Skriv ut  

Trump vill skrota Air Force One

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 8 december 2016
Det vore en rejäl motgång för Boeing. Men tillträdande president Trump tycker att nya Air Force One håller på att bli löjligt dyr. Skrota projektet, är hans lösning på de skenande kostnaderna.

Air Force One
Air Force One

Det är ett av världens mest kända flygplan och är omgivet av många myter som helst. Det är också ett PR-redskap för både USA och Boeing varje gång som Air Force One besöker ett land. De två maskiner som just nu flyger, benämnda VC-25A, har dock 26 år på nacken och Boeing har därför fått en preliminär beställning på två nya presidentflygplan. Projekteringen av de två B747-8I är igång hos i Seattle och det ska leda fram till en konkret offert på det specialutrustade flygplanen.

Därför var det en kalldusch när Donald Trump nyligen twittrade (!) att kostnaderna för projektet är utom kontroll, att det är löjligt, att Boeing gör sig märkvärdiga och att det hela borde avbeställas: ” We want Boeing to make a lot of money but not that much money.”

Trump vänder sig mot de stora kostnaderna för att tillverka det som vissa kallar ”ett flygande fort” och nämner siffran 4 miljarder dollar, alltså närmare 40 miljarder i svenska kronor. Det är siffror som Boeing omedelbart vänt sig emot och hävdar att det handlar om 3,2 miljarder dollar. Av dem är det bara 282,2 miljoner som gäller själva flygplanen, övriga kostnader är forskning och utveckling. Företrädare för Boeing tog också omedelbart kontakt med Donald Trump och inledde vad de själva beskriver som en ”konstruktiv dialog”. Flygplanstillverkaren är också övertygad om att när den tillträdande presidenten väl stiger ombord på Air Force One för första gången så kommer han att ändra inställning.

Det lär också bli en viss skillnad mot det flygplan som han idag flyger omkring i och som mycket tydligt bär hans namn, en Boeing 757-200. Den specialinredda maskinen är inte det billigaste flygplanet på marknaden heller, enligt uppgift kostar det 100 miljoner dollar och är den åttonde dyraste B757:an i världen.

Skulle tillverkningen av en ny generation Air Force One mot all förmodan läggas ner, vore det en rejäl motgång för Boeing. Produktionstakten för B747 har halverats och idag produceras bara sex nya flygplan per år, i målsättningen att inte behöva lägga ner produktionslinan. I dagsläget har Boeing beställningar på sammanlagt 98 B747-8I, de flesta i fraktutförande, trots det har flygplanstillverkaren talat om att avsluta försäljningsinsatserna och låta produktionen upphöra på sikt. Men att innan dess inte ha fått tillverka nästa generations presidentflygplan – det vore en alldeles för stor motgång.



Kommentera artikeln
Det finns 6 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Airbus + Air force one
Skrivet av anonym , 2016-12-11 09:35:00
Låt Airbus bygga Air force one
Anmäl inlägget
uppgradera de gamla 747, blir billigast
Skrivet av thomas, 2016-12-09 20:03:43
frågan är hur många airborne hrs och cycles de gamla har, de kör väl fortfarande med B52 0r
Anmäl inlägget
Det
Skrivet av sv David Hild, 2016-12-09 14:25:23
kommer även att slå mot Airbus, med tanke på alla amerikanska komponenter. T.ex motorerna till A320 familjen.
Anmäl inlägget
Bristfälliga
Skrivet av sv Micke Johansson, 2016-12-09 14:10:48
kunskaper om Boeing, och om flyg i allmänhet är ditt signum.
Anmäl inlägget
Trump har rätt
Skrivet av Micke Johansson, 2016-12-08 20:38:15
Det här verkar som ett onödigt dyrt skrytbygge och hjälp till småskrantande Boeing. Kanske mer. vettigt att renovera/ uppgradera befintliga flygplan
Anmäl inlägget
Trump är en dålig nyhet för Boeing
Skrivet av David Hild, 2016-12-08 11:34:54
Om Trump drar igång de handelskrig som han hotar med kommer det slå väldigt hårt mot Boeing. Situationen är tacksam för Ryssland och Kina som ligger i startgroparna med nya flygprojekt.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev