Icelandair flyger I vinter med en blandad flotta av den mångåriga arbetshästen B757 och två större Boeing 767. Nu meddelar flygbolaget att de ska tillföra ytterligare två B767-300 med 262 stolar ombord och därmed öka kapaciteten med ytterligare 13 procent vad gäller antalet stolar och 8 procent i antalet flygningar.
Det innebär att framgångarna för det isländska flygbolaget fortsätter. Trots en allt hårdare konkurrens över Atlanten och en allt större efterfrågan på nonstop-flygningar, har det klassiska upplägget med en transit i Reykjavik visat sig vara en framgång. Icelandair har inte heller, i motsats till WOW Air som har ett liknande flygprogram via Island, en lågkostnadsprofil. Trots det räknar flygbolaget mad att transportera 3,7 miljoner passagerare under 2016, en siffra som väntas ökas till 4,2 miljoner under nästa år. Det är en betydande ökning sedan 2009 då sammanlagt 1,3 miljoner passagerare reste med Icelandair.
De två nya långlinjemaskinerna ska i första hand användas på de tunga linjerna till Europa, bland annat Stockholm och Köpenhamn och på de långa linjerna till Kalifornien. Men de frigör också kapacitet i flottan av B757 som ska användas till att öppna två nya destinationer, Philadelphia och Tampa. Trafikstart för de nya linjerna är den 30 maj 2017. Tampa får trafik året runt medan Philadelphia i ett första skede är en sommarlinje. Samtidigt ökas också frekvenserna på Denver från dagens sju avgångar i veckan till nio och på Portland med ytterligare två rotationer per vecka.
I och med de två nya destinationerna kommer Icelandair att flyga till sammanlagt 18 städer i USA.