Skriv ut  

Utredningsförslag: Flygskatt i tre steg

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 30 november 2016
I det ögonblick ett flygplan lyfter från en flygplats i Sverige träder flygskatten i kraft. Hur stor den blir beror på vart passagerarna ska åka. I tre steg kostar det 80, 280 eller 430 kronor.

Utredarna vill att skatten ska införas den 1 januari 2018. Om den går igenom i riksdagen.

Det är en 255 sidor lång utredning som nu kommit fram till hur stor skatt som ska läggas på flygbiljetter för resor som utgår från Sverige. Det blir en uppdelning i tre steg med hänsyn till hur lång flygresan är:
Inom Sverige och Europa = 80 kronor
Utanför Europa, högst 6 000 kilometer bort = 280 kronor
Andra världsdelar, mer än 6 000 kilometer bort = 430 kronor
 
Om förslaget går igenom, vilket är osäkert eftersom det i dagsläget finns en majoritet som säger nej, ger det en intäkt till statskassan på 1,78 miljarder per år.
 
På den negativa sidan räknar utredarna med att skatten kommer att minska efterfrågan på flygresor med 3,6–4,8 procent för inrikesflyget, 1,4–1,9 procent för flyg inom Europa och 1,5–2,1 procent för flyg utom Europa. Det är detsamma som att 450 – 600 000 passagerare väljer att inte flyga. Istället tar de troligen bilen, cirka 40 procent av dem, menar utredningen. Men i delar av landet där det saknas tidsmässigt vettiga alternativ, till exempel Kiruna eller Gotland, är det inte troligt att flygresorna minskar särskilt mycket. I det läget blir flygskatten en ren extra skatt och inte ett redskap för att minska flygets klimatpåverkan.
                             
Över huvud taget riktar sig kritiken mot förslaget in sig på att skatten knappast ger några direkta miljöeffekter. Utredningen själv skriver att: ”Även om en skatt på flygresor införs kan emellertid det totala antalet avresande passagerare från flygplatser i Sverige förväntas öka. En skatt på flygresor bedöms minska ökningen av antalet avresande passagerare, men ökningen kommer ändå att fortsätta.”
 
– Det är klart att flyget ska bära sina kostnader. Arbetet med att lyfta in flyget i det internationella utsläppsrättssystemet har pågått länge, vilket är betydligt mer effektivt för klimatet globalt. Nationellt kommer flygskatten bara ge en smal, ensidig lösning.
 
– Regeringens syfte att minska klimatpåverkan genom flygskatten är ett slag i luften. Siffror visar att utsläppen endast skulle minska med 0,2 procent. Samtidigt får det betydande konsekvenser för svensk ekonomi. Sverige behöver istället fortsätta stimulera teknikutveckling och gemensamt möta klimatutmaningen på en global nivå, säger Mattias Dahl, vd för Transportföretagen och Svenska Flygbranschen.



Kommentera artikeln
Det finns 15 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Moms hit och moms dit.
Skrivet av C_blue, 2016-12-02 18:34:33
Om 450.000 personer låter bli flyget per år (dvs lägst räknat) och snittbiljetten ligger på 2000kr så mister regeringen 225.000.000kr i moms på flygbiljetterna. Ja, det lär säkert påverka miljön! ;-)
Anmäl inlägget
Flygskatten inget problem
Skrivet av Jonas, 2016-12-01 18:16:41
Historiskt rekordlåga biljettpriser styr resandet mer än den föreslagna flygskatten.

För 55 år sedan kostade en tur och retur-biljett med SAS Stockholm–Bangkok i ekonomiklass cirka 60 000 kr omräknat till dagens penningvärde. Nu finns det möjlighet att flyga för under 10.000:-

Läs gärna vad tidningen Vagabond skriver. http://www.vagabond.se/artiklar/artiklar/20161201/historiskt-rekordlaga-biljettpriser-styr-resandet-mer-an-den-foreslagna-flygskatten
Anmäl inlägget
Bra för Sverige
Skrivet av Palmen, 2016-12-01 15:30:23
Komiskt hur känsligt det är när staten vill få mer pengar för att sköta det land vi lever i. Högertrollens hat exploderar på en 80:- (inrikes) höjning som går till det egna landet. Dock är det helt tyst om ett bolag slår på några hundra på biljetten. De pengarna går rakt till deras egna fickor... Ett bra förslag från denna utredning som vi får hoppas går igenom. Hade gärna sett ändå mer påslag på "långreseskatten"!
Anmäl inlägget
Flygbio bränsle produktion
Skrivet av Miljönytta på riktigt, 2016-12-01 12:17:13
Vi har inkompetenta politiker som satsar på straffskatt istället för att stimulera det som minskar miljöutsläppen på riktigt. Sverige har stora möjligheter att utveckla flygbiobränsle från restprodukter i skogen som i sin tur inspirerar resten av världen. Samt att detta skulle Reindustralisera skogsnäringen och skapa 1000-tals nya arbetstillfällen istället för stänga att Sverige och flytta runt miljöpåverkan i Europa utan någon som helst effekt.
Gör om och gör RÄTT fega politiker!
Anmäl inlägget
Fel väg att gå
Skrivet av Björne, 2016-12-01 10:11:33
Ett klokare val hade varit att lägga en skatt på bränslen som belastar miljön och en lägre skatt på bränslen som belastar miljön mindre. Då ligger det både i flygbolags och flygplanstillverkares intresse att skynda på utvecklingen mot miljövänligare bränslen. Nu ger skatten bara en extra intäkt till staten och högre kostnader för alla som reser inrikes. Enligt uppgifter som jag sett så står inrikesflyget bara för 1 till 2 procent av alla utsläpp i Sverige - bilen lär stå för 30%.
Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av L, 2016-12-01 09:34:45
Ett steg som minskar vår miljöpåverkan, eller som minskar ökningstakten av den, kan inte vara ett helt igenom dåligt steg. Allt kan göras bättre men detta går åtminstone åt rätt håll.
Anmäl inlägget
Koldioxid
Skrivet av Kalle Skatt, 2016-12-01 09:04:38
Hur blir det med detta förslag om jag flyger longhaul via en stor hub med en genomgångsbiljett? Gäller skatten bara till huben eller hela vägen?
Anmäl inlägget
Det
Skrivet av DC-10, 2016-11-30 21:14:39
enda den här Kalle Anka regeringen kan åstadkomma, är höjda skatter och sanktioner.
Men de gillar att flyga med "regerings planet".
Avskyvärt!!
Anmäl inlägget
DonCabron
Skrivet av Micke Johansson, 2016-11-30 20:30:04
Du har fått nånting om bakfoten, Miljödårarnas parti föraktar inte svenska befolkningen, bara vi som jobbar i privata sektorn.
Anmäl inlägget
skåne
Skrivet av Pelle, 2016-11-30 19:56:33
ja gör som vanligt: tar min skattebefriade
31 år gamla V8 diesel pickup.
och kör över bron till Kastrup...
ja tror ja ska skruva upp pumpen lite extra 2018 så ja "kompenserar" skatten
med lite extra svartrök..

så kan dårarna i Tokholm behålla sin skatt, undrar om den gäller Fridolins leksak, regerings planet oxå?
vi har de politiker vi förtjänar, njut av dessa o tänk på vem ni röstar på nästa gång..
Anmäl inlägget
MP visar sitt fula tryne. Igen!
Skrivet av Don Cabron, 2016-11-30 19:10:41
Skrämmande att MP anser att en ökade utgifter för medborgarna är en framgång. Visar ju än en gång föraktet MP visar för den Svenska befolkningen...
(http://omni.se/mp-ministern-forslag-pa-flygskatt-framgang-for-oss/a/deMyA)
Anmäl inlägget
Svammel
Skrivet av Micke Johansson, 2016-11-30 18:24:43
Språkröret för miljödårarna, Gustav Fridolin säger att flyget måste göra rätt för sig, javisst men röda regeringens utrednings resultat betyder att att det inte ger nån nämnvärd skillnad. Men fd. öfverskatteindrivaren M. Andersson kan få plundra folk lite mer, det är väl det som är det riktiga syfte med det här b.s.
Anmäl inlägget
De rika
Skrivet av Kolja, 2016-11-30 18:09:16
Intressant att det är S + Mp som driver på för att det bara är "dom rika" som ska ha råd att flyga
Anmäl inlägget
(m)
Skrivet av Lilla Fridolf, 2016-11-30 17:50:52
Flyget har historiskt sett varit till för de lite mer välbärgade i samhället och det är bra att vi kommer tillbaka till den ordningen. Nu blir det lite mer still på folket ombord.
Anmäl inlägget
Ineffektiv symbolpolitik
Skrivet av The Observer, 2016-11-30 17:42:54
Okej så en familjen från Uppsala med två vuxna och två barn som ska till Los Angeles på semester kommer nu att spara 4 * (430-80) = 1400:- på att INTE flyga direkt från Arlanda med SAS eller Norwegian utan istället flyga via exempelvis Frankfurt och åka med Lufthansa istället.

Det blir alltså billigare men släpper ut mer. Det så kallade Milköpartiet visar återigen att yta är viktigare än innehåll.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev