Trafiken till Asien är och förblir ryggraden i Finnairs långlinjer och den svenska marknaden står för upp mot 30 procent av beläggningen. SAS beslut att lägga den nya linjen till Hong Kong från Arlanda blev till viss del en överraskning för Finnair, det har Flygtorget kunnat berätta tidigare. Enligt SAS är också kabinfaktorn på SK963/SK964 helt enligt planerna vilket tyder på att en del av de passagerare som tidigare reste via Helsingfors nu väljer Arlanda istället.
Nu väljer Finnair att öka kapaciteten på två linjer, till Tokyo och Hong Kong. Under sommarsäsongen nästa år får båda destinationerna dubbla dagliga avgångar vissa dagar. Till Tokyo blir det två avgångar på måndag, onsdag, fredag och söndag. De nya avgångarna ligger bara en halvtimme före ordinarie A330-300 till Narita och flygs med en A350-900. Trafiken till Tokyo sker i samarbete med One World-kollegan Japan Airlines och tillsammans har de två flygbolagen 18 flygningar i veckan mellan de två städerna, Finnair elva och JAL sju.
Till Hong Kong flyger Finnair dagligen en A350-900 och lägger nu till fyra ytterligare rotationer även de med A350-900, på sträckan. Ordinarie maskin går strax innan midnatt medan den nya linjen går på eftermiddagen varje måndag, onsdag, fredag och söndag. SAS har i nuläget inga planer på att öka antalet avgångar per vecka från Arlanda.
Det innebär att Finnair kommande sommarsäsong har dubbelt så många avgångar till Hong Kong som SAS, elva mot de fem som går från Arlanda måndag, torsdag, fredag, lördag och söndag.
Samtidigt har Finnair inlett codeshare med Qatar Airways som i dagarna öppnade en första direktlinje mellan Helsingfors och Doha. Det gör att Qatar nu flyger till alla fyra huvudstäderna i Norden. Samarbetet med Finnair omfattar bland annat rutterna till Bromma och Göteborg.
– Finnair och Qatar Airlines är två världsledande och nytänkande flygbolag som kompletterar varandra mycket bra. Nu får resenärerna möjlighet till ännu bättre flygförbindelser från Norden till Afrika, Mellanöstern och Asien, säger Robert Lönnblad, Skandinavienchef på Finnair.
Det finns 12 kommentar/er. Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades. Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten
|
Kiitos
Skrivet av @Messeschmidt, 2016-10-15 21:23:54
Tack. Äntligen som kan sätta ord på alla gnällspikar som ska kommentera semantiska hårklyverier i ett i ett.
|
|
eller
Skrivet av NN, 2016-10-15 13:40:27
Finnair+SAS -> FSA (Fennoscandian Airlines)? Nordic Airways? Northern Sky? Hur ska det heta?
|
|
Nordiskt flygbolag
Skrivet av anonym , 2016-10-14 21:26:17
Finnair och Icelandair borde gå samman med SAS och bilda en nordisk flyg allians.
|
|
Qatar och Finnair
Skrivet av TT, 2016-10-14 20:24:28
Qatar säljer biljetter för 350 EUR toR till Singapore från Helsinki medan Finanir tar 600 EUR toR. Visserligen tar det 8 timmar längre i restid med Qatar men många fritidsresenärer kommer att överge Finnair. Hur har de tänkt när det gäller samarbetet med Qatar? Har de resonerat?
|
|
Enkelt & SAS vakna
Skrivet av Fakta, 2016-10-14 17:08:38
Det vore alldeles för logiskt för SAS ledningen att komma upp med en sådan vågad strategi. Finnar å andra sidan har både uppfinningsförmåga och mod. Vi svenskar med en majoritetspost i SAS tittar på och spelar brödrapolitik med vår sydländska granne. Så länge vi inte har vårt eget flygbolag kommer vi sitta vid sidan om.
|
|
Ay
Skrivet av Markus , 2016-10-14 15:55:11
Nu flyger även Qatar till Helsingfors. Det var verkligen på tiden. Få se när Emirates följer efter. Men Hel har varit svår att locka de stora Mellanösternbolagen. Lågprisbolagen, främst Ryanair, har haft svårigheter att etablera något i Finland.
|
|
Enkelt.
Skrivet av Fritz Klyka., 2016-10-14 03:26:57
Det finns ett enkelt drag för SK: Flytta all Asientrafik till ARN och utöka matartrafiken dit. Surt, sa dansken. Men det enda geografiskt rätta att göra om SAS verkligen vill kunna utmana Finnair på allvar på Asien. Som det är nu spelar de AY rätt i händerna.
|
|
SAS vakna!
Skrivet av oja, 2016-10-14 00:53:35
Heja Finnair, ni är ju intelligenta till skillnad från SAS.
|
|
Yes - ett fel
Skrivet av Messerschmidt, 2016-10-13 22:05:52
Härligt, det är ett fel i artikeln. Reportern glömde Reykjavik som trots allt ingår i Norden. Underbart, då kan vi kommentera det! Då kan vi räcka lång näsa! Då kan vi känna oss lite duktiga! Men för allt i världen, kommentera inte det bärande innehållet. Tänk inte för mycket på vad artikeln faktiskt tar upp - sånt är alldeles för jobbigt. Blås på istället - och gör er själva till manliga och kvinnliga bimbos...
|
|
Sas med 321neo longlinjer
Skrivet av Jonas, 2016-10-13 20:35:34
Finnair komner att förlura alla linjerna till usa när sas får 321neo till långlinjerna. Så mycket billigare att flyga den mot 350/330. Detta kan inte finnair göra.
|
|
tjanennen
Skrivet av anonym, 2016-10-13 19:14:35
Hur kommer det att påverka SAS? Särskilt Hongkong på eftermiddagen.
|
|
Huvudstäder
Skrivet av Bella, 2016-10-13 18:07:36
"Det gör att Qatar nu flyger till alla fyra huvudstäderna i Norden". Huvudstäderna är väl fem om jag räknar rätt.
|
|