Skriv ut  

Kris i Jet Time stänger SAS-linjer i Sverige

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 1 december 2016
Bort med frakten. Slut med SAS-samarbetet. Danska Jet Time gör en hårdhänt omgörning av verksamheten. Det innebär bland annat att två svenska linjer försvinner inom ett par veckor.

Jet Time är en av de fyra underleverantörer som sedan ett par år flyger tunnare linjer i Skandinavien för SAS räkning. Det är också Danmarks största flygbolag med fraktflygningar och chartertrafik på programmet. Det visar sig nu att de senaste två åren har dels frakttrafiken med fem B737-400, dels wetlease-operationerna för SAS med en flotta på åtta ATR72-600 blivit en ekonomisk belastning. Faktum är att fram till 2013 gick flygbolaget med överskott men när verksamheten breddades till nya områden, har de övergått i accelererande förluster. För att rädda företaget inleds nu en hårdhänt omstrukturering där både frakten och samarbetet med SAS får stryka på foten. Det innebär i sin tur att nära var tredje medarbetare, 278 personer tvingas lämna företaget. I nästa steg ska flygbolaget gå tillbaka till den ursprungliga kärnverksamheten som startade företaget 2005, att flyga seriecharter för olika researrangörer tillsammans med kortare ad-hocuppdrag.

Det är ett beslut som redan om ett par veckor får konsekvenser för SAS linjenät när de leasade ATR72-600 fasas ur flygplansflottan som idag uppgår till 23 flygplan.

– Vi kommer att stänga två av de linjer som Jet Time flugit, Linköping-Köpenhamn upphör den 18 december och Århus-Arlanda den 22 december. Övriga linjer som jet Time trafikerat räknar vi med att kunna lösa under tiden fram till september nästa år när vårt samarbete upphör, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS till Flygtorget.

Hur SAS ska fylla de luckor som uppstår i trafikprogrammet när Jet Time gradvis drar tillbaka sina ATR-maskiner är inte klart. I dagsläget har varken SAS eller de övriga tre produktionsbolagen, Flybe, Cityjet och Cimber kapacitet att ta över trafiken. Att just rutterna till Linköping och Århus försvinner pekar mot att de inte haft den beläggning som SAS räknat med.

– Men vi ser inte att några fler linjer behöver läggas ner, fortsätter Fredrik Henriksson.

Jet Time å sin sida ska nu alltså renodla verksamheten och de framtida charterflygningarna ska ske med en flotta på åtta B737-700. Det gör att flygbolaget även fortsättningsvis kommer att synas på de svenska flygplatserna, särskilt de regionala, med trafik för olika researrangörer, bland andra Ving.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

LPI-CPH
Skrivet av Sven, 2016-12-01 17:08:16
Asdålig linje. Så vem bryr sig egentligen. Svinhöga priser och dåliga transfertider är ju ingen kanonkombo.....
Anmäl inlägget
Sverige en glesbygd.
Skrivet av Lillis, 2016-12-01 17:06:40
Sverige är ett litet land.
Vi har behov av kärror som kan ta upp till 19 pax och inget större.
Undantag då från de större städerna i Sverige förstås.
Inget fel med det.
Anmäl inlägget
Jet
Skrivet av thomas, 2016-12-01 14:45:47
Kan bolaget inte räkna, har de ingått kontrakt som går med förlust, ??????
Verkar amatörmässigt, man gör väl bara affärer som går med +
Anmäl inlägget
LPI-CPH
Skrivet av Kalle, 2016-12-01 12:12:48
Vad har SAS misslyckats med som KLM uppenbarligen har lyckats med?
Anmäl inlägget
LCA
Skrivet av Allan, 2016-12-01 09:43:20
Har varit en tidsfråga då beläggningen varit på snitt 20pax
Anmäl inlägget
Fel
Skrivet av Cristoffer, 2016-12-01 09:24:33
LPI-CPH stängs den 18 jan
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev