Skriv ut  

Nextjet hyr in mer kapacitet

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 29 december 2016
Nextjet stuvar om bland norrlandslinjerna. Det sker med en inhyrd maskin som ger fler stolar och direkttrafik på ett par av destinationerna.

Flygtrafiken till norra Sverige har varit ryggraden i Nextjets linjeprogram i cirka tio år. Under åren har olika sträckningar och rutter använts beroende på hur upphandlingskraven sett ut och vilka övriga destinationer som trafikerats. En av de längsta linjerna, Arlanda – Gällivare har, efter att varit en del av den upphandlade trafiken nu överförts till att vara en del av Nextjets eget linjenät med fullt kommersiellt ansvar. I och med det har flygbolaget tagit fram en ny strategi för flygtrafiken i Norrland som innefattar ett antal olika destinationer, Kramfors, Lycksele och Gällivare.

Det handlar i första hand om att utöka kapaciteten genom att wet-leasa en ATR72-200 från DOT, det lettiska dotterbolaget till danska DAT. Den ersätter den vanliga ATP:n som flugit på Gällivare de senaste åren. Samtidigt slingas den trafiken åter via Kramfors som i och med det får tillbaka direkttrafiken till Gällivare.

– Kramfors är en viktig destination där vi ser en stor tillväxtpotential. Under lång tid har vi haft en god beläggning vilket gör att vi nu väljer att sätta in ett större flygplan. Dessutom har efterfrågan på linjen till Gällivare varit stor sedan den försvann. Den nya strategin möjliggör att vi återinför möjligheten att resa mellan Kramfors och Gällivare vilket känns väldigt bra säger Henning Lindberg, försäljnings- & marknadschef på Nextjet.

Med en inhyrd maskin på den långa linjen till Gällivare, frigörs kapacitet som sätts in på Lycksele. Sträckan Arlanda – Lycksele har oftast flugits med en SAAB340 men nu blir det istället ATP. Det blir dessutom fler frekvenser och även avgångar på lördagar när sommartidtabellen går igång.



Kommentera artikeln
Det finns 3 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Dåligt påläst
Skrivet av Lång branschvana/kunskap, 2017-01-02 18:55:55
Tidigare inlägg visar på stor okunskap och inkompetens. Det vet nog de flesta. Eller?
Anmäl inlägget
Ett sånt bolag till i ,Sverige
Skrivet av Vänta å se, 2016-12-31 10:14:12
Billigt är absolut inte bäst,framför allt när det gäller flyg och transportera ovetande passagerare om vad som sker,billigt underhåll hänger med dom billiga sk,bolagen
Anmäl inlägget
Billigt är bra tills något händer
Skrivet av WI, 2016-12-30 11:40:46
Rikstrafiken tog in Avies. Nextjet tar in DOT.

Resten får ni tänka ut själva!
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev