Skriv ut  

Rekordsiffror räddar flygplatserna i Torsby och Hagfors

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 november 2016
Misslyckandet med Avies skrämde bort många flygpassagerare i Torsby och Hagfors. Men sedan ett drygt år flyger Direktflyg sträckan och det har gjort att linjen nu visar rekordsiffror.

Flyglinjen Arlanda – Hagfors – Torsby tillhör den trafik som Trafikverket upphandlar för att garantera att rutten lever kvar. Men det är en linje som varit ifrågasatt nästan varje gång som upphandlingarna genomförts. Vid den senaste avtalsskrivningen fick de övriga linjerna, främst i Norrland ett fyraårskontrakt medan den värmländska trafiken bara köptes in på två år för att sedan efter utvärdering, eventuellt förlängas två år till.

– Det är dags att fatta beslut om det nu så att vi har fortsatt trafik efter oktober nästa år, säger Henrik Ceder, chef för flygplatserna Torsby och Hagfors till Flygtorget.

Det är ett beslut som alla nu räknar med ska bli positivt. Flygtrafiken på de två flygplatserna har ökat med rekordsiffror det senaste året. I Hagfors är uppgången 30 procent och i Torsby 58 procent. I sin tur innebär det att den Jetstream 32 som Direktflyg med underleverantören AIS flyger på sträckan inte sällan är helt full, särskilt på morgonavgångarna.

– Resenärerna litar på oss igen, tillförlitligheten är hög och det är helt tack vare den nya leverantören.

Annat var det för ett par år sedan när Avies Sverige fått uppdraget att flyga sträckan. Det blev en enda lång serie misslyckanden, allt från plötsligt inställda flygningar till allvarliga säkerhetsproblem kring flygningarna. Våren 2015 avslutade Trafikverket kontraktet i förtid och efter en kortare tid utan flygtrafik återupptogs den i regi av Direktflyg.

– Sedan november förra året har det ökat så vi är inne på tolv månader med konstant uppgång.

Fortsätter det som hittills passeras 6 400 passagerare innan året är slut. Det blir i så fall den högsta siffran under hela 2000-talet. Det borde övertyga Trafikverket om att linjen ska leva vidare med upphandlad trafik.

– Vi talar nu om att antingen gå upp till fler avgångar eller att sätta in ett större flygplan. Personligen tror jag att ytterligare en daglig avgång skulle vara det bästa för oss. 



Kommentera artikeln
Det finns 4 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

AIS
Skrivet av Ingrid, 2016-11-24 13:18:16
Det är det holländska bolaget AIS som flyger med skattebetalarnas goda minne. Kollektivavtal mm, vad är det? Saknas eftersom de anställda ofta inte är anställda i bolaget.
Anmäl inlägget
Direktflyg flyger inte alls längre
Skrivet av Lae, 2016-11-24 09:53:56
...men de är säkert medlem i Svenskt flyg - branschorganisationen som inte är vad den heter. Hursom, den som flyger linjen är den som beskrivs i texten som "underleverantören". En biljettkur flyger inte...
Anmäl inlägget
Inte Direktflyg
Skrivet av S, 2016-11-24 09:24:27
Det är Flexflight som ansvarar för linjen inte Direktflyg...
Anmäl inlägget
"Inte sällan helt fullt"?
Skrivet av ABC, 2016-11-24 08:31:30
Med sju veckors sommar- och juluppehåll och diverse helgdagar gissar jag att man har 220 trafikdagar och 880 avgångar. Det ger i snitt 7,3 passagerare per avgång, en beläggning på 40%. Om morgonavgången mot Arlanda går full hälften av dagarna innebär det att beläggningen på de övriga 87,5% avgångarna är ca 33%. Varför ska skattebetalarna pumpa in mer pengar till detta??
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev