Boka billigt flyg på Sveriges största flygsajt

Sök
Du kan även jämföra Charter och Sista minuten
Skriv ut   Tipsa en vän  

Novair hyr in kapacitet i väntan på nya flygplan

Flygnyheter, Anders Carlsson, den 10 januari 2017
I sommar kommer två helt nya A321neo. I väntan på att de ska fasas in i flottan har Novair tagit in kapacitet utifrån för att täcka skarven mellan de gamla och nya flygplanen.

Novair
Novairs äldre A321

De har varit efterlängtade och i juni och juli levereras två helt nya Airbus A321neo. Då har Novair den flygplansflotta som verksamheten kräver för framtiden. De två flygplanen är utrustade med CFM-motorer och ger en betydligt bättre bränsleekonomi och längre räckvidd än dagens maskiner.

– Vi har 221 stolar ombord, för övrigt den allra senaste modellen slim-line som ger bra benutrymme. Sammantaget med de övriga fördelarna i den nya maskinen ger det oss möjlighet att fortsatt kunna konkurrera med ett attraktivt stolspris ut mot våra kunder, säger Novairs vd Anders Fred till Flygtorget.

Det är fortsatt Apollo som är den huvudsakliga kunden och Novair flyger cirka 30 procent av researrangörens produktion. För flygbolaget innebär det i princip en 100-procentig beläggning med några procent avsatt för andra uppdrag.
 
Infasningen av de nya maskinerna har dock skapat ett glapp i flygplansplaneringen. Leasingen på den sista av de egna äldre A320 går ut redan i april medan avtalet på en inhyrd A320 från brittiska Titan Airways går ut i maj.

– Där förhandlar vi om en förlängning fram till sommaren.

Dessutom har Novair tagit in en A321 från lettiska SmartLynx Airlines på wet-lease för att ytterligare säkra övergångsperioden fram till att de nya flygplanen levereras.

– Faktum är att det är en av de maskiner som tidigare ingick i vår egen flotta som nu kommer tillbaka fast i SmartLynx färger.

Maskinen, som då hette SE-RDN och nu har registreringen YL-LCQ kommer att vara baserad på Arlanda under de månader som den flyger för Novair.

Arlanda blir också bas för en av de två nya A321neo när de levereras i sommar medan den andra placeras i Oslo. Därmed bibehåller Novair den struktur som finns redan idag med två baser och trafik som till största delen går till Grekland och Kroatien på somrarna och Kanarieöarna under vintersäsongen. 





Kommentera artikeln
Det finns 0 kommentar/er.
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
KopplingDu kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

   Skriv ut   Tipsa en vän
Flygrevyn
Flygtorgets nyhetsbrev