Skriv ut  

WOW tränger sig in på atlanttrafiken

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 24 november 2016
Västerås är bytt mot Arlanda. Det ger WOW Air en direktkontakt med en betydligt större marknad och möjlighet att konkurrera hårdare med övriga långlinjebolag som flyger på Stockholm.

WOW air
WOW air

I fredags flyttade WOW Air över trafiken från Västerås till Arlanda. Det var ett beslut som sörjs i Västerås men ger det isländska flygbolaget en helt annan möjlighet att växa i Sverige. Ett större upptagningsområde och framför allt tillgång till den feeder som linjenätet på Arlanda innebär, gjorde troligen det hela till ett lätt val, trots att vd Skúli Mogensen en gång bott i Västerås.
                 
Tillväxt är också nyckelordet för flygbolaget som startades så sent som 2011 och i år räknar med att flyga cirka två miljoner passagerare mellan Europa och USA. I dagsläget finns nio destinationer i Nordamerika sedan den senaste, Pittsburg, lades till nyligen. Det ger ett linjenät som Skúli Mogensen I ett uttalande menar “cementerar” WOW Air som det främsta ultralågkostnadsflygbolaget på atlanttrafiken. Och det är också i första hand de prismedvetna resenärerna som är den primära målgruppen. Med biljettpriser på runt tusen kronor enkel väg från Sverige till USA är det obligatoriska transitstoppet på Island mest en formsak. Det är ju förövrigt den affärsmodell som Icelandair använt i alla tider och som de senaste åren växt betydligt.
                 
Med Arlanda som svensk bas tränger sig WOW Air också in i den redan tuffa konkurrensen och kan ses som fjärde flygbolag på USA-trafiken från Stockholm, oräknat de traditionella linjerna via hubbar som London, Amsterdam, Frankfurt med flera. I första hand är det Icelandair som möter WOW vinge mot vinge på linjerna från Arlanda, via Reykjavik till Montreal, Toronto, Boston, New York, Washington och Florida. Det är å andra sidan destinationer där även SAS och Norwegian flyger direkt från Arlanda med flygtider som i vissa fall inte är mer än ett par-tre timmar kortare.                 

Vad flytten från Västerås till Arlanda innebär på sikt är ännu för tidigt att uttala sig om. I dagsläget är det fyra avgångar i veckan till Keflavik med en A320-200. Det ger 696 stolar i veckan, en ännu blygsam siffra jämfört med SAS och Norwegian. Från Kastrup är det dock dagliga avgångar och med fyra nya A321 på väg in i flottan kan det bli tal om antingen fler frekvenser på Arlanda eller större flygplan.




Kommentera artikeln
Det finns 2 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

...och SAS tar
Skrivet av Putte, 2016-11-27 11:29:14
4055 samma datum som Norwegian. Då ingår allt, alltså ett lätt val!
Anmäl inlägget
Lurendrejeri på hög nivå!
Skrivet av Be smart, 2016-11-27 08:39:58
Kollade lite vad det skulle kosta och flyga ARN-LAX dit 25/1 och hem 4/2, och fick priset 2845kr
Sen börjar det:
Stort handbagage = 400/väg
20kg vanligt bagage = 560/väg
vanlig plats KEF-LAX 96/väg (XL-seat 400/väg)

= 5010, 5810 med XL-seat. Och då ingår INTE mat!

Norwegian (23/1-3/2) =
2517 grund
3617 med lowfare (ingår handbagage, bagage 20kg, platsres. och MAT)

5810 jämfört med 3617 alltså....
Bara som jämförelse - undvik WOW så långt ni kan säger jag bara!!!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev