Skriv ut  

Ryanair vill stoppa förseningsadvokater

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 22 november 2016
Alla passagerare har rätt till ersättning om ett flyg är försenat. Det har skapat en bransch för företag som hjälper passagerare att få igenom sina krav. Nu har Ryanair tröttnat och vill minska möjligheten att ta till den typen av juridisk hjälp.

I USA brukar man skämtsamt säga att en del advokater ”are chasing ambulances” – de hänger alltså på skadade människor som körs till sjukhusen för att sedan hjälpa dem att stämma de som ligger bakom olyckan.

De senaste åren har det också vuxit upp en hel näring med jurister som hjälper människor att driva den typen av ärenden, även i Sverige. Bland de svenska flygbolagen berättar man om personer som, när något av de större flygbolagen har en försenad maskin på väg in, köper en billig flygbiljett för ett par hundralappar, checkar in på Arlanda men istället för att flyga går de direkt ner till ankomsthallen och där delar ut information om hur de kan hjälpa till att kräva de ersättningar som lagen ger rätt till.

Det är paragraf 261 i EU-reglementet som ger passagerare rätt till ersättning enligt vissa kriterier när en flygning blir försenad.

– Problemet är att den från början var tänkt att ge kompensation till resenärer som blev nekad ombordstigning i så kallad ”denied boarding” och sedan kom att gälla även kompensation vid förseningar. Det är en förordning som har många år på nacken och inte är anpassad till dagens flygmarknad med de nivåer på flygbiljetter som nu gäller. Maxgränsen 600 euro i kompensation är inte rimlig för en biljett som man har betalat 150 euro för och gör att det i många fall går att tjäna pengar på att en flygning blir försenad, säger Norwegians informationschef Charlotte Holmbergh Jacobsson till Flygtorget.

EU har länge aviserat att regeln, som har sitt ursprung i en reglering om passagerare som nekats ombordstigning, ska ses över. Det har nu gjort att Ryanair har tröttnat på att vänta och vill själva skärpa reglerna för hur ersättningsärenden ska hanteras. I Ryanairs ögon är de företag som hjälper passagerare att få rätt mot flygbolaget efter förseningar, ute i samma ärenden som de advokater som jagar ambulanser.

Därför har flygbolaget nu skrivit om sina biljettvillkor. En resenär som vill ha ersättning för en flygning som blivit försenad och kräver det med stöd av lagen, måste vända sig direkt till Ryanair. Om frågan inte är löst inom 28 dagar, men först då, får en tredje part kopplas in. Det är ett beslut som fler av de företag som driver ersättningsfrågor reagerat skarpt på och menar att det är en olaglig åtgärd. Adeline Noorderhaven är ansvarig i England för EUclaims, ett företag som arbetar med den typen av frågor:

– Ryanair försöker begränsa flygpassagerares rätt att söka rättslig hjälp vid flygförseningar, säger hon till Daily Mail.

Norwegian har haft ersättningsfrågor som dels gjorts upp med passagerarna direkt, dels hamnat i tingsrätten men utfall åt båda sidor. Antalet har nu minskat väsentligt sedan tillförlitligheten i flottan av Dreamliners ökat.

– Alla flygbolag kan drabbas av förseningar och när det sker försöker vi hjälpa passagerarna på alla sätt. Sedan ska alla som har rätt till kompensation få det. Vi tycker att det är betydligt bättre att kompensationen betalas ut direkt till dem som drabbas och inte via ett ombud som kan ta upp till 30 procent i provision, Charlotte Holmbergh Jacobsson.



Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Problem?
Skrivet av Sven, 2016-11-23 03:05:45
Förstår inte vad problemet är? Om man måste vända sig till bolaget och de löser problemet inom 28 dagar så är väl alla nöjda eller? Utom kanske advokaterna som får mindre jobb. Om de sen inte kommer till en lösning så får de väl anlita "ambulansjägarna".
Anmäl inlägget
Fel väg..
Skrivet av ABC, 2016-11-22 21:25:56
Varför kräver inte myndigheterna att flygbolagen redovisar hur man betalt ut ersättning till samtliga drabbade resenärer och inte bara till det fåtal som orkar klaga?
Anmäl inlägget
Ersättningsnivåerna är riktiga!
Skrivet av Linkan, 2016-11-22 11:08:28
Flygbolag som inte klarar att betala ut dessa ersättningar har inget berättigande.

Ersättningsnivån är satt så att det skall svida för flygbolag som inte klarar att leva upp till rimlig standard.

Bolagen skall ha en flygplansflotta med reserver så att man i 98% av flygningarna klara att komma inom tidsgränserna.
Bolaget har två/respektive tre timmar man kan vara försenade utan att behöva betala ut ersättning.



Anmäl inlägget
Otroligt
Skrivet av L, 2016-11-22 10:58:19
Det är ju otroligt vilka friheter ett bolag som Ryan tror sig komma undn med. De ska beflyga sina linjer, så gott de nu kan, och inte lägga sig i lagar och förordningar. En sådan dryg vonobenattityd gentemot resenärer och samhället i stort kommer att straffa sig.
Anmäl inlägget
Fulflyg
Skrivet av Jag, 2016-11-22 10:49:23
Om dessa bolag skulle sköta sig och följa reglerna så finns det ingen marknad för dessa flygadvokater.

Jämför SAS då de flesta sådana anspråk klaras av direkt och endast ett fåtal går till ARN vars utslag SAS alltid följer. Där finns det knappast ett mervärde i att använda en flygadvokat som tar 25% i provision.

Norwegian behöver dom ofta piska i tingsrätten då dom ofta inte följer ARN:s rekommendationer. Källa: http://www.radron.se/svarta-listan?ind=10
Anmäl inlägget
flygbolagens vinst
Skrivet av thomas, 2016-11-22 09:53:12
De 150 IATA flygbolagen (eller är det 160 nu?)gjorde tillsammans en årsvinst mindre än googles kvartalsvinst, ingen bransch som direkt tar ut överbetalt, trots enorma investeringar capital och operationskostnader,
sån här verksamhet har Inga stora marginaler
Idiotiska EU beslut, det är bara att vara hemma då riskerar man Inga förseningar
Anmäl inlägget
hata ryanair
Skrivet av Micke, 2016-11-22 09:45:13
Hoppas verkligen detta INTE går genom. I många fall är detta enda sättet för kunder att få ersättning. Skickar man in krav som privatperson får man oftast en dålig ursäkt (lögn) som svar för att inte betala ersättning och eftersom man saknar tillräckligt med data och kompetens kan man inte gå vidare själv. När en advokat skickar in kravet istället så vet flygbolaget att man inte kan lura kunden och betalar ut ersättning.
Anmäl inlägget
Ryanair
Skrivet av Diavel, 2016-11-22 09:21:47
Ryanair och Norwegian har gjort sig kända på att fullständigt strunta i passagerernas rättigheter, därför kan det väl inte förvåna någon att dom tar det ett steg vidare.
Dock bör dessa ersättnigar som ska betalas ut inte vara 3-4 gångar vad man har köpt biljetten för, detta måste ändras Omedelbart.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev