Skriv ut  

IAG vill konkurrera med Norwegian i Barcelona

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 5 januari 2017
Flygbolagsgruppen IAG planerar att starta egen långlinjetrafik till reducerade kostnader. Den ska placeras i Barcelona och ta upp konkurrensen med Norwegian.

IAG
IAG

Barcelona är den andra största flygplatsen i Spanien och en allt viktigare hub för Norwegian som i dagsläget har sex baser i landet. Vid sidan av den växande trafiken till Europa blir det i juni nästa år premiär för fyra långlinjer från El Prat-flygplatsen: New York, Newark, Los Angeles, Fort Lauderdale och Oakland. Att det blev just USA när de första interkontinentala linjerna från Spanien presenterades var möjligen en överraskning. Norwegian har länge talat om Barcelona som en bra hub för trafik till Sydamerika. Över huvud taget har flygplatsen, med cirka 40 miljoner passagerare årligen, stor kapacitet att öka antalet långlinjer.

Det har nu även IAG upptäckt och tänker ta upp den interkontinentala konkurrensen med Norwegian på El Prat. IAG är moderbolaget för British Airways, Aer Lingus, Iberia och Vueling, som räknar Barcelona som sin hemmabas och är det överlägset största flygbolaget på flygplatsen.

Planerna är ännu inte särskilt utförliga men det talas om att skapa ”den nya generationens långlinjetrafik”. Det kan i så fall handla om att bygga ut något av flygbolagen i gruppen till möjligheten att flyga långlinjer till reducerade kostnader. En annan variant är att starta ett helt nytt flygbolag, inriktat på interkontinental lågkostnadstrafik. Planerna följer i spåren av de beslut som Air France/KLM tagit och det som Lufthansa redan skapat genom att lägga ut en del långväga leisure-trafik på Eurowings.

Av allt att döma siktar IAG på att mota Norwegians planer i Barcelona. Bland de destinationer som nämns för den kommande verksamheten ligger fokus på Sydamerika, bland annat Buenos Aires, där det en tid spekulerats om att Norwegian ska sätta upp en första sydamerikansk bas. Men även Los Angeles, Tokyo och Kuba finns med i IAG’s planer för den nya verksamheten. 



Kommentera artikeln
Det finns 10 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

Fakta
Skrivet av Jon, 2017-01-08 15:36:38
Sv djevel. Kostnadsnivåene er kunngjort flere steder, siden du ikke klarer å følge med. Her er listen:

Lowest to highest:
1 Ryanair
2 Wizzair
3 Norwegian
4 Easyjet
5 Vueling
Anmäl inlägget
Ikke British Airways
Skrivet av Jon, 2017-01-08 12:25:15
Det er ikke BA som skal fly, Antakelig Vuelling med innleid materiell. Vuelling har høyere kost per stol enn NAS.
Anmäl inlägget
om de är som iberia behöver inte norwegian oroa
Skrivet av tr, 2017-01-07 10:00:16
Om det nya bolaget följer iberias modell med snorkig personal och dålig service behöver inte norwegian oroa sig.
Anmäl inlägget
Norwegian och servicenivå
Skrivet av brut, 2017-01-06 22:49:42
Helt sjukt att folk köper billigast möjliga flygstol och sedan klagar på servicen. Ni måste förstå att ni köper en plats i andra klass. Det ingår inget extra. Samma som på tåget. Ett annat exempel, BA har fyra klasser på långdistansflygen, folk köper prispressad economybiljett, alltså i 4:e klass och gnäller på trånga säten. I fjärde klass...vakna!
Anmäl inlägget
Vad
Skrivet av sv Diavel, 2017-01-06 19:48:03
vet du om kostnadsnivåerna på dessa två bolag?
Dessutom så heter det linjEr.
Anmäl inlägget
Truth
Skrivet av Jon, 2017-01-06 19:33:44
@djevel, Norwegian har lavere kostnadsnivå enn alle IAG selskapene. Norwegian har skyhøyt høyere servicenivå, enn håpløse Vuelling. Prøv å få med fakta, selv om du er SAS ansatt.
Anmäl inlägget
@sv. Diavel
Skrivet av Diavel, 2017-01-06 17:48:01
Service nivån på Norwegian är enligt mitt tycke inget vidare.
Dessutom är kotnadsnivån på Norwegian inte lägre än Vueling som kan vara operatör på dessa linjor
Anmäl inlägget
Dy i Spanien
Skrivet av thomas, 2017-01-06 00:32:50
Den stentuffa flygbranschen går nu in I "vem har tillgång till mest kapital", service nivå eller annat är egalt.
Hade SAS funnits kvar utan kapitaltillskott och det flera ggr.
Anmäl inlägget
Det
Skrivet av sv Diavel, 2017-01-05 17:24:23
är märkligt att "proffsbolagen" först vaknar upp när Norwegian agerar. Snacka om att sovazzzzzzzzzz
Förövrigt är service nivån på Norwegian helt ok.
Du tror väl inte att IAG gör som SAS med Snowflake. Billiga biljetter, samtidigt med höga kostnader?
Anmäl inlägget
Konkurrens
Skrivet av Diavel, 2017-01-05 15:44:52
Det är alltid bra med konkurrens, men jag tror Norwegian får väldigt svårt att klara sig mot IAG om man inte ökar service nivån
Anmäl inlägget
   Skriv ut   Tipsa en vän
Pilotshop
HDI
Pilotshop
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev