Skriv ut  

EU stämmer USA för behandlingen av Norwegian

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 2 december 2016
Nu har EU slutligen tröttnat på hur de amerikanska myndigheterna förhalar ansökan om trafikrättigheter från Norwegian. Därför stämmer EU USA för brott mot Open Skies-avtalet.

Norwegian
Norwegian 787

Det är nu tre år sedan Norwegian ansökte hos de amerikanska myndigheterna om ett flygtillstånd för det irländska dotterbolaget Norwegian Air International. Sedan dess har minst tre olika departement med Department of Transportation, DOT, i spetsen lirkat med frågan samtidigt som starka lobbygrupper på båda sidor tryckt på för att få sin vilja igenom. Tidigare i år kom ett första försiktigt underhandsbesked från DOT om att det inte fanns några lagliga skäl att stoppa Norwegian. Det var ett beslut som gick direkt på tvären mot vad bland annat det amerikanska pilotfacket fört fram.

Men sedan dess har det varit tyst igen och nu har EU tröttnat på den amerikanska passiviteten. Framför allt ser man behandlingen av Norwegian som ett brott mot avtalet om Open-Skies mellan EU och USA. I normala fall ska en ansökan om flygtillstånd behandlas på 60 dagar och under den tid som Norwegians fall legat inne har de amerikanska myndigheterna gett andra flygbolag tillstånd. Inte heller den ansökan som Norwegians brittiska dotterbolag skickade in i slutet av förra året har kommit någon vart vilket ger EU ytterligare argument i saken.

Stämningen från EU är en tydlig politisk markering att ärendet Norwegian nu måste avlutas. Tidigare har man också påpekat att det i framtiden kan bli motsvarande problem för amerikanska flygbolag att söka tillstånd för trafik till Europa, ett utspel som bland annat skrämt upp Jet Blue som av allt att döma har sådana planer.

EU har nu tillsatt en jurist och reglerna säger att USA måste tillsätta en egen jurist inom 20 dagar. Sedan har båda parter 45 dagar på sig att tillsammans tillsätta en tredje person i panelen. Det ger en tidsram som skvallrar om att förhandlingarna inte kommer igång förrän Donald Trump tillträtt som president. Om det är en försvårande omständighet, Trump är ju kritisk till frihandel, återstår att se. 



Kommentera artikeln
Det finns 16 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Korrupsjon
Skrivet av Jon, 2016-12-03 16:04:13
Så snart, ALPA, American, Delta, United og SAS, følger reglene, og ikke driver utidig påvirkning av myndigheter og korrupte kongressmedlemmer, så slipper vi flere slike skandaler. Nå kan de begynner og passe sin egen business!
Anmäl inlägget
EU:s förordning 261/2004
Skrivet av Till Trött, 2016-12-03 15:53:13
Så snart Norwegian följer EU:s förordning 261/2004 kommer kommentarerna att upphöra.
Det är således Norwegian du skall tala med om du tröttnat på att höra om detta.
Anmäl inlägget
Det
Skrivet av Trött, 2016-12-03 13:52:28
var ett evinnerligt tjat om EU 261. Visst, den skall följas, men har ni inget annat att tjata om.
Anmäl inlägget
Dags att Norwegian börjar följa lagar o regler
Skrivet av Sv Johan, 2016-12-03 11:05:32
Om Norwegian också börjar följa lagar och regler då vore de en sann konkurrent.

Men Norwegian bryter mot gällande bestämmelser EU:s förordning 261/2004.
Nu är Norwegian Svartlistad för att man inte följer gällande regler och bestämmelser inom EU.

Klarar inte Norwegian av att konkurrera på samma villkor som andra flygbolag?
Anmäl inlägget
Fantastisk
Skrivet av John, 2016-12-03 09:39:23
Nå får konkurrentene følge reglene! Lobby, løgner og korrupsjon, förlorade!
Anmäl inlägget
Där kom det...
Skrivet av Peter, 2016-12-03 08:48:02
http://www.usatoday.com/story/travel/flights/todayinthesky/2016/12/02/dot-approves-contested-norwegian-air-flights/94838292/
Anmäl inlägget
Klart
Skrivet av M, 2016-12-02 23:56:30
Och idag fick de sitt tillstånd. Man kommer långt på lite hot. Grattis får man väl säga!
Anmäl inlägget
Följ reglerna
Skrivet av DAvid, 2016-12-02 19:14:03
Det är bara för Norwegian att följa reglerna så får dem tillstånd direklt, Problemet ligger avtalet, Bis 17, som har med social dumping att göra.
Anmäl inlägget
Följ reglerna
Skrivet av DAvid, 2016-12-02 19:14:01
Det är bara för Norwegian att följa reglerna så får dem tillstånd direklt, Problemet ligger avtalet, Bis 17, som har med social dumping att göra.
Anmäl inlägget
Stäm skiten ur USA
Skrivet av Sven, 2016-12-02 17:00:39
Bra att stämning nu blir av! Ge Norwegian tillstånd att flyga. Era äckliga amerikanska bolag är inte ett dugg bättre och bla. Delta planerar själva att starta ett lågprisbolag!
Anmäl inlägget
Norwegian bryter mot EU förordning
Skrivet av Jonte, 2016-12-02 16:36:41
Norwegian och USA lika goda/dåliga kålsupare.
Anmäl inlägget
Sånne som Jonte
Skrivet av pf, 2016-12-02 14:55:26
(mulig SAS-ansatt) er sikkert god med en kalkulator, men å forstå hvorfor det IKKE/INTE er så, det kan vedkommende INTE/IKKE.
Anmäl inlägget
Att
Skrivet av sv Jonte, 2016-12-02 14:44:43
du inte gillar Norwegian är uppenbart. Men försök att lyfta blicken lite.
USA bryter mot Open Skies enligt EU.
Du tycker att det är ok, att USA gör vad de vill?
Anmäl inlägget
EU:s förordning 261/2004
Skrivet av Jonte, 2016-12-02 13:53:24
Konsumenträttsföretaget Travelright har uppskattat att sammanlagt 35?000 resenärer de senaste åren drabbats av flygbolagets förseningar. Om alla drabbade Norwegian­resenärer skulle få ut maxbeloppet i ersätning, som de har rätt till enligt EU:s förordning 261/2004, skulle det kosta flygbolaget 192 miljoner kronor.
Anmäl inlägget
HVilke regelbrudd ?
Skrivet av pf, 2016-12-02 10:49:13
se ellers

http://www.wsj.com/articles/eu-challenges-washington-over-norwegian-air-delay-1480590010
Anmäl inlägget
Man blir behandlad som man förtjänar
Skrivet av Jonte, 2016-12-02 09:23:21
Norwegian vägrar att i många fall följa EU:s regler om ersättning till försenade passagerare. Men själva tycker Norwegian att andra skall följa lagar och regler.
Dags att EU stämmer Norwegian för regelbrott.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev