Inte klart med Air India till Köpenhamn
Publicerad den 19 januari 2017
Delhi är en destination som Arlanda varit på jakt efter en längre tid, det har Flygtorget rapporterat om tidigare. Swedavia har också kunnat visa att den svenska marknaden är betydande och betydligt större än den i Danmark och Norge. Air India har också utlovat en linje till Skandinavien i närtid men ännu inte gett några övriga besked.
Kommentarer
Torde inte allt folk i Stockholmsregionen och norr över välja att flyga ARN via HEL till Idien med Finnair istället för ARN via CPH, om inte linjen förläggs till ARN?
Copenhagen, hela alliansidén är döende. SAS vet det. Feed hit och dit blir allt mindre intressant. Stockholmarna vill flyga point to point och inte backtracka till CPH om det inte är skitbilligt. Vi väljer nog även fortsatt kortaste vägen, AY via HEL om man ska till Indien och inte kan flyga nonstop.
Der er der ingen som har sagt men Air India har vurderet at den bedste måde at dække det nordiske marked og hvor man kan få bedst/størst er ved at flyve til CPH – hvilket naturligvis kam være svært at forstå i Stockholm men den selvopfattelse man nu engang har der.
Et andet Star Alliance selskab som formentlig snart begynder på CPH er nået til samme konklusion – og et tredje som også er på vej ligeså…
Går det inte att mata passagerare från Oslo, Helsingfors och Köpenhamn via Stockholm då?
Air India vælger CPH som det naturlige valg i Skandinavien da ruten i stor grad skal baseres på feed fra hele Norden og forventeligt bliver der samarbejde med SAS på ruten.
I vil desuden snart se andre selskaber vælge CPH for interkontinentale ruter af samme årsag som Air India – stat tuned. 2017 kan blive et stort år for CPH!
Vad får Flygtorget alla konstiga rykten från?? Det är mycket bättre att granska uppgifter noga och att undvika att lyssna på rykten. En av grundpelarna i journalism är ju källkritik!! Klart Air India ska till Stockholm!!!!
Vem vill flyga Air India?
Ser man till volym direkt Sverige till Indien vs Danmark till Indien så är det större volym från Stockholm till Delhi mot Köpenhamn till Delhi. Fast relativt små volymer. Klart med en direktlinje så stimulerar det trafiken till och via. Sverige till Indien hade 28839 pax varav 6668 på ARN-DEL så 23% på den rutten. Danmark till Indien hade 18146 pax varav 5144 på CPH-DEL dvs 28%. Ja det blir nog till att mata in för att få snurr på denna.
Köpenhamns styrka är inte primärt att det är en viktig slutdestination, utan att de ligger nära väldigt många andra destinationer dit folk vill.
Av CPHs runt 29 miljoner pax förra året var drygt 6 miljoner sådana som bara bytte flygplan där.
Stockholm är en mer betydelsefull stad på den finansiella och politiska arenan men har tyvärr svårt att attrahera långlinjer då det inte finns lika många andra “heta” destinationer i närområdet.
Dessvärre Köpenhamn men det är till Stockholm dit volymerna finns.
Tank att det skall taga sa himla lang tid att bestamma sig..Air India har ju lekt med tanken att starta linje till Skandinavien sedan 1990-talets mitt?…SAS lade ju ner sin linje till Delhi 1981 och sedan igen i slutet av 90-talet?..SAS flog fram till 1985 ocksa till Calcutta via Karachi..Calcutta ar idag ocksa ett blomtrande affarscenter…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten