Skriv ut  

Thomas Cook flyger förbi franska flygledarstrejker

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 27 oktober 2016
Äldre radioutrustning i nya flygplan. Det enkla knepet gör att Thomas Cook kan använda flygkorridorerna ute i Atlanten och flyga vid sidan av både överfulla och strejkdrabbade europeiska luftrum.

De återkommande strejkerna bland flygledare i framför allt Frankrike kostar flygbolagen bekymmer och stora pengar. Bland andra Michael O’Leary menar att strejkerna borde förbjudas.. Det är framför allt flygningarna från Skandinavien till Madeira och Kanarieöarna som drabbats av strejker, stillestånd och ändrade flygrutter som kostar flygbolaget upp mot 300 000 kronor per dag.

Istället har man nu installerat äldre kommunikationsutrustning i alla de sex nya A321 som nyligen tillfördes flottan. Det gör det möjligt att flyga rutter längre ut i Atlanten som inte berör luftrum som kontrolleras av franska flygledare.

– Vi använder Tango 9 och Tango 16 som ligger i övergången mellan europeiskt- och atlantiskt luftrum. Där är det flygledare på Gander, island och Sankta Maria som ansvarar för trafiken och alltså inte de franska, säger Gert Lauritzen på Thomas Cook Scandinavia till Flygtorget.

En typisk flygning från Skandinavien till Kanarieöarna tar då vägen över Storbritannien och södra Irland och flyger sedan via Madeira ner till destinationerna Utanför Afrikas kust.

– Till Cap Verde ger det upp mot en timme kortare flygtid och över huvud taget har vi hjälp av den södergående medvinden ute över Atlanten.

Idén att använda äldre HF-utrustning är ”ingen rocket science” som Gert Lauritzen säger utan ett enkelt sätt att spara pengar. Sammanlagt kostade installationen 2,3 miljoner i de sammanlagt åtta A321-maskiner som finns i flottan, en summa som snabbt sparats in tack vare sparade bränslekostnader och möjligheten att flyga vid sidan av flygledarstrejkerna.

Flygkorridorerna ute över Atlanten gäller i första hand trafiken till Kanarieöarna och Cap Verde. Nästa års sommartrafik, till exempel till Portugal och Södra Spanien kan knappast använda de rutterna. De kortare sträckorna motiverar inte en så lång omväg.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Alla kör det
Skrivet av Råland för fan, 2016-10-31 12:56:04
Jadu RÅland, Cook är inte dom enda som opererar T9, T16. Så Gert har nog inga problem att "avslöja" sitt hemliga knep.
Anmäl inlägget
Osmart
Skrivet av Råland från Småland, 2016-10-29 15:42:44
av en representant från TC att tala om. Han är definitivt inte pilot......
Anmäl inlägget
HF
Skrivet av Jeppe, 2016-10-28 09:54:36
Tack!
Anmäl inlägget
NAT007
Skrivet av Pilot, 2016-10-27 15:47:59
Googla på NAT007 och tanka hem så finner du ditt svar.
Anmäl inlägget
HF-krav
Skrivet av Jeppe, 2016-10-27 13:32:55
Är det fortfarande strikt HF-krav i NAT? Eller finns det annat som kan ersätta, SATCOM, CPDLC etc?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev