Vid sidan av de egna lounger som SAS driver, framför allt i de stora Skandinaviska städerna och på ett utvalt antal hubbar utomlands, har resenärerna även tillgång till lounger inom Star Alliance. Dessutom finns på ett antal flygplatser världen över lounger som drivs av andra företag och där SAS köpt in möjligheterna till besök för egna premiumkunder. Det samarbetet ska nu avvecklas i takt med att SAS satsar på de lounger där merparten av passagerarna finns.
– Vi flyger cirka 21 miljoner passagerare varje år och vi vill hela tiden utveckla servicen där merparten av dem finns. Men det handlar inte om att stänga några lounger som vi själva inte äger, säger Fredrik Henriksson, presschef på SAS till Flygtorget.
Det är i första skedet åtta lounger där samarbetet upphör den första januari 2017: Billund, Dubrovnik, Dublin, Nice, Riga, Split, Venedig och Vilnius. Ytterligare en månad senare upphör samarbetet med ytterligare 17 lounger: Aalborg, Aberdeen, Malaga, Alicante, Barcelona, Birmingham, Bologna, Budapest, Edinburgh, Rom, Faro, Gdansk, Keflavik, Krakow, Pulkovo, London och Milano.
– Men det är alltså enbart de lounger som drivs av tredje part. Fortfarande finns dels våra egna lounger kvar, dels alla de som våra partners inom Star Alliance har, sammanlagt över ettusen lounger världen över.
SAS investerar nu i de befintliga egna loungerna. Det innebär att inrikesloungerna på Arlanda och Gardermoen ska byggas ut, tätt följda av New York, Chicago och Paris.
– Vi vill fokusera på vårt eget utbud och för att fortsätta den investeringen så avslutar vi de samarbeten vi haft med utvalda tredjeparts-lounger och Fast Tracks.