Skriv ut  

Norwegian öppnar ny inrikeslinje

Notiser, Anders Carlsson, den 22 december 2016
SAS får nu konkurrens på en av få kvarvarande destinationer där de varit ensamma. Samtidigt ska banan på Skellefteå Airport förlängas när flygplatsen satsar på att växa över 400 000 passagerare årligen.

Skellefteå är en av de städer i Sverige med bara ett flygbolag på inrikestrafiken. På saliga Skyways tid fanns två flygbolag men sedan konkursen där 2011 har SAS varit ensamma om att flyga dit. Det har hållit liv i ryktena om att något annat flygbolag skulle ta upp kampen, länge talades det om Malmö Aviation och sedan om BRA, men det blir alltså Norwegian som tar steget. Sträckan Skellefteå - Arlanda kommer att trafikeras tre gånger dagligen med start 26 mars 2017. Med en B737-800 innebär det cirka 160 000 stolar i varje riktning per år.

– Hittills i år har inrikestrafiken växt med fyra procent på Stockholm Arlanda Airport. Vi är glada att Norwegian startar en ny linje och investerar i inrikestrafiken som fortsätter att visa en god utveckling, säger Elizabeth Axtelius, flygmarknadsdirektör på Stockholm Arlanda Airport.

Ökad konkurrens på Skellefteå innebär också ökad konkurrens för flygplatserna i Umeå och Luleå. Skellefteå ligger mitt emellan de två städerna, 13 mil åt vardera hållet och har lockat resenärer att åka antingen till Umeå där SAS, BRA och Norwegian flyger eller till Luleå med SAS och Norwegian.

– Våra volymer idag är i underkant och det beror på att resenärer här i regionen väljer andra flygplatser. Kan vi locka tillbaka dem då accelererar vi upp över 400 000 per år, det är jag övertygad om, säger Robert Lindberg, flygplatschef på Skellefteå Airport till Flygtorget.

Samtidigt med beskedet om att Norwegian startar trafik på Skellefteå meddelades att flygplatsen bygger ut rullbanan. Enligt planerna ska dagens 2 100 meter förlängas till 2 520 meter.

– Vi studerar de flygplanstyper som är aktuella för oss och med mer charter kan det bli tal om större flygplan. Men samtidigt så flyger till exempel SAS med CRJ 900 här ibland och de maskinerna har ingen reversering. En längre bana fyller alltså flera behov. 



   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev