Skriv ut  

Premiär för biobränsle på Arlanda

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 4 januari 2017
Återanvänd frityrolja från amerikanska restauranger. Det fyllde tankarna på en av SAS A320-maskiner igår. Därmed är Arlanda en av få flygplatser i världen som tillhandahåller biobränsle till flygbolagen.

Tankning Biobränsle
Tankning Biobränsle

Det var en av SAS ordinarie flighter, en Airbus A320neo som kom in som SK1416 från Köpenhamn och återvände dit en timme senare som SK1419. I och med det är Arlanda med i den exklusiva skara flygplatser i världen som regelbundet kan erbjuda biobränsle till flygbolagen på flygplatsen. Sedan tidigare finns möjligheten på Los Angeles International Airport, Karlstad Airport och Gardermoen i Oslo.

Det är Swedavia som upphandlat 450 ton biobränsle via Fly Green Fund till en kostnad av 7,5 miljoner kronor. Dessutom satsas 2,5 miljoner till fortsatt forskning och utveckling av biobränsle.

– Det motsvarar den mängd bränsle som våra inrikes tjänsteresor förbrukade under 2016. Vi gör det dels för att skynda på starten av en inhemsk produktion av biobränsle till flyg, dels för att bidra till att det svenska inrikesflyget helt fossilfritt till år 2030, säger Lena Wennberg, miljöchef på Swedavia till Flygtorget.
 
Flygplan har visserligen tankats på Arlanda med biobränsle vid något enstaka tillfälle tidigare. Den här gången har bränslet, som består av återanvänd frityrolja från livsmedelsindustrin i USA, transporterats och hanterats i den ordinarie bränsleinfrastrukturen på flygplatsen. Tidigare har det alltid använts speciallösningar när flygplan ska tankas med biobränsle.

– Dagens tankning på Arlanda visar att biobränsle i flyg är på god väg mot en mogen marknad och att det går att köpa biobränsle på samma sätt som fossilt bränsle.

Fortfarande är biobränsle upp till tre gånger så dyrt som vanligt JetA1. Med den stenhårda konkurrensen är det kostnader som flygbolagen inte vågar lägga på biljettpriset. Istället är det slutkunderna, flygresenärerna, som gör en ”uppgradering” via Fly Green Fund och på så sätt ta miljökostnaden. Swedavia är bland de första större företagen att göra en så stor ekonomisk satsning. Samtidigt är det möjligt för enskilda personer att bidra till utvecklingen av bioflygbränsle genom att själva betala in till Fly Green Fund. Det brukar röra sig om cirka 300 kronor per flygtimme och tanken är att stadigt öka efterfrågan för att fler producenter ska ta steget in och starta tillverkning. Sverige kan vara ett av de länder som producerar biobränsle för flyget, främst med spillet från skogsnäringen.

– Eftersom tillgången på biobränsle är så liten i dagsläget är risken att det främst används till vägtrafik, där alternativ finns i form av gas och el. Flyget, som i dagsläget endast har flytande biobränsle som alternativ till dagens bränsle, riskerar därför att halka efter andra trafikslag om inte tillgången på biobränsle ökar.



Kommentera artikeln
Det finns 5 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Påverka inflygningarna
Skrivet av Kokko, 2017-01-08 20:13:39
Då borde Swedavia också lägga lite mer krut på att effektvisera in- och utflygningarna på Arlanda, vilket skulle minska bränsleåtgång med fantastiska mängder, troligtvis med hundratals ton om året!

Det är viktigare för MILJÖN med kortare flygväg än att bullra lite mindre.
Anmäl inlägget
bränsle alternativ
Skrivet av thomas, 2017-01-07 17:10:48
till jag Ja om resorna sker i en Honda Jet, eller menar Ni att om två Swedavia anställda reser så tankas bara för dessa två, de övriga åker på kerosin, logiken faller snabbt.
Det pågår forskning med skogsavfalls bränsle, men det bränslet bör gå till försvaret, för vårt oberoende I händelse av krig.
Anmäl inlägget
RE:thomas
Skrivet av Jag, 2017-01-06 20:31:39
Det täcker Swedavias tjänsteresor inom landet.
Anmäl inlägget
Arlanda
Skrivet av Anonym , 2017-01-06 19:31:16
Swedavia bygg ut och koncentrera all den tunga kommersiella flygtrafiken i Stockholm till Arlanda. Det är enda sättet att kunna konkurrera med Kastrup och Gardemoen.
Anmäl inlägget
bränsle alternativ
Skrivet av thomas, 2017-01-06 02:05:15
Att 450 ton skulle täcka inrikes vilket skämt.
Hade Swedavia köpt in 45 tusen ton hade det räckt några månader.
Tyvärr det finns inget realistiskt bränslealternativ för flyget, det är bara att inse, trots alla hejiga påståenden.
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
TFHS
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev