Skriv ut  

Flyget överens om utsläpp – stopp för svensk flygskatt?

Miljö, Anders Carlsson, den 10 oktober 2016
Det kallas redan historiskt: det internationella beslutet att begränsa utsläppen från flygindustrin. De ska nu stabiliseras på 2020 års nivå. Överenskommelsen kan stoppa beslutet om en flygskatt i Sverige.

International Civil Aviation Organization, ICAO är den organisation inom FN som hanterar världens flyg. I dagarna lyckades de samla 65 länder världen över i ett gemensamt beslut om flygets utsläpp. Systemet bygger på att utsläpp kompenseras genom att flygbolagen köper utsläppskrediter som bidrar till att minska utsläppen där det är mest effektivt. Beslutet innebär att det internationella flygets koldioxidutsläpp, ska stabiliseras på 2020-års nivå.

Redan från start deltar 65 länder i den frivilliga fasen från 2021 vilket innebär att mer än 83 procent av världens flygresor täcks av systemet. Från 2027 blir systemet obligatoriskt.

– Jag skulle säga att det har skrivits historia. Det är unikt att en hel sektor har enats om ett globalt klimatavtal, säger Anna Wilson, generalsekreterare för Svenskt Flyg.

Beslutet har redan fått stöd av såväl flygbolag som de två flygplanstillverkarna Airbus och Boeing. På svensk hemmaplan välkomnas den nya överenskommelsen i ljuset av den hotande flygskatten som regeringen aviserat. Den har redan innan något beslut fattats mötts av starkt motstånd från i första hand flygbolagen. Erfarenheterna från Norge, där skatten infördes tidigare i år, visar på att det är resenärerna som drabbas när de ökade kostnaderna gör att en del flyglinjer läggs ner medan andra får färre frekvenser. Att införa en flygskatt i Sverige påverkar dessutom knappt en så internationell verksamhet som flyg.

– Flyget är globalt och klimatutmaningen måste hanteras gemensamt på global nivå – att införa ett nationellt system är helt fel väg att gå när vi nu enats på globalt. Nyligen meddelade miljöminister Karolina Skog (MP) att det vore bättre om det blev en global uppgörelse istället för en svensk skatt, fortsätter Anna Wilson.

Det är ett resonemang som Centerpartiet håller med om.

– Beskedet innebär att den rödgröna regeringen borde kunna skrota sina planer på en svensk flygskatt. En sådan skatt skulle minska Sveriges tillgänglighet avsevärt, försämra konkurrenskraften och drabba tiotusentals arbetstillfällen både i flygbranschen och andra branscher. säger Anders Åkesson, talesperson i infrastrukturfrågor.



Kommentera artikeln
Det finns 1 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Annan agenda
Skrivet av Stor FL, 2016-10-11 13:54:43
För miljöpartiet har detta ingen betydelse de vill att flygandet ska minska. Alltså har flygskatten i deras ögon fått avsedd effekt i Norge , dvs. minskad flygtrafik, och de kommer kämpa för att införa det i Sverige oavsett. Miljöpartister är ointresserade av att flyget liksom bilen är nödvändig för att hela Sverige ska kunna leva.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev