Skriv ut   Tipsa en vän  

EU tvingar Vilhelmina att förlänga banan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 28 november 2016
Banan är för kort för flygplan över jetstream 32. Det är innebörden av den kommande nya klassificeringen av flygplatserna i Europa. Det gör att Vilhelmina nu vill bygga ut dagens 1 500 meter till 2 300 meter.

Vilhelmina flygplats
Vilhelmina flygplats

Banan på Vilhelmina flygplats är idag 1 500 meter. Den trafikeras idag vanligtvis med ATP, SAAB 340 och mindre flygplan. Men om drygt ett år, den 1 januari 2018 träder nya EU-regler i kraft med ambition att få en enhetlig klassificering av flygplatserna inom unionen. Det kan dock innebära att en flygplats med 1 500 meter bana inte får ta emot större flygplan än de med 19 stolar ombord, alltså typ Jetstream 32.

Det skulle vara ett avbräck för flygplatsen som har cirka 16 000 passagerare årligen. Därför har man nu sökt statliga medel för att bygga ut banan till 2 300 meter, något som riksdagen ställt sig bakom. En förlängd bana garanterar inte bara att inrikestrafiken till Stockholm lever kvar utan kan även innebära möjligheter att locka till sig vintercharter från kontinenten. 





Kommentera artikeln
Det finns 8 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Skattepengar
Skrivet av Konsult, 2016-12-01 05:32:12
Självklart så bör all inlands flygtrafik förläggas till ESUD Storumans redan befintliga och fullt fungerande flygplats, och på så sätt besparas skattebetalarna höga kostnader.
Långsiktigt i framtiden så kommer alla att tjäna stort på en sådan satsning, vilket är mycket enkelt att bevisa i en projekterad ekonomi kalkyl.

Anmäl inlägget
Ok med Storuman
Skrivet av Patrik Pilot, 2016-11-30 19:31:57
Håller helt med flygkonsulten. Storuman har med sin flygplats dom absolut bästa förutsättningarna för framtiden. Breddning och vändzoner är småpengar mot vad en ny rullbana skulle kosta i Vilhelmina( 200-300 miljoner). Storuman är geografiskt rätt placerad för att flyga in turister till fjälldalarna med typ 737, Airbus 320 mfl. Vilhelmina ,Lycksele och Hemavan får flyga sina fjuttmaskiner med de begränsningar dessa flygfält har och får med nya bestämmelser.






Anmäl inlägget
Använd Storuman istället
Skrivet av Flygkonsult, 2016-11-29 23:56:12
Storuman/Gunnarn ESUD/SQO har idag en banlängd och en banbredd på 2283*40 m.Saknas alltså endast 17 m.
Och för 10 milj kan banan breddas till 45 m inkl anläggning av vändplats i banändarna.
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av Fredrik, 2016-11-29 22:44:37
Bromma håller redan på att byggas om för att fortsätta vara klassad som 3C. Har för mig att det främst är taxibanonorna som behövde justeras.
Anmäl inlägget
Bara fel alltihopa
Skrivet av Pelle G, 2016-11-29 14:00:45
Tyvärr stämmer inte nästan någonting av det som skrivits här. En sån här artikel skapar bara en massa förvirring och ryktesspridning. Kontakta verksamhetsansvarig på flygplatsen så erhålls rätt information.
Anmäl inlägget
Bromma??
Skrivet av VHM, 2016-11-29 12:01:30
Vem bryr sig om Bromma?!!!!
Riv upp asfalten o bygg bostäder på platsen.
Anmäl inlägget
Bromma
Skrivet av Tim, 2016-11-28 09:09:42
Ja précis, klart mer intressant fråga!
Anmäl inlägget
BMA
Skrivet av Lusse, 2016-11-28 08:48:35
Hur kommer dessa regler påverka Bromma?
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
Air BP
BAM
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev