Skriv ut  

BRA möblerar om när SAAB 2000 lämnar flottan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 7 december 2016
BRA ställer om till en turboprop-flotta med enbart ATR72. Det innebär bland annat att en flyglinje får stryka på foten och att det blir ytterligare en bas för piloter ute i landet.

BRA SAAB 2000
BRA Saab 2000

Vid årsskiftet har BRA tagit emot alla de nio ATR72-600 som nu tas in i flottan. Därmed är perioden med inskolning av piloterna på väg mot sitt slut och med det också de inhyrda maskiner från DAT och Widerøe som flugit för BRA under hösten.

– Ja, den 11 december är Widerøe klara med uppdraget att flyga på Ronneby, säger Anders Engzell på BRA till Flygtorget.

I sin tur innebär det att BRA börjar fasa ut de SAAB 2000 som funnits i flottan. I dagsläget är det sex maskiner som flyger regelbundet och två i reserv på marken. Målsättningen är att de sista maskinerna ska lämna vid midsommar 2017. Omställningen från SAAB 2000 till ATR72-600 medför en del ändringar i flygprogrammet. ATR-maskinerna har fler stolar ombord, 72 jämfört med 50 på SAAB och kan ta över en del av de rotationer som idag flygs med Avro RJ-100 och RJ-85. Med det sammanslagna trafikprogrammet och bara två flygplanstyper i flottan, blir det enklare att låta bokningsläget styra vilket flygplan som ska flyga vilka sträckor.

Med fler ATR72 i trafik dels i det tidigare Sverigeflyg-nätet, dels på en del rotationer som traditionellt alltid flugits med jet, frigörs kapacitet i Avro-flottan. Vad den ska användas till är inte helt klart men om efterfrågan är hög på några sträckor, kan det bli tal om att använda dem på till exempel Visby, Sundsvall och tidigare typiska SAAB-destinationer. Däremot finns inga planer på att öppna ytterligare en destination. Skellefteå, där SAS är ensamma på inrikestrafiken, har varit med i spekulationerna i fler år vid det här laget.

Två städer som påverkas av flygplansbytet är Östersund och Umeå där ATR:erna sätts in i mars respektive april. I Östersund blir det en kapacitetsökning i och med fler stolar i en ATR. Dessutom sätter BRA upp en pilotbas i Östersund dit rekryteringen just nu pågår.

– ATR är moderna flygplan som är oöverträffade när det gäller att minimera klimatpåverkan. Det är dessutom ett mycket driftsäkert flygplan med hög regularitet. Därför är vi väldigt glada att kunna erbjuda flygningar med dessa nya flygplan också i Östersund, säger Sakarias Ronquist, TF regionchef Östersund hos BRA.

Den ökade stolskapaciteten medför dock att flygtiderna till de norrländska städerna blir något längre. ATR72 är ett långsammare flygplan än SAAB 2000 och det gör att BRA nu beslutat att lägga ner direktlinjen som flugits mellan Göteborg och Umeå. Det blir en återgång till den tidigare slingan med ett kort markstopp på Bromma.

Linjen till Göteborg läggs ner vid midsommar nästa år samtidigt som den sista SAAB 2000 lämnar flottan. I och med det är omställningen till enbart ATR72-600 på turboprop-sidan klar.

– Då påbörjar vi arbetet med att förbereda för våra nya CS från Bombardier som enligt planerna ska börja flyga i mitten av 2018.



Kommentera artikeln
Det finns 13 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fakta!
Skrivet av Gee, 2016-12-09 21:55:28
Skillnad S2000 och RJ100 på sträckan UME-BMA är 3 minuter!
S2000 är minst vindkänslig i flottan.
Håll er till fakta!
Anmäl inlägget
BRA blir sämre
Skrivet av Lars, 2016-12-09 15:01:07
@umebo

Du har rätt i allt utom att Saaben skulle vara vindkänsligare, det stämmer inte.
Men det är både snabbare och smidigare att åka via Arlanda.
Anmäl inlägget
Flygsämre
Skrivet av umebo, 2016-12-08 23:56:25
Bra tog bort avro planen på Umeästräckan som tog 55-60 minuter till bullrigare, mera vindkänligare Saab 2000 som tar 65-70 min, man tog bort mjuka värden som fika/mat. Nu sätter man in ATR som är ca 33% långsammare än avro och kommer ta ca 85 minuter. Bara försämringar och kallar sig BRA... Nä blir oftare nu Arlanda plus Expressen till city tyvärr .
Anmäl inlägget
Ume
Skrivet av Tim, 2016-12-08 18:34:05
Är väl bara att sätta tillbaka avro på de flesta Ume avgångarna istället
Anmäl inlägget
Det heter näsa, inte nos..
Skrivet av @Eric, 2016-12-08 14:59:00
Trollhättan är inte en stad, möjligtvis en tätort
Anmäl inlägget
BRA+Sparrow Aviation
Skrivet av Anonym , 2016-12-07 18:51:21
BRA borde köpa upp Sparrow Aviation
Anmäl inlägget
Längsta flygningarna berörs mäst
Skrivet av Linkan, 2016-12-07 16:02:08
Umeå förlorar direktlinjen till Göteborg. Dessutom är flygsträckorna till Umeå och Östersund de längsta. Här kommer man att i större grad märka försämringen av att ATR:en är långsammare.

Troligen går det snabbare flyga via Arlanda och välja Arlanda Express.

Anmäl inlägget
Bra
Skrivet av Nils, 2016-12-07 15:56:20
Hört rykten om att BRA ska skippa Cs och ta in F70 från KLM när de tar dem ur drift. BRA kommer bli nya Linjeflyg!
Anmäl inlägget
Re: Eric
Skrivet av Calle, 2016-12-07 15:26:55
THN berörs såtillvida att den flygs med en Saab 340, men den ändringen är redan genomförd.
Anmäl inlägget
Nej nej nej
Skrivet av Slobodan, 2016-12-07 14:04:09
Det är inte DAT det är DOT som oBRA hyrt in. Inte det mest seriösa bolaget i Baltikum kan man konstatera
Anmäl inlägget
va?
Skrivet av Eric, 2016-12-07 13:44:52
Enbart två städer berörs av bytet? Så Trollhättan räknas inte som en stad? Ser ni det som en by eller vadå!?
Anmäl inlägget
En klar försämring för Umeå o Östersund
Skrivet av Linkan, 2016-12-07 12:20:54
Men denna förändring kommer man att tappa trafik till/från Umeå och Östersund.

Ökad flygtid ger inga miljöbesparingar men färre kunder.
Anmäl inlägget
ATR72-500
Skrivet av Sven, 2016-12-07 11:09:26
Dom 8 Saab 2000 som ska lämna bolaget ersätts med 3st ATR72-500 inte -600.
Man kommer även öppna en bas i Umeå för piloterna.
Flygtiden mellan Bromma och Östersund samt Bromma-Umeå kommer att öka med 30%.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev