Skriv ut  

Nu stoppas byggplanerna vid flygplatsen

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 december 2016
En planerad företagspark i anslutning till Malmö Airport. Det har länsstyrelsen stoppat. Området har riksintresse och ska kunna hysa en framtida bana 2 på flygplatsen.

Sturup Gate
Sturup

I Stockholm är det Airport City och i Göteborg likaså, alltså de kontor och verksamheter som växer upp runt flygplatserna. Det är ambitiösa projekt som kräver utrymme och som ibland ifrågasätts från flyghåll.

Vid Malmö Airport har dock planerna på en företagsby – Sturup Park – stoppats av länsstyrelsen som gjort bedömningen att det i så fall skulle påverka de framtida möjligheterna att bygga ut flygplatsen.

– Markområdet är klassat som ett riksintresse och ska vara förbehållet flygverksamhet även i ett så långt framtidsperspektiv som 25 – 30 år framåt, säger flygplatschef Peter Weinhandl till Flygtorget.

Den föreslagna företagsbyn, ett privat initiativ som fått grönt ljus av Svedala kommun där flygplatsen ligger, skulle enligt planerna byggas nordväst om den nuvarande banan. Men det är där som en framtida bana 2, parallellt med dagens 17/35 ska ligga och det bebyggda området skulle ha hamnat direkt under inflygningen till den. Länsstyrelsen menar att det inte går att kringgå den reservation som finns för området, även om det i dagsläget inte finns några planer på att bygga ytterligare en landningsbana på flygplatsen. Kommunen får därför backning och måste nu ändra tillbaka i detaljplanen som man utfärdat till företaget som vill bygga 33 000 kvadratmeter kontor på området.

Malmö Airport växer stadigt på inrikes och lågkostnadsflyg, trots att en del av chartertrafiken, främst till Turkiet, har minskat.

– Ja vi kommer att göra ett all-time-high och passera 2,2 miljoner passagerare i år, fortsätter Peter Weinhadl som inte ser behov av en bana 2 förrän passagerarantalet närmar sig 10 miljoner. Däremot kan det faktum att flera flygbolag, bland andra Wizz Air som är ett av de största på flygplatsen, byter till större maskiner. Det påverkar terminalens möjlighet att hantera passagerarströmmarna.

– Vi lägger oss inte i den här frågan utan koncentrerar oss på att driva flygplats. Samtidigt är vi öppna för att utöka de olika verksamheterna runt flygplatsen. Idag är nästan allt här ute flygrelaterat så det finns utrymme för annat. Vi har varit i kontakt med de som vill bygga och bjudit in till en diskussion om alternativa platser som inte stör en framtida flygtrafik.

Frågan om företagsparken är dock inte avgjord, trots att länsstyrelsen satt stopp för planerna. Kommunen har beslutat att överklaga det beslutet till Näringsdepartementet.



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Sturup och kommunikationer
Skrivet av Mr €, 2016-12-09 07:34:23
Vore smartare att dra motorväg och ett nytt P-garage på Sturup samt dra spår så att man kan åka tåg direkt från CPH med något stopp och ta rulltrappor direkt till avgångshallen. Smart att dra nya höghastighets spåren dit på väg till Malmö. Då CPH strejkar kunde man ta tåget till MMX och flyga BRA hem. Ytterligare en bana på MMX kanske behövs om 25 år om inte gangsterna gjort staden till ett nytt kriminellt och avfolkat Svenskt Detroit.
Anmäl inlägget
Storhetsvansinne.
Skrivet av Hans-Erik Månsson, 2016-12-08 20:38:46
Dubai Airport har 403.516 rörelser på 2 banor samt 78,5 miljoner passagerare 2015.
Då pratar vi om stora flygplan typ WB och A380. Vad skall Sturup ha bana tre till???
44.000 rörelser 2015!
Förstår att tvåan inte kan ta några större flyg, sedan har vi Kastrup som för övrigt inte blir drabbad av den föreslagna flygskatten.
Anmäl inlägget
Wizz
Skrivet av AA, 2016-12-08 20:01:54
Visste inte att Wizz hade större maskiner...
Anmäl inlägget
Hybris
Skrivet av Tim, 2016-12-08 18:40:01
2 banor i Malmö, ju tjena...
Anmäl inlägget
Flygskatten
Skrivet av Östgöte, 2016-12-08 17:57:05
Regeringens flygskatt löser tillväxt problemet och flyttar linjer och trafik till CPH som redan har mkt bättre markkommunikationer till södra Sverige!
Anmäl inlägget
Äntligen
Skrivet av Bra!, 2016-12-08 15:53:40
Äntligen någon som tänker strategiskt och stoppar annat än flygverksamhet i utbyggnadsområdet. Att bygga in flygplatser är kortsiktigt. Det håller tyvärr på att ske på Arlanda med kontor där terminaler och ramper behöver vara.
Anmäl inlägget
Bana 3?
Skrivet av Henry W, 2016-12-08 15:16:23
Sturup har väl redan en bana 2, 11/29 om jag inte är fel underrättad.
Så är det bana 3 det handlar om?
Anmäl inlägget
Bana...3...väl?
Skrivet av Björn K, 2016-12-08 13:49:12
Så långt jag vet finns redan två banor på Sturup? 11/29 är väl inte stängd (än) vad jag vet. Den ligger ju dessutom oftare "rätt i vinden" med nuvarande förhärskande vindriktningar.
Anmäl inlägget
SUCK!!
Skrivet av Rodgeman, 2016-12-08 09:35:55
London Gatwick har över 250 000 rörelser per år på en Bana, jämfört med tex Arlanda som bara har drygt 200 000 på 3 banor.. då blir det Nästan löjligt att säga att Sturup behöver 1 bana till!!
Anmäl inlägget
landningsbana
Skrivet av Niclas, 2016-12-08 09:07:44
Hur kan lösningen vara ytterligare en landningsbana över 10 miljoner passagerare. Om Bra, DY o SAS lyfter o landar en gång i timmen samt Wizz o några till lite då o då använder den befintliga banan så pratar vi ungefär 10 min per plan för att använda banan. Snacka om att slänga ut skattepengar. Gatwick har väl runt 43 miljoner passagerare på en bana i dagsläget
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev