Skriv ut  

SAS nya A320 neo har landat

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 26 oktober 2016
En ny och bränsleeffektiv maskin som ger en optimal flygplansflotta. SAS har tagit emot den första A320neo. Samtidigt höjs blicken också mot A321LR.

SAS A320 neo
SAS A320 neo

Det var år 2010 som SAS började planeringen på att hitta en efterträdare till de åldrande och allt mer oekonomiska Boeing B737-600. Snart bestod gruppen av tänkbara flygplan av tre Bombardier CS300, Boeing B737NG och A320neo som just då lanserats av Airbus. Bombardier försvann först, bland annat beroende på erfarenheterna med Q400 och kampen stod sedan länge mellan Boeing och Airbus.

– Det var ett tufft race in i det sista, säger Niclas Hårdänge, skev för SAS flotta till Flygtorget.

SAS A320 Cockpit
SAS A320 neo cockpit

Det racet gick i mål igår i en av hangarerna på Arlanda. Där skedde den officiella mottagningen av den första av sammanlagt 30 Airbus A320neo som under fyra år ska tillföras flottan. Den nya maskinen är utrustad med CFM Leap-1A-motorer som tillsammans med winglets och sex extra stolar i kabinen ger en minst 15 procent bättre bränsleekonomi än systerflygplanet A320classic som SAS i dagsläget har 13 av. Motorerna, som SAS var först med att välja ger så mycket som 50 procent mindre bullernivå på och i närheten av flygplatserna.

– NEO står för New Engine Option men jag skulle vilja påstå att det också står för New Environental Option, sa SAS vd Rickard Gustafson vid sitt invigningstal.

Kapacitetsökningen till 174 stolar ska framför allt användas på de stora passagerarflödena i Skandinavien och Europa. Dessutom kommer den med all sannolikhet att användas till charterflygningar. Räckvidden klarar Stockholm – Kanarieöarna med en sätesekonomi som researrangörerna frågar efter.

– Prestanda, komfort, bränsleekonomi och bullernivå. Allt har varit pusselbitar som passat in och med den här maskinen har vi i dagsläget en optimal flygplansflotta på cirka 100 shorthaul-maskiner, säger Rickard Gustafson som inte räknar med att SAS är på väg mot att bli ett renodlat Airbus-flygbolag.

– Nej, vi har en stor flotta B737 som är backbone i vår verksamhet och ser idag ingen anledning att ändra på det.

I och med leveransen av den nya A320 har SAS fyra olika modeller ur A320-familjen: A319, A320, A320neo och A321. Arlanda blir nästan uteslutande en Airbus-bas i och med att de nya A320neo fasas in och de flesta B737 flyttas till Oslo. Med till största delen Airbuspiloter i Stockholm blir även besättningsplaneringen enklare, menar Ole Jörgen Jörgensen, testpilot i SAS och den som flög maskinen från Hamburg till Arlanda.

– Vi är inte två grupper längre utan en enhetlig grupp piloter som kan flyga alla fyra modellerna i flottan. Det här är en logisk fortsättning på flygplanssidan och en helt fantastisk arbetsplats, säger han.

Det var LN-RGL Sol Viking som var huvudperson under kvällen. Men det hindrade inte att det även gick att blicka framåt. Det finns ett ökat intresse bland flygbolagen att flyga allt längre med single aisle-maskiner och även SAS studerar den möjligheten. Det finns möjlighet att konvertera några av den inneliggande ordern på 30 A320neo till den större A321LR. Den har kapacitet att till exempel flyga transatlantiskt på tunnare linjer.

– Visst är det en kittlande tanke, de möjligheter som öppnar sig och vi undersöker självklart hur det i så fall skulle gå till. Men samtidigt är det stort att ta in 30 nya shorthaul-flygplan i flottan samtidigt som vi nyligen fått fura A330E levererade och dessutom ska te emot våra nya A350 om några år. Vi har alltså mycket på gång, säger Rickard Gustafson. 



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingNyheten har en egen tråd i vårt Flygforum

Free Wifi?
Skrivet av Pax, 2016-10-26 19:33:12
Har SAS installerat internet ombord på deras nya A320 NEO?
Anmäl inlägget
Grattis SAS!
Skrivet av To, 2016-10-26 18:52:35
Äntligen är den här! Måste provflygas! :)
Anmäl inlägget
Stavfel
Skrivet av Jw, 2016-10-26 13:29:29
Gud vad mycket stavfel. Korrekturläser ni inte?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev