, som äger närmare 30 procent i Air Berlin på allvar tagit del i framtiden för det tyska flygbolaget. Enligt de senaste planerna ska Air Berlin och Tuifly slås ihop till ett helt nytt flygbolag med fokus på fritidsresande. Det nya flygbolaget, inget namn har ännu presenterats ska enligt de preliminära planerna, ha 58 flygplan och baser i Tyskland, Österrike och Schweiz.
                      
Enligt de preliminära uppgifterna är det bara TUIfly som ska ingå i det nya flygbolaget. De övriga fem flygbolagen i gruppen, däribland den svenska delen TUifly Nordic, ställs alltså utanför. I sin tur gör det att den nya konstellationen inte har några långlinjemaskiner samtidigt som allt mer av fritidsresandet går interkontinentalt. Det är där som Etihad kommer in i bilden och alltså kan flyga långlinjetrafiken, antingen direkt från europeiska städer eller efter att passagerarna blivit feedade till hubben i Abu Dhabi. Med det upplägget och ägandeförhållandena skapas också karriärmöjligheter i Etihad för piloterna i Air Berlin och TUIfly.
                      
Enligt tyska media ska ett mer detaljerat upplägg för det nya flygbolaget kunna presenteras inom två veckor.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Bra eller
Skrivet av Skottjanne, 2016-10-11 11:06:23
Väl bra att TUInordics del blir kvar.utanförKanske överlever...om ägaren vill det.Lite Transwede...över det hela..eller det andra namnet med en 757 med blå prickar på gult body.Blue Scandinavia? ...jaja ngt blir det väl.Otäckt stort Norwegian börjar bli...hur mycket deg pumpar oljelandet Norge in....spännade turbulent branch.
Anmäl inlägget
Re:thomas
Skrivet av Olle, 2016-10-07 15:57:04
Emirates? Artikeln handlar väl ändå om Etihad... läsa lite ordentligare kanske?
Anmäl inlägget
farligt bli stor
Skrivet av thomas, 2016-10-07 12:33:38
Blir det en Swissair upprepning?
Det anrika bolaget började köpa upp konkursmässiga bolag som AOM etc för att få upp volymen, allt kraschade.
Det låga oljepriset gör att Emirates inte har oändligt tillflöde av kapital
Anmäl inlägget
Varför ska svenskar vara med!
Skrivet av Inga Svenning, 2016-10-07 11:50:38
Nej inga svenskar ska vara med går det att läsa.
Dessutom ska Norge ta in amerikanska piloter.
Vi får vi inte jobba där för då måste man ha Green Card.
Anmäl inlägget
Varför ska svenskar vara med!
Skrivet av Inga Svenning, 2016-10-07 11:50:36
Nej inga svenskar ska vara med går det att läsa.
Dessutom ska Norge ta in amerikanska piloter.
Vi får vi inte jobba där för då måste man ha Green Card.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev